Bildegalleri
(1/1)
Leonardo Grazia, called Leonardo da Pistoia (1503-1548?), Attributed to - Cristo
Til salgs14 054 kr
Beskrivelse
Viktig antikk samleobjektmaleri
"Kristus brer korset"
Malt p kobber
Leonardo Grazia, kalt Leonardo da Pistoia. (Pistoia 1503 etter 1548? Napoli) Tilskrevet
Leonardo Grazia da Pistoia lrte kunstens rudimenter i Pistoia, i verkstedet til faren Matteo di Nardo. I 1530 er han dokumentert i Lucca, hvor han kom i kontakt med Agostino Marti og sannsynligvis med Luca Penni, bror til den bedre kjente Giovan Francesco.
P begynnelsen av 1530-tallet slo han seg ned i Roma, hvor han kanskje samarbeidet med Giovan Francesco Penni i Noli me tangere, n i Prado, opprettet for Maddalena-kapellet i Trinit dei Monti rundt 1524 (P. Leone de Castris, Pittura del Cinquecento a Napoli). : 1540-1573, prakt og hengivenhet, Napoli 1996, side 86, rapporterer en kopi ved hnden av kun Leonardo Grazia i forekomstene fra Capodimonte-museet). I Roma s pistoianeren til Penni, Perin del Vaga og Giulio Romano, hvorav han, i en av Madonna og barnet med spedbarnet Saint John i Borghese-galleriet, gjenskapte det arkitektoniske bakteppet til altertavlen til Santa Maria dell'Anima.
P 1940-tallet var Leonardo Grazia aktiv i Napoli, hvor han malte: panelet med Saint Michael og dragen i kirken Santa Maria del Parto i Mergellina; Venus og Adonis (ca. 1540) fra Capodimonte-museet, som kommer fra d'Avalos-samlingen; presentasjonen ved tempelet (ca. 1544) for hyalteret til kirken Monteoliveto (n i Capodimonte-museet), senere erstattet av Vasari; Redentore (ca. 1544) for kirken Ges Vecchio (i dag i arkivene til Capodimonte-museet); San Michele og dragen i klosteret San Francesco i Folloni (AV); fdselen mellom de hellige Frans og evangelisten Johannes og den ubesmittede unnfangelsen mellom de hellige Rocco og Frans i Potentine kirkene San Francesco og Santa Maria del Sepolcro.
I 1545 ble Leonardo Grazia kalt til rettssak for vurdering av et maleri av Pietro Negroni[1].
Maleriet av Leonardo da Pistoia er preget av den forenklede formelle reduksjonen og den nesten metalliske glattheten i fargen, tydelig tydelig i Venus og Adonis p Capodimonte-museet, som i Lucretia, Venus og Kleopatra i Borghese-galleriet.
Tidligere ble Leonardo Grazia forvekslet med Leonardo di Francesco di Lazzaro Malatesta (ca 1483 - etter 1518), da begge var kjent som "Leonardo da Pistoia".
Denne Kristus som brer korset, i olje p kobber, presenterer stilistiske likheter med et maleri i Doria Pamphilj Gallery i Roma, tidligere tilskrevet Giulio Romano, Girolamo Muziano og Luis de Morales. Begge er til syvende og sist avhengig av den bermte Kristus som brer korset malt p skifer av Sebastiano del Piombo for Don Fernando Silva, greve av Cifuentes (ca. 1537; St. Petersburg, Hermitage). Den umiddelbare suksessen til Sebastianos komposisjon demonstreres av antallet kopier og versjoner fra det sekstende rhundre, bde i Italia, hvor det ble malt, og i Spania, hvor maleriet var ment.
Bibliografi
P. L. Leone de Castris, Maleri fra det sekstende rhundre i Napoli, Napoli 1996, annonseindeks
Periode: 1500/1540
Gammelt maleri p kobber
Ml: 24 x 19 cm (18/14 cm)
Ideell for innsamling og investering
Estimat: 1 200,00 - 1 600,00 euro
Kommer fra en privat samling
Med ekthetsbevis i henhold til loven
Profesjonell innpakning
I god stand med tegn p aldring
Rammen p bildet regnes som en gave knyttet til kunstverket. Det vil bli levert med maleriet gratis. Vi godtar ikke tvister angende det samme eller klager p hypotetiske transportskader knyttet til rammen.
