Bildegalleri
(1/1)
Fiorenzo Tomea (1910-1960) - Paesaggio di Montagna, Zoppè di Cadore
Til salgs14 054 kr
Beskrivelse
FORFATTER
Fiorenzo Tomea (1910-1960) italiensk maler. Han ble fdt i Zopp di Cadore til en ydmyk og stor familie. Da faren dde i 1920 flyttet han til Milano, og dedikerte seg til forskjellige yrker for overleve. I 1926 flyttet han til Verona og begynte g p kveldskurs ved Cignaroli Academy. I 1928, etter ha fullfrt det torige kurset, returnerte han til Milano og mtte artister som Sassu, Messina og Cassinari.
Han kommer i kontakt med arbeidet til Cezanne og Van Gogh, utdyper sin kunnskap om metafysisk maleri og impresjonisme. I '32 deltok han i en frste kollektiv utstilling p Il Milione-galleriet i Milano, i '34 bodde han i Paris i seks mneder sammen med vennen Aligi Sassu, kjente impresjonismen direkte og kom i kontakt med transplanterte italienske kunstnere som De Chirico, Severini, Ropes, Trommer og andre. I 1935 kom han tilbake til Milano, pnet sitt eget atelier og begynte delta i viktige offentlige og private utstillinger. I '37 vant han gullmedaljen til utdanningsdepartementet under VIII Lombard Trade Union Exhibition, samme r hans frste personlige utstilling i Roma kuratert av Carlo Carr. I '42 deltok han p Veneziabiennalen med 19 verk og et rom reservert for ham.
Han begynte motta viktige oppdrag fra industrimenn og religise organer. I '47 vant han Auronzo-prisen, og i '48 frsteprisen p den religise kunstutstillingen til Angelicum i Milano. Andre priser ble tildelt ham p 1950-tallet, og i 1956 ble han ordfrer i hjembyen Zopp, en stilling han hadde til sin dd.
I 1958, p oppdrag fra presidenten til Eni Enrico Mattei, skapte han en 800 m2 mosaikk for apsis til Santa Barbara-kirken i San Donato Milanese. I de siste rene av sitt liv, selv om han var syk, mottok han ren av store retrospektive utstillinger dedikert til ham i Torino og Pieve di Cadore. Han dde i 1960.
BESKRIVELSE
"Fjelllandskap, Zopp di Cadore", olje p lerret, 52x63,5cm med ramme, 30,5x41cm lerret alene, 1950, signert nede til venstre. P baksiden, kunstnerens autograferte initialer, dato 16/7/'50, angivelse av plasseringen avbildet, en viktig merkelapp som vitner om publisering av verket i enkelte sektorblader og maleriets deltagelse i forskjellige utstillinger i '64 , p Santo Stefano Gallery i Venezia, Hausammann Gallery i Cortina, Giraldo Gallery i Treviso, Il Girasole Gallery i Udine.
Scenen pner p en ker der det nyhstede gresset ligger p bakken beskrevet av penselstrk i varme toner, i horisonten reiser Cadore-fjellene seg som tar form i tette penselstrk av grtt og grnt, og stikker ut mot det bl p en klar himmel.
Maleriet er ikonisk for Tomeas modne stil, hans refleksjon over grunnleggende referanser som Van Goghs maleri i penselstrket og Cezannes maleri i paletten avslres. I tillegg til stilen er motivet ogs ikonisk, landskapene i Cadore var blant forfatterens favoritt og kjreste temaer. Hy samleverdi tildeles arbeidet av etiketten p publikasjoner og utstillinger p baksiden, og gir verdifulle forskningsindikasjoner som med tilbrlig tlmodighet vil gjre det mulig gjenvinne utstillingskatalogene. Et annet fortrinn ved maleriet er at det ikke representerer et tilfeldig sted, men Tomeas fdeby.
