Bildegalleri

Velkommen til Heimdalsvegen 154 og denne næringsseksjonen. OBS: Salgsoppgave med vedlegg lastes ned til høyre i annonsen. Ta kontakt med megler ved spørsmål.
STOR NÆRINGSEKSJON PÅ 76 KVM PÅ LEINSTRAND. P-plass. Drenering 2024. Ny kledning pågår nå. Oppussingsklar. To nye vindu!
Nøkkelinfo
- Primærrom
- 76 m²
- Bruksareal
- 76 m²
- Etasje
- 1.
- Eieform
- Eier (Selveier)
- Areal
- 76 m²
- Rom
- 3
- Byggeår
- 1890
- Tomteareal
- 706 m² (eiet)
Type lokale
Fasiliteter
Arealer
Totalt bruksareal: 76 kvm.
BRA-I: Internt bruksareal.
BRA: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie, borettslag, aksjelag o.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på salgstidspunktet. Arealet kan f.eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-B: Innglasset balkong. GUA: Gulvareal. ALH: Areal med lav himlinghøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av bygningsaksskyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht. NS 3940 Areal- og volumberegninger av bygninger.
Beskrivelse
Heimdalsvegen 154 er en stor og innholdsrik leilighet med sentral beliggenhet på Leinstrand. Leiligheten er godkjent som næring og det må til en bruksendring for å få seksjonen lovlig godkjent.
Utvalgte kvaliteter:
-Ny drenering ferdig 2024
-Pågående arbeid med å få ny fasade/kledning, og etterisolering
-To nye vinduer i leiligheten satt inn
-Oppstillingsplass for bil på sameiets felles gårdsplass
-Sameie og fellesforsikret bygg
-To store soverom
-Åpen stue-kjøkken løsning
-Stort potensial
-Holdeplass for buss like over gaten
-Kort vei til utfartsterreng, dagligvare, og barnehage
Beliggenhet
Eiendommen har en sentral beliggenhet på Leinstrand. Her får du både en landlig og sentral beliggenhet på en og samme tid. Umiddelbar nærhet til fine rekreasjonsområder, samtidig som det er kun ca. 15-17 minutters kjøring til Trondheim sentrum. Det er etablert ny gang- og sykkelvei til Heimdal. Kort avstand til idrettsbane, butikk, barnehage (Nypvang barnehage og Ringvålskogen friluftsbarnehage) og trygg vei til barneskole/SFO. Buss 71 tar deg til Heimdal sentrum på ca. 10 minutter og buss 38,310,340,410 tar deg til Trondheim sentrum. Med buss nr. 38 bruker du under 10 minutter til City Syd.
Leinstrand idrettslag er meget aktiv med barne- og ungdomstilbud og har flere avdelinger både innen allidrett, fotball, skøyter, friidrett, håndball, ski mm. Herfra er det ca. 10 min til Ringvål der idrettslaget drifter lysløype og ellers er Ringvål et godt utgangspunkt til flotte helårs turområder. Det er også kort vei til Vassfjellet med dets utfartsterreng, skiløyper og alpinbakker.
Innhold
Entre, gang, 2 soverom, bad, stue, kjøkken.
Adkomst
Eiendommen har regulert adkomst iht. gjeldende reguleringsplan. Se kart i Finn-annonse for nærmere veibeskrivelse.
Parkering
Det medfølger en oppstillingsplass for bil til denne seksjonen.
Diverse
Leiligheten er trolig etablert i perioden 2016-2019. I følge tidligere rapporter fra 2016 har leiligheten tidligere vært næringslokal(lagerhall/lager).
Seksjonering er tinglyst i følge matrikkelen den 21.09.2019. Leiligheten er godkjent til næringsformål. Leiligheten må bruksendres fra næringsformål til boligformål av ny kjøper, før leiligheten lovlig sett kan beboes(brukes som fast bopel).
Det er knyttet mangler og feil til leiligheten hvor det fremgår at blant annet brannceller/isolering/lydhimling og lysinnslipp er mangelfullt. Ny kjøper må gå over leiligheten og sørge for at leiligheten oppfyller alle tekniske krav til varig opphold. Ettersom boligen er registrert som næring får man ikke benytte leiligheten til permanent oppholdssted før alle tekniske krav er oppfylt. Dette iht. kommunen.
