Bildegalleri
(1/1)
Alessandro Salucci (1590 – 1660), Circle of - Architettura ideata con figure lun
Til salgs64 501 kr
Beskrivelse
ALESSANDRO SALUCCI [omfang av]
(Firenze, 1590 Roma, 1655/60)
Arkitektur designet med figurer langs havkysten
Olje p lerret, cm. 78 x 101
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Maleriet, som kommer fra en siciliansk samling, skildrer en hyggelig utsikt med arkitektur inspirert av klassiske romerske og palladianske befolket av soldater, veifarende, en ridder og en hund. Den store landskapsposisjonen som er illustrert, er avgrenset i bakgrunnen av solide marmorbuer og av et grnt bakteppe av havkysten med bter med det fjellrike bakteppet av en hyde med et slott.
Vi str overfor et klart landskapsinnfall utarbeidet i henhold til en dyktig perspektivprojeksjon som tilhrer en gyldig maler som er i stand til uttrykke en typisk sentralitaliensk landskapstanke, myknet opp av ste arkadiske kadenser. De stilistiske dataene til det aktuelle verket viser faktisk at det tilsvarer det kunstneriske uttrykket til en enestende maler spesialisert p landskapsutsikter med friluftsarkitektur, som er i stand til vitne om ha meget godt forsttt den raffinerte italienske og europeiske landskapskulturen p moten i frste halvdel av 1600-tallet. Det vil vre nyttig huske at mlet med disse fornyelige komposisjonene vanligvis var koble maleriet av figurer med maleriet av urbane landskap, i henhold til en metode hentet fra nordeuropeisk kunst, og muligens gi muligheten til minne om ordsprk og mottoer med moraliserende implikasjoner gjennom de tilsynelatende countryscenene. Det er ogs sant at maleriet manifesterer sin klare tilhrighet til den figurative kulturen som fremfor alt er hentet fra kunnskapen om maleriene til Pietro Berrettini, kjent som Pietro da Cortona, og landskapskunstnerne Claude Lorrain og Viviano Cadozzi. Det fyldige billedmaterialet, den spesielle tonen i de varme fargene, de myke nyansene som kommer fra en nytral forberedelsesbase, mten fremheve p, er faktisk karakteristikker som refererer til den figurative mten til mestrene nevnt ovenfor. Men i motsetning til dem, bruker vr kunstner et hensynslst lavt synspunkt som med en smart scenisk effekt forstrrer volumene i arkitekturen og samtidig ker bredden p den malte himmelen. Av disse grunner tror jeg at vr arkitektur designet med figurer langs kysten henter inspirasjon fra modus operandi til Alessandro Salucci (Firenze, 1590 Roma, ca. 1650/1660).
Denne store arkitekturideen ble faktisk skapt - etter vr mening - av en talentfull maler innenfor kretsen til den nevnte Salucci, en maler som spesialiserer seg p arkitektoniske perspektiver, hvis figur ble identifisert for frste gang av Busiri Vici i 1962. Fjorten r eldre enn Codazzi, som jobbet i Napoli til 1647, skilte Salucci seg ut fra ham for strre kreativitet og fantasi ved tolke det valgte temaet, alltid inspirert av arkitektur fra mer varierte tidsepoker: romerske monumenter, barokkkirker, renessansefasader. Florentinsk av fdsel, men romersk av sine kunstneriske rtter, Alessandro Salucci er dokumentert i Roma for frste gang i 1628, da han jobbet med Andrea Sacchi z Pietro da Cortona p freskene til Villa Sacchetti (i dag Chigi, Castelfusano). Fra midten av 1930-tallet og utover samarbeidet Salucci med Miel om hans fantastiske arkitektur, som han skyldte sin bermmelse. Den flamske maleren Jan Miel ankom Roma p begynnelsen av det fjerde tiret av det syttende rhundre og gjennomgikk umiddelbart innflytelsen fra Pieter van Laer (Bamboccioen) og bamboccianti. I 1648 var han den frste romanisten fra nord som ble tatt opp p Accademia di San Luca.
Derfor, som bevis p denne foresltte attributive hypotesen, vil det vre tilstrekkelig sammenligne vr arkitektur unnfanget med figurer langs havkysten med andre lignende landskap utfrt av Salucci, for eksempel den ideelle arkitekturen med figurer langs havkysten (Wien, Dorotheum, 17) oktober 2012, nr. 542) utfrt i henhold til Sestieri av Alessandro Salucci i samarbeid med den flamske maleren Jan Miel (Antwerpen 1599 Torino 1664), hvor vi finner nre koblinger til vrt syn i det ikonografiske systemet, spesielt i den unnfangede arkitekturen.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten har en patina med en blank lakk. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte restaureringer med noe opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. Det er ingen alvorlige bevaringsproblemer og det originale lerretet har en gammel relining. I sollys er en fin knitring synlig i forhold til epoken. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 78 x 100. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet gullramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Firenze, 1590 Roma, 1655/60)
Arkitektur designet med figurer langs havkysten
Olje p lerret, cm. 78 x 101
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Maleriet, som kommer fra en siciliansk samling, skildrer en hyggelig utsikt med arkitektur inspirert av klassiske romerske og palladianske befolket av soldater, veifarende, en ridder og en hund. Den store landskapsposisjonen som er illustrert, er avgrenset i bakgrunnen av solide marmorbuer og av et grnt bakteppe av havkysten med bter med det fjellrike bakteppet av en hyde med et slott.
