Bildegalleri
Andre Citroen Jumper ou Relay - nettopp EU-godkjent til nov 2026
2015
239 300 km
Automat
Diesel
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innNyttige lenker
Sjekk tid for neste EU-kontrollSjekk heftelser på FT50461Gode råd til deg som skal kjøpe bobilForsikre kjøretøyet ditt
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
NB! Da er nok alle bilder kommet med! :) Nå også bilder av førerhuset, oppbevaringsrommet under senga, det elektriske (bortsett fra solcellen på taket, gi beskjed hvis bilde av den ønskes sett), og "kjøleskapsbenken".
Jeg selger med vemod min kjære campervan, ShantiHaven. Livssituasjon og behov har endret seg og jeg har kjøpt en liten praktisk hverdagsbil (som jeg håper også skal bli en camper av mer primitiv slag:)).
Van'en har blitt EU-GODKJENT nå i januar 2025, og neste frist for EU-kontroll er 25.11.26.
Det er en Citroen Jumper, 2015 (nesten 2016).
Kjørt 239.300km (disse biler kan kjøre langt!)
Bilen har KJEDE (ikke registerreim)
Jeg har hatt denne i 3,5 år nå, periodevis bodd i den fulltid. Den har blant annet tatt meg tur/retur til Frankrike og Catalonia uten problemer. Kraftig motor som aldri har sviktet i mitt eie. Jeg har bygd mye selv i van'en med god research, og hjelp av pappa her og der, samt diverse installasjoner gjort av fagfolk.
BODELEN:
Van'en er laget med off-grid løsning:
SKANBATT Bluetooth Lithium Batteri 12V 75AH 50A BMS
DC-DC lader
Solcellepanel 200 W
SKANBATT Inverter 12V 300W (600W) Ren Sinus
Batterilader Prouser Elektronisk 12V/24V 7,5A m/Bluetooth
Dieselvarmer: Autoterm Air 4 kw med stille dieselpumpe
Ble installert av Båt og Campingvarme på Hvaler.
Bobilbatteriet er koblet til bilens batteri og lades også under kjøring, i tillegg til via solcellen.
Denne el-løsningen har fungert utrolig fint for meg og gitt nok strømtilgang. Med 12V inverteren kan man også f.eks. lade pc, bruke stavmikser, kverne kaffe, spille på el-piano med mer :)
Van'en har VEDOVN: kjøpt og sendt fra Canada: Cubic Mini Woodstove
Ble installert av blikkenslager på Løten.
Karbonmonoksidalarm er installert på veggen og røykalarm i taket.
Kompressor kjøleboks Alpicool kompressor 40 liter.
Koketopp: 2-bluss gass Heatlux
Gassflaske følger også med.
ISOLERING: Van'en har også vært brukt på vinteren: den er isolert med Hunton Trefiberisolasjon og korkrull innerst mot metallveggen som tar seg av kondensen.
TAKVIFTE: Van'en har en veldig god takvifte som har sikret godt inneklima hele tiden: Maxxairfan, med fjernkontroll. Man kan velge speed, samt om den skal ta luft inn eller ut. Jeg har brukt takvifta HELE TIDEN under oppvarming (med dieselvarmern og/eller vedovnen), med en liten åpning og lav speed med luft inn samt vindu litt åpent i førerhuset - for god luftgjennomstrømming mtp kondens og mugg. Også om natta har jeg alltid hatt denne luftgjennomstrømming.
Det er også eneste vifte (som jeg vet om da jeg kjøpte den) som kan stå åpen også når det regner.
Fint å vite: Første vinteren hadde jeg ikke bygd til hele veggene og fikk da sjekket at den naturlige isolasjonen fungerte slik den skal og er kjent for: trekker til seg fuktighet for så å slippe den fra seg igjen. Gang på gang fikk jeg kontrollert at trefiberen ble tørr igjen. Dette kan fortsatt ses i enden av taket hvor isolasjonen vises. (eventuelt kan man ta av "lista" på veggen ved dørene og dobbeltsjekke. Første vinteren sjekket jeg hvordan det gikk med den løse isolasjonen jeg hadde lagt i "tunneler" og i dørene og oppdaget at det ikke fungerte der, og fikk dette fjernet.
Gulvet har lekter og isolering med trefiber der også. Gulvbelegget over bilens originale gulv er korkplater som jeg har limt på og oljet med økologisk korkolje, så det tåler vann.
