Rådgiver anskaffelser, midlertidig stilling
Miljødirektoratet
- Frist 31.01.2025
- Ansettelsesform Vikariat
Har du lyst til å jobbe med anskaffelser i miljøforvaltningen?
Om stillingen
Miljødirektoratet kjøper årlig varer og tjenester for rundt 1,2 milliarder kroner. Anskaffelser er et viktig strategisk virkemiddel for best mulig overordnet måloppnåelse i miljøforvaltningen. For oss er anskaffelser et viktig virkemiddel for å redusere skadelig miljøpåvirkning og fremme klimavennlige løsninger. Vi styrker nå vår anskaffelsesfunksjon for enda bedre måloppnåelse.
Oppgavene består blant annet i å veilede innenfor anskaffelses- og kontraktsrett, lede utvalgte anskaffelsesprosesser, holde kurs og videreutvikle våre anskaffelses prosesser. Vi har høyt fokus på å videreutvikle klima- og miljøkrav, kategoristyring, kontraktoppfølging, risikovurderinger, internkontroll, innkjøpsanalyser, gevinstkartlegging- og oppfølging. Bruk og videreutvikling av vårt heldigitale anskaffelsesverktøy er også en prioritert oppgave.
Vår anskaffelsesfunksjon består av seks dyktige innkjøpsrådgivere som jobber selvstendig og i team. Vi har nå ledig midlertidig stilling som rådgiver. Har du lyst til å være med og bidra til økt måloppnåelse i miljøforvaltningen gjennom bruk av anskaffelser som strategisk virkemiddel og har du i tillegg riktig kompetanse, ønsker vi å få deg med på laget.
Seksjon for anskaffelser og økonomi er en del av organisasjons- og digitaliseingsavdelingen. Våre ansvarsområder er anskaffelser, regnskap, økonomistyring, internkontroll og forvaltning og utvikling av IKT-systemer.
I vår seksjon er vi 18 dyktige medarbeidere som fordeler seg på våre kontorer i Trondheim, Oslo og Svolvær. Denne stillingen er i Trondheim.
Stillingens hovedansvarsområder
- gjennomføre og bistå andre i anskaffelsesprosesser
- bidra til å videreutvikle innkjøpssamarbeidet i miljøforvaltningen
- gjennomføre og bidra med aktiv kontraktsoppfølging
- vedlikehold og videreutvikling av verktøy, maler og rutiner
- gjennomføre og følge opp innkjøpsanalyser
Kompetansekrav
Kvalifikasjoner
- høyere utdanning på masternivå, gjerne med juridiske fag i fagkretsen. Relevant erfaring kan kompensere for formell kompetanse på masternivå.
- erfaring med å gjennomføre og lede anskaffelsesprosesser er ønskelig
- erfaring med analysearbeid, herunder kost-/nytteanalyser og gevinstrealisering er ønskelig
- svært gode muntlige og skriftlige ferdigheter i norsk
- erfaring fra offentlig forvaltning er ønskelig
Hvem er du?
Du samarbeider godt med andre og bygger nettverk både internt og eksternt, samtidig som du har evnen til å arbeide selvstendig. Du kommuniserer klart og tydelig, og kan formidle komplekse fagsaker på en enkel og forståelig måte. Du har meget god rolleforståelse og opprettholder en tydelig og profesjonelle dialog med både interne og eksterne parter. Du er strukturert og sørger for å levere med riktig kvalitet til rett tid. I tillegg er du løsningsorientert og håndterer flere parallelle prosesser og arbeidsoppgaver samtidig.
Personlig egnethet vektlegges.
Hvorfor skal du velge oss?
Hos oss vil du møte varierte og utfordrende oppgaver som lar deg bruke både din kompetanse og dine personlige egenskaper. Du blir en del av et bredt og kompetent team med en sentral rolle i organisasjonen. Vi tilbyr muligheter for både faglig og personlig vekst.
Er du opptatt av fleksibilitet i hverdagen? Vi gir deg mulighet for avtale om hjemmekontor inntil to dager i uka om arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre. I tillegg har vi fleksitid, overtid, sommertid og betalt lunsj. Du blir også medlem av Statens pensjonskasse, som gir gode pensjonsordninger og boliglån med gunstige betingelser. Våre ansatte har tilgang til et bredt spekter av sosiale, kulturelle og sportslige aktiviteter, samt mulighet for trening i arbeidstiden.
Du blir ansatt i en midlertid stilling med lønn som rådgiver fra kr. 560 000 til kr. 680 000, avhengig av erfaring og kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte kandidater kan vi vurdere en høyere lønn.
Har du spørsmål?
Kontaktperson for stillingen er økonomisjef/seksjonsleder Guri Hope, tlf. 94 16 16 09 eller e-post guri.hope@miljodir.no
Ved henvendelser, oppgi referansenummer 05-2025 OAO.
Generelle opplysninger
Du søker på stillingen via Jobbnorge.no. Du skriver søknaden på norsk, og legger ved relevante attester og vitnemål for utdanning tatt i utlandet. Vitnemål for utdanning tatt i Norge må du laste opp fra Vitnemålsportalen.
Søkerlistene blir offentlige når søknadsfristen har gått ut. Ønsker du å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten, så må du begrunne hvorfor. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke tar ønsket ditt til følge, og du får mulighet til å trekke søknaden din.
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Vi innkaller minst én kvalifisert søker fra hver av disse gruppene til intervju. Du kan lese mer om dette på Statens arbeidsgiverportal (https://arbeidsgiver.dfo.no/strategisk-hr/inkluderingsdugnaden/bli-bedre-pa-rekruttering/hvordan-skrive-stillingsannonser-som-0). Avkrysningen brukes også til anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i årsrapportene sine.
Mer informasjon om hvordan vi behandler opplysninger om deg som søker, kan du finne i personvernerklæringen (https://www.miljodirektoratet.no/personvernerklaring/) vår.
Om arbeidsgiveren
Miljødirektoratet jobber for et rent og rikt miljø. Våre hovedoppgaver er å redusere klimagassutslipp, forvalte norsk natur og hindre forurensning.
Det er stor variasjon i arbeidsoppgavene i Miljødirektoratet. Vi utvikler og følger opp regelverk, gir råd til Klima- og miljødepartementet, gjennomfører samfunnsøkonomiske analyser, overvåker og kartlegger arter, fører oppsyn og tilsyn, regulerer nasjonalparker og naturreservat. Noen oppgaver krever at ansatte med ulik fagkompetanse jobber sammen på tvers. På den måten sikrer vi størst mulig faglig tyngde i leveransene våre. Vi lærer av hverandre og utvikler oss internt. Andre arbeidsoppgaver krever selvstendig jobbing.
For å løse samfunnsoppdraget vårt på best mulig måte har vi behov for medarbeidere i alle aldere, med ulike fagkombinasjoner, kompetanse, livserfaringer og perspektiver. Er du kvalifisert til en ledig stilling, så oppfordrer vi deg til å søke!
Vi er et statlig forvaltningsorgan underlagt Klima- og miljødepartementet, og har om lag 730 faste ansatte ved kontorene våre i Trondheim og Oslo, og i Statens naturoppsyn (SNO) som er lokalisert 56 steder i landet.
Se alle ledige stillinger i Miljødirektoratet.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Brattørkaia 15, 7010 Trondheim
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Økonomi og regnskap
Annonseinformasjon
- FINN-kode 388354380
- Sist endret