Se vedlegg i salgsoppgave over korrespondanse med kommune, og delvis godkjent søknad på bruksendring.
Vi presiserer at ny kjøper overtar risiko og ansvar for arbeidet med bruksendringen, herunder om dette lar seg gjøre og alle kostnader som kommer i forbindelse med dette. Ny kjøper har ikke anledning til å tegne boligkjøperforsikring da leiligheten er regulert til næring.
Selgers egenerklæringskjema
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringskjema som er en del av salgsoppgaven:
-Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader?
Ja. Lekkasje på bad(tak).
-Kjenner du til om det er/har vært tilbakeslag av avløpsvann i sluk eller lignende?
Ja. Har vært på avløpsrør, men blitt fikset egeninnsats.
-Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasjen/kjellere?
Ja. Anbefaler at drenering tas av ny eier.
(Som en ekstra tilleggsopplysning: Drenering er nylig tatt rundt huset).
-Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå videre til punkt 12
Ja. Tidligere eier utført el-arbeid.
-Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeider som normalt bør utføres av faglærte personer, utover det som er nevnt tidligere (f.eks. på drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc) ?
Ja. Muntlig har fått beskjed om at firma utført av tidligere eier.
Se hele egenerklæringen fra selger som vedlegg i salgsoppgave.
Tilstandsgrader (TG2/TG3) fra tilstandsrapport
Tilstandsgrad(TG) tilsier hvilken tilstand objektet har i forhold til et definert referansenivå. For nærmere forklaring av tilstandsgrader se i tilstandsrapporten.
Her kommer en oppsummering av TG i tilstandsrapporten:
TG 0: 0
TG 1: 3
TG 2: 5
TG 3: 10
TG IU: 3
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 3:
-Drenering:
Oppsummering Med bakgrunn i byggeåret er det ikke etablert grunnmursplast. Grunnmursplast ble først tatt i bruk på 70 tallet. Det registreres salt/kalkutslag på innvendig grunnmursflater. Det er foretatt kontroll med fuktindikator mot tilgjengelige murflater/ gulv på grunn. Undersøkelsen viser indikasjoner på fukt i kjellergulv og nedre del av grunnmur. Taknedløp er avsluttet over bakken. Det er lite fall på terreng og grunnmuren får en stor fuktbelastning. Anbefalte tiltak Drenering må skiftes. Kje ler bør holdes under observasjon. Lagring av varer bør unngås og god utlufting ivaretas. Taknedløp bør etableres med utkast sammen med godt fall på terreng, eller ført i et lukket avløpsanlegg, slik at takvannet kontrollert blir ført bort fra bygningen. Utbedringskostnader: 150 000 - 300 000
Ny kjøper gjøres oppmerksom på at ny drenering er tatt 2024/2025.
-Rom under terreng
Det registreres forhøyede fuktindikasjoner, kombinert med misfarginger salt/kalkutslag i åpne murflater. Det registreres fukt/råteskader og soppvekster i etasjeski ller/bæring samt rustsprenging i armering for etasjeskille. Årsak kan blant annet skyldes fuktopptrekk fra grunnen, utvendige forhold og begynnende svikt i utvendig drenering. Anbefalte tiltak Ytterligere undersøkelser av konstruksjoner for kartlegging av skadeomfang og årsak anbefales. Prisestimat er kun for ytterligere undersøkelser og akutte forebyggende tiltak. Utbedringskostnader: 50 000 - 150 000
Det presiseres at det er er ny drenering fra 2024/2025.
-Vinduer og dører: 1984
Det registreres harde tettelister som pga dette tetter dårlig. Det registreres kondens merker og begynnende råte i karmer. Vindu på ett soverom lot seg ikke åpne pga limeffekt fra maling melom karm og vindusramme. Anbefalte tiltak Overflatebehandling som et forebyggende tiltak, framtidig utskiftinger må påregnes. Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000
Det presiseres at begge soveromsvinduene er skiftet ut. Faktura/dokumentasjon oppgis pr. forespørsel.
