Bildegalleri
(1/1)
Francisco Domingo Marqués (1842-1920) - Conversando
Til salgs5 877 kr
Beskrivelse
Verket er signert av kunstneren nederst
Tilstanden p arbeidet er god
Arbeidet presenteres innrammet
Ml p arbeidet: 22 cm. hyde x 10 cm. bred
Ml p innrammet arbeid: 31 cm. hyde x 19 cm. bred
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: :::::::::::::::::::::
Biografi om kunstneren (Valencia, 1842-Madrid, 1920)
spansk maler. Han studerte ved San Carlos School of Fine Arts i Valencia, i verkstedet til Rafael Montesinos og ved San Fernando School of Fine Arts i Madrid. I 1864 oppndde han en spesiell hederlig omtale p National Exhibition of Fine Arts for maleriet The Valencian Moriscos Asking Blessed Juan de Ribera for Protection. I 1866 ble han tildelt en tredje medalje p den nasjonale utstillingen for maleriet A Lance in the 17th Century, og ret etter med en gullmedalje for det samme arbeidet p Valencias regionale utstilling, som ga ham pensjon til Roma i 1868 ret fr hadde han malt interiret i Muoz Degrains atelier i Valencia, som ligger i Prado-museet, der maleren fremstiller seg selv tilbakelent p en sofa. I Roma dro han til verkstedet til Eduardo Rosales og mtte Mariano Fortuny, som han ville lage et posthumt portrett av i 1884. Hans frste arbeid som stipendmottaker, The Last Day of Sagunto, ble sendt til den regionale utstillingen i Valencia i 1869 og til nasjonalutstillingen i 1871, sammen med maleriet Santa Clara, som vant den frste medaljen. Hans andre verk, Portrait of Manuel Ruiz Zorrilla, ble fullfrt i Valencia, i hans bermte atelier i La Gallera, som hadde blitt sentrum for Valencias kunstneriske liv. I et r var han professor ved San Carlos School of Fine Arts, og hadde Benlliure-brdrene som disipler. I 1871, da han ikke kom tilbake til Roma, trakk provinsrdet hans pensjon. Det var da han slo seg ned i Madrid, hvor han laget dekorasjoner i palassene til Portugalete og Fernn Nez. I 1875 flyttet han til Paris, og dedikerte seg nesten utelukkende til skape anekdotiske og utskt utfrte malerier, som Un Alto en la Montera, fra 1901. Det andre selvportrettet i Prado-museet er fra den tiden, datert 1884; Den frste, ogs fra Prado, er datert 1865. I 1914, p grunn av frste verdenskrig, vendte han tilbake til Spania, slo seg ned i Madrid og oppndde offisiell anerkjennelse. Han gikk inn p Academy of Fine Arts i 1917 og var gjenstand for en offentlig hyllest i Valencia i 1918.
Tilstanden p arbeidet er god
Arbeidet presenteres innrammet
Ml p arbeidet: 22 cm. hyde x 10 cm. bred
Ml p innrammet arbeid: 31 cm. hyde x 19 cm. bred
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: :::::::::::::::::::::
Biografi om kunstneren (Valencia, 1842-Madrid, 1920)
spansk maler. Han studerte ved San Carlos School of Fine Arts i Valencia, i verkstedet til Rafael Montesinos og ved San Fernando School of Fine Arts i Madrid. I 1864 oppndde han en spesiell hederlig omtale p National Exhibition of Fine Arts for maleriet The Valencian Moriscos Asking Blessed Juan de Ribera for Protection. I 1866 ble han tildelt en tredje medalje p den nasjonale utstillingen for maleriet A Lance in the 17th Century, og ret etter med en gullmedalje for det samme arbeidet p Valencias regionale utstilling, som ga ham pensjon til Roma i 1868 ret fr hadde han malt interiret i Muoz Degrains atelier i Valencia, som ligger i Prado-museet, der maleren fremstiller seg selv tilbakelent p en sofa. I Roma dro han til verkstedet til Eduardo Rosales og mtte Mariano Fortuny, som han ville lage et posthumt portrett av i 1884. Hans frste arbeid som stipendmottaker, The Last Day of Sagunto, ble sendt til den regionale utstillingen i Valencia i 1869 og til nasjonalutstillingen i 1871, sammen med maleriet Santa Clara, som vant den frste medaljen. Hans andre verk, Portrait of Manuel Ruiz Zorrilla, ble fullfrt i Valencia, i hans bermte atelier i La Gallera, som hadde blitt sentrum for Valencias kunstneriske liv. I et r var han professor ved San Carlos School of Fine Arts, og hadde Benlliure-brdrene som disipler. I 1871, da han ikke kom tilbake til Roma, trakk provinsrdet hans pensjon. Det var da han slo seg ned i Madrid, hvor han laget dekorasjoner i palassene til Portugalete og Fernn Nez. I 1875 flyttet han til Paris, og dedikerte seg nesten utelukkende til skape anekdotiske og utskt utfrte malerier, som Un Alto en la Montera, fra 1901. Det andre selvportrettet i Prado-museet er fra den tiden, datert 1884; Den frste, ogs fra Prado, er datert 1865. I 1914, p grunn av frste verdenskrig, vendte han tilbake til Spania, slo seg ned i Madrid og oppndde offisiell anerkjennelse. Han gikk inn p Academy of Fine Arts i 1917 og var gjenstand for en offentlig hyllest i Valencia i 1918.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 388488910 |
---|---|
Sist endret | 11.1.2025, 15:43 |