Ser man bort fra de mer tekniske aspektene, viser maleriet en klar og balansert komposisjon kombinert med et harmonisk kromatisk spill av varme og kalde toner, i stand til skape et elegant og behagelig estetisk inntrykk.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er utmerket, verket er intakt i alle deler med levende og lett lesbare farger.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
Fiorenzo Tomea (1910-1960) italiensk maler. Han ble fdt i Zopp di Cadore til en ydmyk og stor familie. Da faren dde i 1920 flyttet han til Milano, og dedikerte seg til forskjellige yrker for overleve. I 1926 flyttet han til Verona og begynte g p kveldskurs ved Cignaroli Academy. I 1928, etter ha fullfrt det torige kurset, returnerte han til Milano og mtte artister som Sassu, Messina og Cassinari.
Han kommer i kontakt med arbeidet til Cezanne og Van Gogh, utdyper sin kunnskap om metafysisk maleri og impresjonisme. I '32 deltok han i en frste kollektiv utstilling p Il Milione-galleriet i Milano, i '34 bodde han i Paris i seks mneder sammen med vennen Aligi Sassu, kjente impresjonismen direkte og kom i kontakt med transplanterte italienske kunstnere som De Chirico, Severini, Ropes, Trommer og andre. I 1935 kom han tilbake til Milano, pnet sitt eget atelier og begynte delta i viktige offentlige og private utstillinger. I '37 vant han gullmedaljen til utdanningsdepartementet under VIII Lombard Trade Union Exhibition, samme r hans frste personlige utstilling i Roma kuratert av Carlo Carr. I '42 deltok han p Veneziabiennalen med 19 verk og et rom reservert for ham.
Han begynte motta viktige oppdrag fra industrimenn og religise organer. I '47 vant han Auronzo-prisen, og i '48 frsteprisen p den religise kunstutstillingen til Angelicum i Milano. Andre priser ble tildelt ham p 1950-tallet, og i 1956 ble han ordfrer i hjembyen Zopp, en stilling han hadde til sin dd.
I 1958, p oppdrag fra presidenten til Eni Enrico Mattei, skapte han en 800 m2 mosaikk for apsis til Santa Barbara-kirken i San Donato Milanese. I de siste rene av sitt liv, selv om han var syk, mottok han ren av store retrospektive utstillinger dedikert til ham i Torino og Pieve di Cadore. Han dde i 1960.
BESKRIVELSE
"Fjelllandskap, Zopp di Cadore", olje p lerret, 52x63,5cm med ramme, 30,5x41cm lerret alene, 1950, signert nede til venstre. P baksiden, kunstnerens autograferte initialer, dato 16/7/'50, angivelse av plasseringen avbildet, en viktig merkelapp som vitner om publisering av verket i enkelte sektorblader og maleriets deltagelse i forskjellige utstillinger i '64 , p Santo Stefano Gallery i Venezia, Hausammann Gallery i Cortina, Giraldo Gallery i Treviso, Il Girasole Gallery i Udine.
Scenen pner p en ker der det nyhstede gresset ligger p bakken beskrevet av penselstrk i varme toner, i horisonten reiser Cadore-fjellene seg som tar form i tette penselstrk av grtt og grnt, og stikker ut mot det bl p en klar himmel.
Maleriet er ikonisk for Tomeas modne stil, hans refleksjon over grunnleggende referanser som Van Goghs maleri i penselstrket og Cezannes maleri i paletten avslres. I tillegg til stilen er motivet ogs ikonisk, landskapene i Cadore var blant forfatterens favoritt og kjreste temaer. Hy samleverdi tildeles arbeidet av etiketten p publikasjoner og utstillinger p baksiden, og gir verdifulle forskningsindikasjoner som med tilbrlig tlmodighet vil gjre det mulig gjenvinne utstillingskatalogene. Et annet fortrinn ved maleriet er at det ikke representerer et tilfeldig sted, men Tomeas fdeby.
Ser man bort fra de mer tekniske aspektene, viser maleriet en klar og balansert komposisjon kombinert med et harmonisk kromatisk spill av varme og kalde toner, i stand til skape et elegant og behagelig estetisk inntrykk.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er utmerket, verket er intakt i alle deler med levende og lett lesbare farger.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 387289448 |
---|---|
Sist endret | 3.1.2025, 17:48 |