-Yttervegger
Oppsummering Det registreres stedvis råteskader i trekledning. Kledningen er stedvis ikke luftet. Det er stedvis ikke benyttet musetetting mellom kledning og veggkonstruksjon. Anbefalte tiltak Påviste skader må utbedres. Det bør foretas tiltak for å bedre lufting av kledningen. Prisestimat for akutte forebyggende tiltak. Utbedringskostnader: 50 000 - 150 000
Det gjøres oppmerksom på at kledning/fasade tas nå i regi av sameiet.
-Utstyr på tak
Oppsummering Takstigen er en stige med bøyle over møne uten forankring ned i konstruksjonen og er ikke en godkjent løsning. Takstige må være innfestet i konstruksjonen. Anbefalte tiltak Forskriftsmessig adkomst for feier må etableres. Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000
-Etasjeskille og gulv på grunn
Oppsummering Det ble ikke målt vesentlig nivåavvik med bruk av laser. Uavhengig av dette har deler leiligheten underliggende krypkjeller uten adkomst. (Se punkt krypkjeller). I kjeller registreres det en del deformering i betongdekke og rustsprenging i dragere og armering. Som følge av dette er det satt opp provisorisk understøtting av etasjeskiller i kjeller Anbefalte tiltak Ytterligere undersøkelser anbefales utført. Prisestimat er kun for full kontroll av tilstand. Kostnader utover dette må kommer i ti legg. Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000
-Kjøkken
Oppsummering av overflater og innredning Det registreres fukt/skader rundt vask. papp på gipsplater er slitt bort over benkeplate rundt vask. Ved fuktsøk indikeres avvik og gipsplate er fuktig. Anbefalte tiltak overflater og innredning Det anbefales ytterligere undersøkelser angående fukt i gipsplater rundt vask. Om fukt kun er i overflater må uttørking utføres samt etablering av fuktsikkert tettesjikt rundt vask. Utbedringskostnader overflater: Under 10 000
-Avløpsrør
Oppsummering Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. På bad registreres det er ett hull i tak ut mot yttervegg. Ved kontroll drypper det vann. Det er ukjent om dette er fra skjulte vannledninger eller avløpsrør. Anbefalte tiltak Pga forannevnte lekkasje må det foretas åpninger i tak på bad. Eventuelle tiltak må vurderes deretter. Kostnadsestimata er kun satt på ytterligere kontroll. kostnader utover dette kommer i tillegg. Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000
-Vannledninger
Oppsummering På bad registreres det er ett hull i tak ut mot yttervegg. Ved kontroll drypper det vann. Det er ukjent om dette er fra skjulte vannledninger eller avløpsrør. Stoppekran ble ikke påvist. Anbefalte tiltak Pga forannevnte lekkasje må det foretas åpninger i tak på bad. Eventuelle tiltak må vurderes deretter. Kostnadsestimata kan ses i sammenheng med punkt "Avløpsrør" Utbedringskostnader: Ingen umiddelbar kostnad
-Våtrom
Oppsummering På grunn av bygningsmessige hindringer er det ikke mulig å foreta hulltaking i vegg bak våtsone. På bad registreres det er ett hull i tak ut mot yttervegg ved siden av dusjsonen. Ved kontroll registreres det at det drypper vann. Det er ukjent om dette er fra skjulte vannledninger eller avløpsrør. Ved videre kontroll registreres det at en gipsskrue i tak i hjørne i dusjsone er rustet og kommet til syne. Dette kan bl.a være en indikasjon på at vannlekkasjen har spredd seg utover tak og bak vegger. På bakgrunn av begrenset kontrollmulighet er omfanget av skaden ukjent. Anbefalte tiltak Ytterligere undersøkelser må utføres for å kartlegge omfang av skaden. Badet må ytterste konsekvens totalrenoveres. Prisestimat er kun for kontroll og kartlegging av skaden. kostnader utover dette kommer i tillegg. Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000
Følgende forhold har fått tilstandsgrad 2:
-Grunnmur og fundament
Oppsummering Grunnmuren har stedvis skader/sprekker. Anbefalte tiltak Utbedring av skader er nødvendig, og for å hindre fuktinntrekk/frostspreng, anbefales en gjenpussing.