Vi str overfor et klart landskapsinnfall utarbeidet i henhold til en dyktig perspektivprojeksjon som tilhrer en gyldig maler som er i stand til uttrykke en typisk sentralitaliensk landskapstanke, myknet opp av ste arkadiske kadenser. De stilistiske dataene til det aktuelle verket viser faktisk at det tilsvarer det kunstneriske uttrykket til en enestende maler spesialisert p landskapsutsikter med friluftsarkitektur, som er i stand til vitne om ha meget godt forsttt den raffinerte italienske og europeiske landskapskulturen p moten i frste halvdel av 1600-tallet. Det vil vre nyttig huske at mlet med disse fornyelige komposisjonene vanligvis var koble maleriet av figurer med maleriet av urbane landskap, i henhold til en metode hentet fra nordeuropeisk kunst, og muligens gi muligheten til minne om ordsprk og mottoer med moraliserende implikasjoner gjennom de tilsynelatende countryscenene. Det er ogs sant at maleriet manifesterer sin klare tilhrighet til den figurative kulturen som fremfor alt er hentet fra kunnskapen om maleriene til Pietro Berrettini, kjent som Pietro da Cortona, og landskapskunstnerne Claude Lorrain og Viviano Cadozzi. Det fyldige billedmaterialet, den spesielle tonen i de varme fargene, de myke nyansene som kommer fra en nytral forberedelsesbase, mten fremheve p, er faktisk karakteristikker som refererer til den figurative mten til mestrene nevnt ovenfor. Men i motsetning til dem, bruker vr kunstner et hensynslst lavt synspunkt som med en smart scenisk effekt forstrrer volumene i arkitekturen og samtidig ker bredden p den malte himmelen. Av disse grunner tror jeg at vr arkitektur designet med figurer langs kysten henter inspirasjon fra modus operandi til Alessandro Salucci (Firenze, 1590 Roma, ca. 1650/1660).
Denne store arkitekturideen ble faktisk skapt - etter vr mening - av en talentfull maler innenfor kretsen til den nevnte Salucci, en maler som spesialiserer seg p arkitektoniske perspektiver, hvis figur ble identifisert for frste gang av Busiri Vici i 1962. Fjorten r eldre enn Codazzi, som jobbet i Napoli til 1647, skilte Salucci seg ut fra ham for strre kreativitet og fantasi ved tolke det valgte temaet, alltid inspirert av arkitektur fra mer varierte tidsepoker: romerske monumenter, barokkkirker, renessansefasader. Florentinsk av fdsel, men romersk av sine kunstneriske rtter, Alessandro Salucci er dokumentert i Roma for frste gang i 1628, da han jobbet med Andrea Sacchi z Pietro da Cortona p freskene til Villa Sacchetti (i dag Chigi, Castelfusano). Fra midten av 1930-tallet og utover samarbeidet Salucci med Miel om hans fantastiske arkitektur, som han skyldte sin bermmelse. Den flamske maleren Jan Miel ankom Roma p begynnelsen av det fjerde tiret av det syttende rhundre og gjennomgikk umiddelbart innflytelsen fra Pieter van Laer (Bamboccioen) og bamboccianti. I 1648 var han den frste romanisten fra nord som ble tatt opp p Accademia di San Luca.
Derfor, som bevis p denne foresltte attributive hypotesen, vil det vre tilstrekkelig sammenligne vr arkitektur unnfanget med figurer langs havkysten med andre lignende landskap utfrt av Salucci, for eksempel den ideelle arkitekturen med figurer langs havkysten (Wien, Dorotheum, 17) oktober 2012, nr. 542) utfrt i henhold til Sestieri av Alessandro Salucci i samarbeid med den flamske maleren Jan Miel (Antwerpen 1599 Torino 1664), hvor vi finner nre koblinger til vrt syn i det ikonografiske systemet, spesielt i den unnfangede arkitekturen.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten har en patina med en blank lakk. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte restaureringer med noe opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. Det er ingen alvorlige bevaringsproblemer og det originale lerretet har en gammel relining. I sollys er en fin knitring synlig i forhold til epoken. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 78 x 100. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet gullramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 389400958 |
---|---|
Sist endret | 17.1.2025, 19:21 |
Catawiki
Mer som dette
1 175 kr
Storbritannia