Bildegalleri
(1/1)
Augusto Murer (1922-1985) - Ritratto Femminile
Til salgs2 923 kr
Beskrivelse
FORFATTER
Augusto Murer (1922-1985) italiensk skulptr og maler. Han ble fdt i Falcade, en by i Belluno Dolomites i Agordino-omrdet, som Murer alltid forble knyttet til og hvor han holdt sitt eget atelier. Hans frste kunstneriske opplring fant sted ved kunstskolen i Ortisei. Mtet og det korte samarbeidet med Arturo Martini i Venezia hsten 1943 var avgjrende for hans vekst Til tross for den pflgende divergensen i deres kunstneriske og kulturelle veier, anerkjente Murer alltid sin gjeld overfor Martini nr det gjaldt erobre estetisk sans ("han tok. gr str ut av ynene mine").
Han deltok i motstanden, og kjempet i Belluno-fjellene i rekkene til Fenti Brothers Brigade. Etter 1945, nr krigen var over, deltok Murer med stor sivil og kunstnerisk lidenskap i fornyelsesfasen som markerte fdselen til landets republikanske og demokratiske historie. I disse rene ble hans forkjrlighet for treskulptur etablert, som forble kanskje det mest sympatiske materialet for ham selv i hans pflgende lange og produktive kunstneriske produksjon, konstant oppmerksom p materialets uttrykksmuligheter. Verk av bemerkelsesverdig betydning er fra denne perioden, for eksempel: Via Crucis i Falcade-kirken (1946), Piet til monument-ossuariet Belluno (1949), fjellklatrernes bnn (1952), et verk donert til paven av Tourist Board of Belluno, trepanelene med temaet Il Lavoro (1952) laget for Belluno Chamber of Commerce. Dette er verk som, i tillegg til antyde hans kreative evne, vitner om viktigheten av tilknytningen ikke provinsiell, men full av menneskelighet til verdiene til ens land i poetikken.
Fra 1953 - etter utstillingen p Cairola Gallery i Milano - etablerte Murer seg som en kunstner p nasjonalt niv, takket vre anerkjennelsen fra viktige kritikere, som Orio Vergani, og etablerte kunstnere, som Renato Biroli. I de pflgende rene og for hele perioden frem til 1980-tallet, sammen med Murers suksess, ble det mottatt viktige oppdrag for lage monumenter og sivile arbeider, der hans effektive ekspresjonistiske realisme skiller seg ut. Murers kunstneriske karriere var preget av en kontinuerlig angst for verifisere sin egen kreativitet som frte til at han tok for seg evige eksistensielle temaer (kjrlighet, sensualitet, arbeid, offer, kamp, nederlag, dd, ... ..) og prvde seg p ulike former for kunstneriske uttrykk (i tillegg til favorittene innen tre- og bronseskulptur): malerier, tegninger, grafiske arbeider. Blant dem husker vi bare de ti etsningene som illustrerer Sersjanten i snen av Mario Rigoni Stern. Blant hans mest betydningsfulle antologiske utstillinger er de i Falcade (1972), i Milano (Rotonda della Besana, 1973); deretter p ttitallet de fra Ferrara (Palazzo dei Diamanti, 1980-81), av Leningrad (Eremitagemuseet, 1982), av Reggio Emilia (1983), av Orvieto (1984), av Milan (Palazzo del Senato, 1984), av Roma (Castel Sant'Angelo, 1985). Han dde i Padua 11. juni 1985, p hyden av sin kunstneriske aktivitet.
BESKRIVELSE
"Female Portrait", blekk p papir, 63,5x52cm med ramme, 41x34cm enkeltark, signert og datert p nedre marg. I nedre venstre hjrne er ikke kunstnerens hndskrevne notat fullt dechiffrable, kanskje det str "Beste nsker".
Hovedpersonen i verket er et kvinnelig hode, sett bakfra og plassert litt i trekvart vinkel. Profilen beskrevet av trre og essensielle trekk viser nesen, en del av yet og munnen med et knapt synlig smil. Det lange hret er samlet i nakken, mens luggen faller p pannen, lokkene beskrives med et raskt og instinktivt strk, setter rytme og dynamikk inn i portrettet og blir uunngelig det visuelle omdreiningspunktet for verket.
Tegningen viser Murers karakteristiske grafiske trekk, som finnes bde i hans tallrike tegninger og i hans etsekreasjoner. Der partier med trre og selvsikre linjer veksler med andre partier med brutte linjer og ikke veldefinerte profiler, og skaper en rytme der faste elementer veksler med elementer av stor dynamikk. Verket er interessant hvis det kontekstualiseres i kunstnerkorpus p et kronologisk niv, faktisk er 1963 ret som foregriper den store sesongen av Murers offentlige oppdrag, innviet i '64 med Monumentet til partisanen fortsatt synlig i dag i Venezia.