-Krypkjeller
Oppsummering Det er krypkjeller under deler av leiligheten. Krypkjelleren har ingen adkomst. Det gjøres oppmerksom på at en krypkjeller er en utsatt konstruksjon hvor det er små marginer før skader oppstår, og en inspeksjon er viktig for stadfesting av tilstand. TG 2 er satt pga manglende adkomst TGIU pga manglende kontrollmulighet. Anbefalte tiltak Det anbefales å vurdere muligheten for etablering av luke for kontroll av tilstand og det anbefales jevnlige inspeksjoner, da det erfaringsmessig er høy skadefrekvens i tilknytning til krypkjellere. Da spesielt pga at det ble registrert fukt og råteskader og soppvekster i etasjeskiller i kjeller. Kostnadsestimat må utføres etter kontroll av krypkjeller.
-Renner og nedløp
Oppsummering Det mangler stedvis nedløpsrør. Anbefalte tiltak Utbedring av overnevnte. Ved en oppgradering av drenering må takvann føres i egent system i grunnen.
-Elektrisk
Oppsummering Det er ikke fremlagt samsvarserklæring på elektrisk arbeid/anlegg montert etter 01.01.1999. Anbefalte tiltak Samsvarserklæring på utført arbeid bør fremskaffes.
-Ventilasjon
Oppsummering Ved besiktelse av leiligheten ble det registrert mugg på gipsplater på yttervegger på ett av soverommene. Ved fuktsøk indikeres avvik og gipsplater er fuktige. ved fuktsøk i gulvlist ble det målt fuktprosent på 24,1%. Selger opplyser å ha vasket vegger for å få vekk mugg før befaringen og noe av fukten kan være pga det. Anbefalte tiltak Det anbefales ytterligere undersøkelser og tiltak vurderes deretter.
Følgende forhold har fått TG-IU:
-Loft
Oppsummering Det er ingen adkomst til loftet.
-Takkonstruksjon
Oppsummering Det er ukjent oppbygging av konstruksjonen. Da loftet ikke har adkomst kan det ikke settes tilstandsgrad. Anbefalte tiltak Inspeksjon og vurdering av takkonstruksjonen anbefales når forholdene gjør det mulig
-Taktekking
Oppsummering Ikke inspisert pga. manglende adkomst. Anbefalte tiltak Inspeksjon og vurdering av taktekking anbefales når forholdene gjør det mulig.
Kommentar til areal og lovlighet:
Det er avdekt forhold som tyder på at boenhet ikke er delt opp i brannceller etter kravene i teknisk forskrift Selger opplyser at brannski le i fellesarealer ikke er tilfredssti lende. Det er avvik på krav til rømning, dagslysforhold eller takhøyde under 2 meter. Vindu i stue er for lite i forhold til krav til dagslys.
Byggemåte
Leilighet er oppført i en etasje i 1.etasje. Grunnmur er oppført i støpt betong og teglstein. Veggkonstruksjon er oppført i re og er kledd med stående panel. Taket er et saltak og er tekket med metallplater. Etasjeskille er trebjelkelag. Vinduer med 2-lags isolerglass og 3-lags isolerglass.
Byggemåte er opplyst av bygningsakskyndig ihht. vedlagt tilstandsrapport.
Tomt
Tomten er eiet. Areal utgjør 702 kvm.
Ferdigattest/brukstillatelse
Det mangler ferdigattest for bygget og for seksjon 2. Sameiet har vært, og er i, en pågående prosess for å bygg og leiligheter godkjent. Ferdigattest vil ikke bli gitt før de har utført det som er omsøkt i samsvar med godkjennelser.
Adgang til utleie
Det foreligger i utgangspunktet ingen begrensninger om utleie av seksjonen, herunder utleie av uselvstendig rom(hybel) med unntak av de begrensninger som evt. følger av sameiets vedtekter og av eierseksjonsloven.
Leiligheten er godkjent til næringsformål, og leiligheten må bruksendres til boligformål før den lovlig sett er godkjent, og derfor kan leiligheten kun leies ut når den er godkjent av kommunen.
Oppvarming/energiforbruk
Boligen er oppvarmet med panelovner på stue og soverom.
Beregnet totalpris
Prisantydning kr. 1.650.000,-.