"Kristus brer korset"
Malt p kobber
Leonardo Grazia, kalt Leonardo da Pistoia. (Pistoia 1503 etter 1548? Napoli) Tilskrevet
Leonardo Grazia da Pistoia lrte kunstens rudimenter i Pistoia, i verkstedet til faren Matteo di Nardo. I 1530 er han dokumentert i Lucca, hvor han kom i kontakt med Agostino Marti og sannsynligvis med Luca Penni, bror til den bedre kjente Giovan Francesco.
P begynnelsen av 1530-tallet slo han seg ned i Roma, hvor han kanskje samarbeidet med Giovan Francesco Penni i Noli me tangere, n i Prado, opprettet for Maddalena-kapellet i Trinit dei Monti rundt 1524 (P. Leone de Castris, Pittura del Cinquecento a Napoli). : 1540-1573, prakt og hengivenhet, Napoli 1996, side 86, rapporterer en kopi ved hnden av kun Leonardo Grazia i forekomstene fra Capodimonte-museet). I Roma s pistoianeren til Penni, Perin del Vaga og Giulio Romano, hvorav han, i en av Madonna og barnet med spedbarnet Saint John i Borghese-galleriet, gjenskapte det arkitektoniske bakteppet til altertavlen til Santa Maria dell'Anima.
P 1940-tallet var Leonardo Grazia aktiv i Napoli, hvor han malte: panelet med Saint Michael og dragen i kirken Santa Maria del Parto i Mergellina; Venus og Adonis (ca. 1540) fra Capodimonte-museet, som kommer fra d'Avalos-samlingen; presentasjonen ved tempelet (ca. 1544) for hyalteret til kirken Monteoliveto (n i Capodimonte-museet), senere erstattet av Vasari; Redentore (ca. 1544) for kirken Ges Vecchio (i dag i arkivene til Capodimonte-museet); San Michele og dragen i klosteret San Francesco i Folloni (AV); fdselen mellom de hellige Frans og evangelisten Johannes og den ubesmittede unnfangelsen mellom de hellige Rocco og Frans i Potentine kirkene San Francesco og Santa Maria del Sepolcro.
I 1545 ble Leonardo Grazia kalt til rettssak for vurdering av et maleri av Pietro Negroni[1].
Maleriet av Leonardo da Pistoia er preget av den forenklede formelle reduksjonen og den nesten metalliske glattheten i fargen, tydelig tydelig i Venus og Adonis p Capodimonte-museet, som i Lucretia, Venus og Kleopatra i Borghese-galleriet.
Tidligere ble Leonardo Grazia forvekslet med Leonardo di Francesco di Lazzaro Malatesta (ca 1483 - etter 1518), da begge var kjent som "Leonardo da Pistoia".
Denne Kristus som brer korset, i olje p kobber, presenterer stilistiske likheter med et maleri i Doria Pamphilj Gallery i Roma, tidligere tilskrevet Giulio Romano, Girolamo Muziano og Luis de Morales. Begge er til syvende og sist avhengig av den bermte Kristus som brer korset malt p skifer av Sebastiano del Piombo for Don Fernando Silva, greve av Cifuentes (ca. 1537; St. Petersburg, Hermitage). Den umiddelbare suksessen til Sebastianos komposisjon demonstreres av antallet kopier og versjoner fra det sekstende rhundre, bde i Italia, hvor det ble malt, og i Spania, hvor maleriet var ment.
Bibliografi
P. L. Leone de Castris, Maleri fra det sekstende rhundre i Napoli, Napoli 1996, annonseindeks
Periode: 1500/1540
Gammelt maleri p kobber
Ml: 24 x 19 cm (18/14 cm)
Ideell for innsamling og investering
Estimat: 1 200,00 - 1 600,00 euro
Kommer fra en privat samling
Med ekthetsbevis i henhold til loven
Profesjonell innpakning
I god stand med tegn p aldring
Rammen p bildet regnes som en gave knyttet til kunstverket. Det vil bli levert med maleriet gratis. Vi godtar ikke tvister angende det samme eller klager p hypotetiske transportskader knyttet til rammen.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 387286509 |
---|---|
Sist endret | 3.1.2025, 17:23 |
Catawiki
Mer som dette
3 162 kr
Storbritannia