Bildegalleri
(1/1)
Pietro Gaudenzi (1880-1955) - Natura Morta, Vaso di Fiori
Til salgs4 703 kr
Beskrivelse
FORFATTER
Pietro Gaudenzi (1880-1956) italiensk maler. Han ble fdt i Genova, snn av Bergamo-musikeren Enrico og genoveseren Rachele De Negri, og var en elev i La Spezia av maleren Felice Del Santo som han lrte sin frste kunstneriske opplring av. Han var da elev av Cesare Viazzia i Genova, ved Ligustic Academy of Fine Arts. Han fikk hertuginnen av Galliera pensjonistprisen som tillot ham flytte til Roma i 1904 og bli der i fem r. Han fikk dermed muligheten til studere renessansens mestere og lre om maleriene til Sartorio, Michetti, Spadini, Mancini. Han perfeksjonerte seg ogs med Felice Carena.
I 1909 giftet han seg med Candida Toppi, en modell fra Anticoli Corrado som han hadde snnen Enrico med som skulle flge ham inn i kunsten. Essayet av pensjonisten I Priori ble kjpt i 1911 av Roma kommune for Gallery of Modern Art. En periode med suksess og anerkjennelse fulgte i Mnchen, Milano og igjen i Roma. Hans verk fra denne perioden er preget av dramatisk realistiske mter. Han ble utnevnt til professor ved akademiene i Parma og Genova. I 1932 stilte han ut p Venezia-biennalen, i 1935 p Roma Quadrennial.
Etter ha blitt enkemann, flyttet han til Milano hvor han ble til 1935, da han, etter ha giftet seg p nytt med svigerinnen Augusta, flyttet til Anticoli. I 1936 tildelte det italienske akademiet ham "Mussolini-prisen" for kunst. I mellomtiden ble maleriet hans mer lyrisk og nrmet seg det tjuende rhundres mter. Hans prestisje, mye attestert av hans tilstedevrelse ved de viktigste kunstneriske begivenhetene, ble kontrastert med en fase med tilbaketrukket arbeid i etterkrigstiden, p grunn av endringen i offentlig smak. I 1951 ble han betrodd ledelsen av Vatikanets mosaikkskole og dedikerte mye av sine siste r til denne teknikken.
BESKRIVELSE
"Still Life, Vase of Flowers", olje p lerret, 62,5x52,5cm med ramme, 50x40cm lerret alene, datert til 1930-tallet, signert nede til hyre.
I midten av scenen er en stor bukett med blomster, sannsynligvis krysantemum, plassert i en rosa keramikkvase. Vasen plasseres p en overflate delvis dekket av et mykt hvitt stoff. Det som tiltrekker betrakterens oppmerksomhet er de store blomstene, som med sitt volum opptar en god del av plassen p lerretet. Krysantemum med myke og luftige kronblader, noen hvite og andre rosa, skaper en farge som deretter gjengis i vasen og i stoffet. Den myke magentaen i keramikken som reflekterer fargene p kronbladene, samt det hvite p tyet, som noen steder er farget av delikate og kalde bl refleksjoner i lysets chiaroscuro-effekter p draperiet.
Komposisjonen er essensiell, men raffinert, vase og stoff blir nesten ett, en subtil vitalitet gitt av det naturlige elementet og bevegelsen som er gjenkjennelig i draperiet som dukker opp og bryter urrligheten i bakgrunnen med farge og volum. Penselstrket er delikat og omhyggelig, pfrt i sm, nesten "flekkete" strk. De litt mettede fargene og jordtonen, et typisk kjennetegn ved Gaudenzi fra 1920-tallet og utover.
Verket er av stor samlende interesse, da det er et ikonisk vitnesbyrd om forfatterens produksjon bde nr det gjelder emne og teknikk. Stilleben med blomster var kanskje det emnet Gaudenzi elsket mest og mest foresltt i hans kjente korpus. Den billedtekniske teknikken med sm strk som er i stand til skape en levende tekstur med taggete profiler og dampvolum er nesten et varemerke for forfatteren. En annen svrt karakteristisk faktor er paletten med lett mettede farger og et slags lett diffust mrke. Farger som forfatteren allerede presenterte i sine formative r, hvor han ble pvirket av nittende-tallets verisme, og som han gjenopptok fra 1920-tallet og utover, og avbrt en periode med lysere farger og strre lys mellom 1905 og slutten av frste verdenskrig. Et verk med hyggelig layout og raffinert estetisk gjennomslag.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er god, verket er intakt i alle deler, fargene er godt lesbare og sprekken samsvarer med gjenstandens alder.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
Pietro Gaudenzi (1880-1956) italiensk maler. Han ble fdt i Genova, snn av Bergamo-musikeren Enrico og genoveseren Rachele De Negri, og var en elev i La Spezia av maleren Felice Del Santo som han lrte sin frste kunstneriske opplring av. Han var da elev av Cesare Viazzia i Genova, ved Ligustic Academy of Fine Arts. Han fikk hertuginnen av Galliera pensjonistprisen som tillot ham flytte til Roma i 1904 og bli der i fem r. Han fikk dermed muligheten til studere renessansens mestere og lre om maleriene til Sartorio, Michetti, Spadini, Mancini. Han perfeksjonerte seg ogs med Felice Carena.