I tillegg til prisantydning påløper følgende omkostninger:
Dokumentavgift kr. 41.250,-
Tinglysing skjøte kr. 500,-
Tinglysing pantedokument pr stk. 500,-
Gebyr panteattest 267,50,-
Totalpris inkl. omkostninger kr. 1 692 517,-. Legg merke til at HELP-boligkjøperforsikring ikke er nevnt i omkostningene da kjøper ikke får tegnet dette da leiligheten er regulert til næringsformål.
Felleskostnader
Det betales 2.690,- i felleskostnader pr. mnd. Dette dekker forsikring(bygg forsikret gjennom IF) og betjening av felleslån(renter avdrag). Total årspremie for bygget er ca. 36.000,-. Pr. mnd. utgjør dette ca 3000,- fordelt på 5 seksjoner, altså ca. 600,- pr. seksjon.
Sameiet fikk i 2024 godkjent lån. Lånet er tatt opp i hensikt å utbedre felles anliggende punkter som kledning/fasade og drenering. Se mer info om dette i vedlegg i salgsoppgaven omtalt som "årsmøte".
Kommunale avgifter
Kr. 12.780,- for 2024.
Andel fellesgjeld
Det er ingen fellesgjeld på leiligheten. Sameiet har et felleslån hvor samtlige seksjoner er ansvarlig for månedlig innbetaling.
Eiendomsskatt
Dersom kommunen har innført eiendomsskatt så baseres denne på markedsverdien minus bunnfradrag multiplisert med den promillesats som til enhver tid gjelder for den enkelte kommune(pt. 2.7 promille). Spørsmål om eiendomsskatt rettes til kommunen.
Formuesverdi
I følge skatteetaten er det ikke beregnet formuesverdi for denne boligen, det må påregnes med beregnet formuesverdi ved eierskifte.
Sameiet
Sameiet er opprettet med org. nr. 933374165. Sameiet består av fem "seksjoner". Sameiebrøk 90/407, men det bemerkes at denne seksjonen er registrert som næring.
Forkjøpsrett/styregodkjenning
Dette praktiseres ikke.
Forsikring
Eiendommen er forsikret gjennom IF. Total årspremie for bygget er ca. 36.000,-. Dette utgjør ca. 3000/mnd. og ca. 600/pr. seksjon. Dette for 2024.
Regnskap
Det foreligger ikke regnskap/budsjett pr. nå. Vi anbefaler at dette opprettes på et generelt grunnlag.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Gjennomførte- og kommende vedlikeholdsarbeider
Bygget var for noen år tilbake eid av et AS der det ble gjennomført mangelfullt arbeid ifbm. seksjonering og oppussing. Kommunen har i dag ulovlighetsoppfølging på eiendommen der søknadspliktig arbeid må utføres for å få leiligheten(e) godkjent. Dette går på blant annet arbeid knyttet til brannceller/isolering i leiligheten, og i fellesareal, samt felles rørarbeid.
Seksjon 1, som tidligere ble solgt, fikk tilsendt følgende informasjon for evt. oppussing av den via Heimdal Vaktmesterservice. Vedlegget går å lese i salgsoppgaven.
I uttalelse fra daglig leder i Heimdal Vaktmesterservice til sameiet sies det følgende:
Dere må sende bestilling til VikaPlan arkitekt slik at hun kan være ansvarlig søker for alle seksjoner inkludert sameiet. Hun må lage nye tegninger for alle seksjoner og fellesområder, i samarbeid med Braag.
Når hun har gjort dette og fått alle dokumenter sendt på epost oppdelt og fordelt pr seksjon. Alt som har med brannkrav, søknader og godkjenninger fra kommunen, el og rør rapporter. Da kan jeg, vikplan og Braag ta ett møte og gå gjennom nye tegninger og finne ut hva som må gjøres for hver seksjon får å få seksjon godkjent.
Jørund Wahl blir vår kontaktperson for alle beboere og sameiet, han blir også kontaktperson til Vikplan(Arkitekt og ansvarlig søker) og Braag(brannrådgiver). Beboere må sende over eller ta spørsmål knyttet til dette prosjektet til Jørund.
Rørlegger(Trondheim vvs) og Elektriker(Fjeldseth) har meg(Heimdal Vaktmesterservice) som kontaktperson.
Når Vikaplan har fått oversikt sammen med braag, skal de sammen med meg ta ett møte sammen med ByggPlan hos Trondheim Kommune. Trondheim kommune har noen punkter som har høyere prioritet enn visse andre, som vi må rette på, fks soverom på loft tilhørende seksjon 4.
