Bildegalleri
(1/1)
Giuseppe De Matteo (XX-XXI), da Dürer - Autoritratto - NO RESERVE
Til salgs5 884 kr
Beskrivelse
I dette portrettet inntok kunstneren en stiv frontalposisjon, i henhold til et konstruksjonsskjema som ble brukt i middelalderen for bildet av Kristus. I denne forstand viser han til skaperordene i Det gamle testamente, det vil si at Gud skapte mennesket i sin egen likhet. Denne ideen ble adressert spesielt av de florentinske nyplatonistene nr Marsilio Ficino og ble ikke bare referert til ytre utseende, men ogs anerkjent i menneskets kreative evner. For understreke denne analogien mellom maleren og Kristus, er det ogs den hieratiske naturen og forenklingen av bindene, av bysantinske aner, eller hndens posisjon, utmerket beskrevet, som minner om Frelserens tradisjonelle velsignelsesgest.
Videre plasserte Drer en inskripsjon p latin ved siden av portrettet hans (ALBERTUS DURERUS NORICUS | IPSUM ME PROPRIJS SIC EFFIN|GEBAM COLORIBUS AETATIS | ANNO XXVIII, kanskje diktert av vennen Willibald Pirckheimer), som indikerer: "I Albrecht Drer of Nuremberg I en alder av tjuette, med passende farger, skapte jeg meg selv i mitt eget bilde." Begrepet "skapt" i stedet for "malt" ble med vilje valgt her. I sin dype religise forstand skrev kunstneren at kunstnerens evne nrt deltar i den guddommelige skaperkraften, og ble investert med hans talent av Gud selv.
Selvportrettet fra 1500 ble imidlertid ikke fdt som en formodningshandling, men indikerer snarere hensynet som europeiske kunstnere p den tiden hadde for seg selv. Det selv de store italienske kunstnerne, som Leonardo da Vinci, kun hadde uttrykt i ord, uttrykte Albrecht Drer i form av selvportrettet.
Ansiktet er spesielt uttrykksfullt og magnetisk, med et rolig og uforstyrret uttrykk, innrammet av en symmetrisk kaskade av lange blonde krller. Han brer en elegant kappe, trimmet med pels, som forsterker den hye sosiale statusen oppndd av kunstneren. Noen har skrevet at Mnchen-selvportrettet markerer overgangen fra en intuitiv betraktning av kunst, som ble utviklet i hans teoretiske skrifter om kunst.
Det stikk motsatte av denne selvrepresentasjonen er det nakne selvportrettet, en penn- og penseltegning (bevart i Weimar) p papir utarbeidet med en grnn bakgrunnsfarge, der kunstneren fremstilte seg selv naken med ndels realisme. Dette arket, ferdigstilt mellom cirka 1500 og 1505, beviser mannens og kunstneren Drers enorme storhet. Det m imidlertid tas i betraktning at disse to vitnesbyrdene om selvobservasjon og selvevaluering, s lenge Drer forble i live, var like lite kjent for allmennheten som Leonardos litterre forfatterskap. Imidlertid fr det ogs en viktig betydning i en annen forstand, nemlig studiene p proporsjon, som ga sine frste resultater i rene etter 1500.
Kunstverkstrrelse uten ramme 80 x 60
Mler kunstverk med ramme 98 x 77 x 5
RAMMEVERD EURO 500
Videre plasserte Drer en inskripsjon p latin ved siden av portrettet hans (ALBERTUS DURERUS NORICUS | IPSUM ME PROPRIJS SIC EFFIN|GEBAM COLORIBUS AETATIS | ANNO XXVIII, kanskje diktert av vennen Willibald Pirckheimer), som indikerer: "I Albrecht Drer of Nuremberg I en alder av tjuette, med passende farger, skapte jeg meg selv i mitt eget bilde." Begrepet "skapt" i stedet for "malt" ble med vilje valgt her. I sin dype religise forstand skrev kunstneren at kunstnerens evne nrt deltar i den guddommelige skaperkraften, og ble investert med hans talent av Gud selv.
Selvportrettet fra 1500 ble imidlertid ikke fdt som en formodningshandling, men indikerer snarere hensynet som europeiske kunstnere p den tiden hadde for seg selv. Det selv de store italienske kunstnerne, som Leonardo da Vinci, kun hadde uttrykt i ord, uttrykte Albrecht Drer i form av selvportrettet.
Ansiktet er spesielt uttrykksfullt og magnetisk, med et rolig og uforstyrret uttrykk, innrammet av en symmetrisk kaskade av lange blonde krller. Han brer en elegant kappe, trimmet med pels, som forsterker den hye sosiale statusen oppndd av kunstneren. Noen har skrevet at Mnchen-selvportrettet markerer overgangen fra en intuitiv betraktning av kunst, som ble utviklet i hans teoretiske skrifter om kunst.
Det stikk motsatte av denne selvrepresentasjonen er det nakne selvportrettet, en penn- og penseltegning (bevart i Weimar) p papir utarbeidet med en grnn bakgrunnsfarge, der kunstneren fremstilte seg selv naken med ndels realisme. Dette arket, ferdigstilt mellom cirka 1500 og 1505, beviser mannens og kunstneren Drers enorme storhet. Det m imidlertid tas i betraktning at disse to vitnesbyrdene om selvobservasjon og selvevaluering, s lenge Drer forble i live, var like lite kjent for allmennheten som Leonardos litterre forfatterskap. Imidlertid fr det ogs en viktig betydning i en annen forstand, nemlig studiene p proporsjon, som ga sine frste resultater i rene etter 1500.
Kunstverkstrrelse uten ramme 80 x 60
Mler kunstverk med ramme 98 x 77 x 5
RAMMEVERD EURO 500
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 388351806 |
---|---|
Sist endret | 11.1.2025, 01:24 |