Bildegalleri
(1/1)
Adriaen van der Kabel (1631 - 1705), Circle of - Veduta ideale di porto mediterr
Til salgs18 815 kr
Beskrivelse
ADRIAEN VAN DER KABEL [omfang av]
(Rijswijk, 1630 eller 1631 - Lyon, 1705)
Ideell utsikt over en middelhavshavn
Olje p lerret, cm. 72,2 x 97
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Maleriet skildrer en utsikt over Middelhavskysten, og stilen og skriveegenskapene antyder attribusjonen til en kunstner som var aktiv p 1600- og 1700-tallet. Den illustrative typologien fremkaller eksemplene p italiensk landskapsmaleri utviklet i Roma i lpet av det syttende rhundre og spredt av Luca Carlevarijs og Claude Lorrain. Av spesiell kvalitet er snittet som bildet er unnfanget med og de kromatiske tonene som kystlinjene og bygningene er skissert med. I det aktuelle maleriet lettes lesingen av verket av den diskrete konserveringen av billedstoffet, som med sine slr gjr visjonen ekstremt realistisk, det samme gjr luftens gjennomsiktige lysstyrke. Den naturskjnne konstruksjonen er ogs godt tenkt fra et perspektiv og figurene som mler seg i landskapet med bemerkelsesverdig harmoni er godt avgrenset, det samlede resultatet er derfor av god kvalitet og leder tilskrivningen til den bermte nordiske landskapsmaleren Adriaen van der Cabel aktiv i Roma rundt det syvende og ttende tir,
Cabel var en sann mester for mange italienskiserende nordiske kunstnere; Manglard ble dannet med ham og Jacob de Heusch, Jan Frand Bloemen og Glauber studerte kunsten hans. Det er ogs viktig merke seg at Cabel passerte gjennom Genova, som Meijer antyder. I dette tilfellet finner den fantasifulle innsatsen for sette inn graven til Cecilia Metella de samme naturskjnne omgivelsene i en landlig nkkel i Landscape solgt p Sotheby's i Firenze 4. desember 1983 (se M. Chiarini, Note for Adriaen van der Kabel designer, i Studier til re for Luigi Grassi, Prospettiva, nn 33 - 36, s. 236, fig.
For stil og karakterer er det imidlertid ikke langt inne lete etter forfatteren, selv blant den nevnte gudsnnen og eleven til Cabel, Adriaen Manglard (1695-1760).
Sistnevnte ble faktisk trent i hjembyen av sin gudfar Adriaen van der Kabel, Adrien Manglard flyttet til Roma i 1715. Kunstneren tilbrakte livet der og utviklet hele sin karriere der. Den er inspirert av verkene til Claude Gele og Gaspard Dughet.
27. mai 1734 ble han tatt opp ved Royal Academy of Painting and Sculpture. To r senere, den 26. november 1736, ble han tatt opp som akademiker som marinemaler, noe som ga ham rett til delta i alle ukentlige mter i Akademiet. Han stilte ut for frste gang i 1736 i en "samling" av S. Giovanni Decollato. Han ble veldig populr og mottok ordre fra mange store romerske familier p den tiden, inkludert Rospigliosi, Colonna og Pamphili og til og med fra Philip av Bourbon, hertugen av Parma. I 1757 beordret sistnevnte ham hundre malerier av landskap og kystutsikt til palassene hans i Parma og Colorno.
Verkene hans er, selv i dag, lettere finne i Italia enn i Frankrike. Han dde i 1760 i Roma, bermt, men glemt. Adrien Manglard dr uten en kjent arving. Det er derfor, den 10. september, flgende kunngjring dukket opp i Les Posteres de Lyon: Sster Manglard, maler, opprinnelig fra Lyon, dde nylig i Roma, hvor hun hadde bodd lenge. Den franske konsulen i det landet nsker at foreldrene hans som har rett til arven hans skal gi seg til kjenne. Ta kontakt med konsulentkontoret.
Ekstremt bermt i sin tid, Adriaen Manglard, som utvilsomt er den mest italienske av de franske malerne som var aktive i Roma p 1700-tallet, s hans bermmelse delvis formrkes etter hans dd i hendene til hans elev Joseph Vernet.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet i rimelig allmenntilstand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har en patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte restaureringer med noe opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. Det er ingen alvorlige bevaringsproblemer og det originale lerretet har en gammel relining. I sollys er en fin knitring synlig i forhold til epoken. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 72,2 x 97.
Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker gull- og sortlakkert ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Rijswijk, 1630 eller 1631 - Lyon, 1705)
Ideell utsikt over en middelhavshavn
Olje p lerret, cm. 72,2 x 97
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Maleriet skildrer en utsikt over Middelhavskysten, og stilen og skriveegenskapene antyder attribusjonen til en kunstner som var aktiv p 1600- og 1700-tallet. Den illustrative typologien fremkaller eksemplene p italiensk landskapsmaleri utviklet i Roma i lpet av det syttende rhundre og spredt av Luca Carlevarijs og Claude Lorrain. Av spesiell kvalitet er snittet som bildet er unnfanget med og de kromatiske tonene som kystlinjene og bygningene er skissert med. I det aktuelle maleriet lettes lesingen av verket av den diskrete konserveringen av billedstoffet, som med sine slr gjr visjonen ekstremt realistisk, det samme gjr luftens gjennomsiktige lysstyrke. Den naturskjnne konstruksjonen er ogs godt tenkt fra et perspektiv og figurene som mler seg i landskapet med bemerkelsesverdig harmoni er godt avgrenset, det samlede resultatet er derfor av god kvalitet og leder tilskrivningen til den bermte nordiske landskapsmaleren Adriaen van der Cabel aktiv i Roma rundt det syvende og ttende tir,
Cabel var en sann mester for mange italienskiserende nordiske kunstnere; Manglard ble dannet med ham og Jacob de Heusch, Jan Frand Bloemen og Glauber studerte kunsten hans. Det er ogs viktig merke seg at Cabel passerte gjennom Genova, som Meijer antyder. I dette tilfellet finner den fantasifulle innsatsen for sette inn graven til Cecilia Metella de samme naturskjnne omgivelsene i en landlig nkkel i Landscape solgt p Sotheby's i Firenze 4. desember 1983 (se M. Chiarini, Note for Adriaen van der Kabel designer, i Studier til re for Luigi Grassi, Prospettiva, nn 33 - 36, s. 236, fig.
For stil og karakterer er det imidlertid ikke langt inne lete etter forfatteren, selv blant den nevnte gudsnnen og eleven til Cabel, Adriaen Manglard (1695-1760).
Sistnevnte ble faktisk trent i hjembyen av sin gudfar Adriaen van der Kabel, Adrien Manglard flyttet til Roma i 1715. Kunstneren tilbrakte livet der og utviklet hele sin karriere der. Den er inspirert av verkene til Claude Gele og Gaspard Dughet.
27. mai 1734 ble han tatt opp ved Royal Academy of Painting and Sculpture. To r senere, den 26. november 1736, ble han tatt opp som akademiker som marinemaler, noe som ga ham rett til delta i alle ukentlige mter i Akademiet. Han stilte ut for frste gang i 1736 i en "samling" av S. Giovanni Decollato. Han ble veldig populr og mottok ordre fra mange store romerske familier p den tiden, inkludert Rospigliosi, Colonna og Pamphili og til og med fra Philip av Bourbon, hertugen av Parma. I 1757 beordret sistnevnte ham hundre malerier av landskap og kystutsikt til palassene hans i Parma og Colorno.
Verkene hans er, selv i dag, lettere finne i Italia enn i Frankrike. Han dde i 1760 i Roma, bermt, men glemt. Adrien Manglard dr uten en kjent arving. Det er derfor, den 10. september, flgende kunngjring dukket opp i Les Posteres de Lyon: Sster Manglard, maler, opprinnelig fra Lyon, dde nylig i Roma, hvor hun hadde bodd lenge. Den franske konsulen i det landet nsker at foreldrene hans som har rett til arven hans skal gi seg til kjenne. Ta kontakt med konsulentkontoret.
Ekstremt bermt i sin tid, Adriaen Manglard, som utvilsomt er den mest italienske av de franske malerne som var aktive i Roma p 1700-tallet, s hans bermmelse delvis formrkes etter hans dd i hendene til hans elev Joseph Vernet.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet i rimelig allmenntilstand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har en patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte restaureringer med noe opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. Det er ingen alvorlige bevaringsproblemer og det originale lerretet har en gammel relining. I sollys er en fin knitring synlig i forhold til epoken. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 72,2 x 97.
Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker gull- og sortlakkert ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 389536475 |
---|---|
Sist endret | 18.1.2025, 14:31 |