Etter samtale med brannrådgiver så kan han mest sannsynlig godkjenne brannskille i etasjeskille, men hvis rørlegger eller elektriker må inn må vi følge dagens krav når vi gjør inngrep. Da må vi kanskje bytte isolasjon, og det kommer inn lydkrav slik at det må lektes ned med lydbøyler og deretter brannisoleres som gjøres med gips og brannfuging og godkjente rørgjennomføring.
Når vi starter arbeid blir det ikke beboelig i huset, det vil bli riving som medfører mye støv, det vil til tider være uten strøm og vann i lengre perioder, flere dager i verste tilfelle når rørlegger og elektriker må bytte ut for å få godkjent.
I forhold til kostnad og priser:
Vikplan: Gir et overslag direkte til kunde
Braag: Gir ett overslag direkte til kunde
Rørlegger: Faktureres via HVMS
Elektriker: Faktureres via HVMS
Tømrer(HVMS): Fakturerer kunde Sameiet. Sameiet fordeler kostnader og fakturerer eventuelt til korrekt beboer etter avtale. Sameiet (Jørund) avklarer med hver enkelt seksjonseier hvilket budsjett dem har eller invilget lånebeløp og setter opp budsjettpris pr leilighet. Og for sameiet. Slik at vi eventuelt kan utføre det mest nødvendige for å få hver enkelt seksjon godkjent.
Priser er estimert: Klarer ikke gi fastpris slik det er i dag, vi kan gi fastpris etter at alt nødvendig er revet og ryddet og alle parter har oversikt på hva som skal gjøres.
Kostnad pr leilighet: nytt rør og avløp til bad og kjøkken, elektriker arbeid(kontroll), tømrer arbeid: 300.000 - 700.000 kr ink mva - Dette spørs på hva vi finner underveis og hva som må gjøres. Og på hvilken fordeling det er på kostnader mellom beboer og sameiet.
Kostnad for sameiet: Estimert: 1.400.000,00 til 1.800.000,00 Rørarbeid, elektrikerarbeid, brannsikring og tømrerarbeid. Dette spørs på hva vi finner underveis og hva som må gjøres. Og på hvilken fordeling det er på kostnader mellom beboer og sameiet.
I verstefall, hvis alt vi sjekker er feil utført og vi må rive ned og bygge opp alt på nytt, blir kostnad maks uheldig
Renovering 1stk bad estimert: 350.000,00
Det er mulig at beboere og sameiet blir med og river selv(etter avtale med HVMS), sparkler, pusser og maler selv, rydder og kjører bort rask slik at vi slipper å gjøre det. Dette gir store besparelser til både beboer og sameiet.
Det kan være en mulighet for å spare en del kostnader på alle, ved å bygge en eller to sjakter fra kjeller og opp til 2.etg for å kunne trekke alle rør og kabler i, dette må Vikaplan se på sammen med brannrådgiver og få inn i tegninger. Disse sjaktene kan bygges på utsiden av huset også hvis dette viser seg billigere, men må søkes om.
Dette er en mulighet vi har sett på men kan ikke bekrefte enda.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt dersom det er gode grunner som taler for dette og at dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen. Det må søkes styret.
Regulering
Eiendommen har regulert adkomst iht. gjeldende reguleringsplan.
Området er regulert til tettbebyggelse ihht. R 231, st.f. 30.10.1986.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikkledninger/anlegg.
Rettigheter og heftelser
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven §31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 1092581, tgl 18.08.2019 - seksjonering
Snr 2
Formål: Næring
Sameiebrøk: 90/407.
Dnr. 403266, tgl 13.06.1952 - erklæring/avtale
Vegvesenets betingelser vedr. legging av vannledn.
Gjelder for denne registerenheten med flere.
Dnr. 29158, tgl 23.11.1988 - erklæring/avtale
Rett for kommunen å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
Gjelder denne registerenheten med flere.
Det gjøres oppmerksom på at kjøpers bank vil få prioritet etter disse heftelsene.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen.