Trepanelet er oljet med økologisk linfrøolje og kryssfiner også med økologisk hvit beis. Dette
gjør at panelet "puster" slik at isolasjonen bak fungerer bedre. Oljet og beiset på begge sider, da
puster det.
Dieselvarmeren har et mindre rør som går ned i gulvet, slik at man får litt gulvvarme også.
Har satt på plexiglass på alle vinduene, så det er doble vinduer - hjelper for kulde samt på
varme sommerdager.
EU-kontrollen nå viste ingen tegn til farlig rust. ENDRET: Den har litt synlig rust noen få steder. (se bildet) I sommer ble små områder av rust på kanten av noen av dørene pusset og lakket.
Aircondition må fikses hvis man vil bruke den. Klimaanlegget fungerer ellers, fått nytt filter nå.
Senga er 1.80cm lang
God oppbevaringsplass under senga, samt i hylla over førerhuset bl.a - der har jeg lagt korkrull
og limt liggunderlag i taket så det ikke kommer kondens på klærne - brukt det som "klesskap" :)
2 ting som er viktig å vite:
1. Når det regner veldig mye over lang tid kan det dryppe vann inn fra øverst på den ene bakdør. Dette har skjedd en 3-4 ganger mens jeg har hatt den. Døra her trenger mer tetning/list.
2. På sommeren når jeg har brukt "terassedøra"/venstre dør en del (ikke hoveddøra) skjer det at den ikke vil låses. Når den ikke brukes i lang tid fås den ikke opp når man låser bilen. NAF sjekket dette første sommeren jeg hadde van'en og jeg mener de sa den trengte ny sensor, at det har med feil i sentrallåsen å gjøre. Planen min har vært som et enkelt alternativ å få satt på en hengelås på innsiden.
BILREPERASJONER/SERVICE (fakturaer er lagt ved i bildene):
Utført ifm EU-GODKJENNING NÅ I JAJUAR 2025, på Autoeksperten Bil & Dekkservice Slomarka AS:
Fikset og strammet håndbrekk, fikset styreenhet SRS (aitbagen var defekt pga dette), bremsewire, og diverse lysjusteringer.
I sommer (2024) ble bremseskiver og klosser byttet på Autoeksperten Tronsli Bil og Karosseri i Alvdal.
Ved EU-KONTROLL januar 2023 ble dette gjort:
Ny hovedlykt, LMI mansjett sett, nyestøtdempere, div lyspærer, gearolje.
Utført på Mekonomen Bilverksted i Arendal mars 2022:
- Byttet bunnpanne og nytt hjullager på det ene hjul.
- Skiftet EGR ventil og EGR filter og viftemotor til varmeapparat.
2 nye vinterdekk gjennom Stårheim Bilverksted i Nordfjordeid, november 2022.
NYTT BILBATTERI (ikke bobilbatteriet) desember 2021: VARTA Blue Dynamic Batteri 12V 95AH
800CCA (353x175x190/190mm) +høyre G3
Bilen var kjørt 192.000km da jeg kjøpte den. To tidligere eiere slik jeg ble opplyst om. Til firmabil
Dekk: Bilen har vinter- og sommerdekk: 2 av vinterdekka er bare kjørt 1 full sesong her i Norge. Sommerdekka holder nok en sesong til, usikker på om de holder mer.
Velkommen på visning og prøvekjøring!
Bilen står ved mitt hjem på Slåstad
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 520 kr (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- Tilstand
- Brukt
- Merke
- Andre
- Modellår
- 2015
- Type bobil
- Camper
- Karosseri
- Y
- Drivstoff
- Diesel
- Effekt
- 110 hk
- Slagvolum
- 2 198 l
- Girkasse
- Automat
- Hjuldrift
- Forhjulsdrift
- Lengde i cm
- 599 cm
- Bredde
- 205 cm
- Totalvekt
- 3 500 kg
- Egenvekt
- 2 050 kg
- Nyttelast
- 1 450 kg
- Reg. seter
- 3
- Soveplasser
- 2
- Bobilen står i
- Norge
- Registreringsnummer
- FT50461
- 1. gang registrert
- 16.10.2015
- Chassis nr. (VIN)
- VF7YCUMFC12746615
- Salgsform
- Til salgs
Utstyr
- Elektriske vinduer
- Hengerfeste
- Kjøleskap
- Ryggekamera
- Røykfri
- Vinterhjul
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.