I 1909 giftet han seg med Candida Toppi, en modell fra Anticoli Corrado som han hadde snnen Enrico med som skulle flge ham inn i kunsten. Essayet av pensjonisten I Priori ble kjpt i 1911 av Roma kommune for Gallery of Modern Art. En periode med suksess og anerkjennelse fulgte i Mnchen, Milano og igjen i Roma. Hans verk fra denne perioden er preget av dramatisk realistiske mter. Han ble utnevnt til professor ved akademiene i Parma og Genova. I 1932 stilte han ut p Venezia-biennalen, i 1935 p Roma Quadrennial.
Etter ha blitt enkemann, flyttet han til Milano hvor han ble til 1935, da han, etter ha giftet seg p nytt med svigerinnen Augusta, flyttet til Anticoli. I 1936 tildelte det italienske akademiet ham "Mussolini-prisen" for kunst. I mellomtiden ble maleriet hans mer lyrisk og nrmet seg det tjuende rhundres mter. Hans prestisje, mye attestert av hans tilstedevrelse ved de viktigste kunstneriske begivenhetene, ble kontrastert med en fase med tilbaketrukket arbeid i etterkrigstiden, p grunn av endringen i offentlig smak. I 1951 ble han betrodd ledelsen av Vatikanets mosaikkskole og dedikerte mye av sine siste r til denne teknikken.
BESKRIVELSE
"Still Life, Vase of Flowers", olje p lerret, 62,5x52,5cm med ramme, 50x40cm lerret alene, datert til 1930-tallet, signert nede til hyre.
I midten av scenen er en stor bukett med blomster, sannsynligvis krysantemum, plassert i en rosa keramikkvase. Vasen plasseres p en overflate delvis dekket av et mykt hvitt stoff. Det som tiltrekker betrakterens oppmerksomhet er de store blomstene, som med sitt volum opptar en god del av plassen p lerretet. Krysantemum med myke og luftige kronblader, noen hvite og andre rosa, skaper en farge som deretter gjengis i vasen og i stoffet. Den myke magentaen i keramikken som reflekterer fargene p kronbladene, samt det hvite p tyet, som noen steder er farget av delikate og kalde bl refleksjoner i lysets chiaroscuro-effekter p draperiet.
Komposisjonen er essensiell, men raffinert, vase og stoff blir nesten ett, en subtil vitalitet gitt av det naturlige elementet og bevegelsen som er gjenkjennelig i draperiet som dukker opp og bryter urrligheten i bakgrunnen med farge og volum. Penselstrket er delikat og omhyggelig, pfrt i sm, nesten "flekkete" strk. De litt mettede fargene og jordtonen, et typisk kjennetegn ved Gaudenzi fra 1920-tallet og utover.
Verket er av stor samlende interesse, da det er et ikonisk vitnesbyrd om forfatterens produksjon bde nr det gjelder emne og teknikk. Stilleben med blomster var kanskje det emnet Gaudenzi elsket mest og mest foresltt i hans kjente korpus. Den billedtekniske teknikken med sm strk som er i stand til skape en levende tekstur med taggete profiler og dampvolum er nesten et varemerke for forfatteren. En annen svrt karakteristisk faktor er paletten med lett mettede farger og et slags lett diffust mrke. Farger som forfatteren allerede presenterte i sine formative r, hvor han ble pvirket av nittende-tallets verisme, og som han gjenopptok fra 1920-tallet og utover, og avbrt en periode med lysere farger og strre lys mellom 1905 og slutten av frste verdenskrig. Et verk med hyggelig layout og raffinert estetisk gjennomslag.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er god, verket er intakt i alle deler, fargene er godt lesbare og sprekken samsvarer med gjenstandens alder.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 389537760 |
---|---|
Sist endret | 18.1.2025, 14:41 |