Bevaringsverdi
Bygningen har antikvarisk verdi klasse C. Dette betyr at bygningen er sjelden på en eller flere måter. Bygninger med antikvarisk verdi er rangert fra klasse A til C, hvor klasse C er den minst regulerte klassen og bygninger i denne gruppen har i noen grad antikvarisk verdi. Det er i vurderingen tatt hensyn til miljøskapende betydning i bystrøk, omegnsstrøk, og bygdemiljø samt byggets karakter og byggeår. Klasse C er en stor og sammensatt gruppe bygninger. En del av bygningen er tatt med på grunn av sin verdi som del av bygningsmiljø. At et bygg har antikvarisk verdi kan medføre restriksjoner på tiltak som vil være tillatt å utføre på bygget. Kopi av kart samt kartforklaring ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Løsøre og tilbehør
Følgende tilbehør medfølger handelen:
Kun det som er fastmontert/integrert. Øvrig kan diskuteres med selger.
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Overtagelse
Overtagelse skjer etter nærmere avtale og avtales normalt senest i forbindelse med budaksept. Vennligst oppgi ønsket overtagelsesdato i bud.
Om salgsoppgaven
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til bygningssakkyndig, eiendomsmegler og opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, og til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente. Salgsoppgaven er lest og godkjent av selger.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring.
Boligkjøperforsikring
Kjøper har ikke anledning til å tegne boligkjøperforsikring da objektet som selges er næring.
Budgivning
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler Marius Kvernberg per e-post marius.kvernberg@nylanderpartners.no eller sms: +47 45 18 80 54. Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført. For seksjon/andel/akjse-bolig vil forretningsfører normalt kreve ekstra eierskiftegebyr dersom de har mottatt eierskiftemelding og det i ettertid skal legges til/endre kjøper. Eierskiftemelding sendes normalt fra megler til forretningsfører samme dag som budaksept.
Lov om hvitvasking
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Salgsbetingelser
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen som den er , og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler sin standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at dersom det foreligger vesentlig mislighold, har selger rett til å heve etter 30 dager fra avtalt betalingstid. Kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.
Lov om eierseksjoner(eierseksjonsloven)
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Sameiet kan pålegge salg / tvangssalg av seksjonen som er ervervet i strid med denne bestemmelsen.
Lov om avhending av fast eigedom(avhendingslova)
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Vedlegg til salgsoppgave og kjøpekontrakt
Vedlagt i salgsoppgaven følger egenerklæring selger, tilstandsrapport, kommunale opplysninger (f. eks reguleringskart med bestemmelser), informsajon fra forretningsfører (gjelder kun sameie, borettslag og aksjelag), energiattest mm. Alle interessenter forutsettes å ha satt seg inn i salgsoppgave med vedlegg før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.Det gjøres oppmerksom på at Nylander &Partners, Lilleby sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Finansiering
Vi samarbeider med Stadsbygd Sparebank som tilbyr gode betingelser til våre kunder. Kontakt din megler om dette og vi setter deg i kontakt med finansiell rådgiver. Meglerforetaket mottar honorar ved formidling av finansielle tjenester.
Behandling av personopplysninger
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.
Eier
Eier er Maruf Rahmetti.
Adresse, matrikkel, og oppdragsnummer
Eiendommens adresse er Heimdalsvegen 154.
Matrikkel tilhørende eiendommen: gnr. 202, bnr. 11, snr. 2 i Trondheim.
Sameiebrøk: 90/407.
Vårt oppdragsnummer er 7240037.
Megler og meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris kr. 40.000,- inkl. mva.
Oppgjørsgebyr: 6 290,-
Digitale tjenester: 2 090,-
Markedspakke: 10 990,-
Tilretteleggelsegebyr: 15 000,-
Utleggsgebyr: 750,-
Visningshonorar pr. stk: 2.500,-
Salgsoppgaver: 1 590,-
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter(utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke, og tilrettelegging) samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Ansvarlig megler: Marius Kvernberg / + 47 45 18 80 54 / marius.kvernberg@nylanderpartners.no
Prod. dato 20.01.2025.
Nyttige lenker
Nærområdet
Nylander &Partners, Lilleby
Annonseinformasjon
| FINN-kode | 388974955 |
|---|---|
| Sist endret | 29. okt. 2025 11:10 |
| Referanse | R-7240037 |
Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.