TILSTANDSRAPPORT
Den generelle tilstanden er utmerket, objektet er intakt i alle deler, linjene er levende og lett lesbare.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
Augusto Murer (1922-1985) italiensk skulptr og maler. Han ble fdt i Falcade, en by i Belluno Dolomites i Agordino-omrdet, som Murer alltid forble knyttet til og hvor han holdt sitt eget atelier. Hans frste kunstneriske opplring fant sted ved kunstskolen i Ortisei. Mtet og det korte samarbeidet med Arturo Martini i Venezia hsten 1943 var avgjrende for hans vekst Til tross for den pflgende divergensen i deres kunstneriske og kulturelle veier, anerkjente Murer alltid sin gjeld overfor Martini nr det gjaldt erobre estetisk sans ("han tok. gr str ut av ynene mine").
Han deltok i motstanden, og kjempet i Belluno-fjellene i rekkene til Fenti Brothers Brigade. Etter 1945, nr krigen var over, deltok Murer med stor sivil og kunstnerisk lidenskap i fornyelsesfasen som markerte fdselen til landets republikanske og demokratiske historie. I disse rene ble hans forkjrlighet for treskulptur etablert, som forble kanskje det mest sympatiske materialet for ham selv i hans pflgende lange og produktive kunstneriske produksjon, konstant oppmerksom p materialets uttrykksmuligheter. Verk av bemerkelsesverdig betydning er fra denne perioden, for eksempel: Via Crucis i Falcade-kirken (1946), Piet til monument-ossuariet Belluno (1949), fjellklatrernes bnn (1952), et verk donert til paven av Tourist Board of Belluno, trepanelene med temaet Il Lavoro (1952) laget for Belluno Chamber of Commerce. Dette er verk som, i tillegg til antyde hans kreative evne, vitner om viktigheten av tilknytningen ikke provinsiell, men full av menneskelighet til verdiene til ens land i poetikken.
Fra 1953 - etter utstillingen p Cairola Gallery i Milano - etablerte Murer seg som en kunstner p nasjonalt niv, takket vre anerkjennelsen fra viktige kritikere, som Orio Vergani, og etablerte kunstnere, som Renato Biroli. I de pflgende rene og for hele perioden frem til 1980-tallet, sammen med Murers suksess, ble det mottatt viktige oppdrag for lage monumenter og sivile arbeider, der hans effektive ekspresjonistiske realisme skiller seg ut. Murers kunstneriske karriere var preget av en kontinuerlig angst for verifisere sin egen kreativitet som frte til at han tok for seg evige eksistensielle temaer (kjrlighet, sensualitet, arbeid, offer, kamp, nederlag, dd, ... ..) og prvde seg p ulike former for kunstneriske uttrykk (i tillegg til favorittene innen tre- og bronseskulptur): malerier, tegninger, grafiske arbeider. Blant dem husker vi bare de ti etsningene som illustrerer Sersjanten i snen av Mario Rigoni Stern. Blant hans mest betydningsfulle antologiske utstillinger er de i Falcade (1972), i Milano (Rotonda della Besana, 1973); deretter p ttitallet de fra Ferrara (Palazzo dei Diamanti, 1980-81), av Leningrad (Eremitagemuseet, 1982), av Reggio Emilia (1983), av Orvieto (1984), av Milan (Palazzo del Senato, 1984), av Roma (Castel Sant'Angelo, 1985). Han dde i Padua 11. juni 1985, p hyden av sin kunstneriske aktivitet.
BESKRIVELSE
"Female Portrait", blekk p papir, 63,5x52cm med ramme, 41x34cm enkeltark, signert og datert p nedre marg. I nedre venstre hjrne er ikke kunstnerens hndskrevne notat fullt dechiffrable, kanskje det str "Beste nsker".
Hovedpersonen i verket er et kvinnelig hode, sett bakfra og plassert litt i trekvart vinkel. Profilen beskrevet av trre og essensielle trekk viser nesen, en del av yet og munnen med et knapt synlig smil. Det lange hret er samlet i nakken, mens luggen faller p pannen, lokkene beskrives med et raskt og instinktivt strk, setter rytme og dynamikk inn i portrettet og blir uunngelig det visuelle omdreiningspunktet for verket.
Tegningen viser Murers karakteristiske grafiske trekk, som finnes bde i hans tallrike tegninger og i hans etsekreasjoner. Der partier med trre og selvsikre linjer veksler med andre partier med brutte linjer og ikke veldefinerte profiler, og skaper en rytme der faste elementer veksler med elementer av stor dynamikk. Verket er interessant hvis det kontekstualiseres i kunstnerkorpus p et kronologisk niv, faktisk er 1963 ret som foregriper den store sesongen av Murers offentlige oppdrag, innviet i '64 med Monumentet til partisanen fortsatt synlig i dag i Venezia.
TILSTANDSRAPPORT
Den generelle tilstanden er utmerket, objektet er intakt i alle deler, linjene er levende og lett lesbare.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 389102983 |
---|---|
Sist endret | 15.1.2025, 13:44 |