Bildegalleri
(1/1)
Guido Reni (1575 - 1642), Workshop of - Gesù Bambino dormiente sulla Croce
Til salgs23 519 kr
Beskrivelse
Workshop av GUIDO RENI
(Bologna 1575 - 1642)
Jesusbarnet sover p korset
Olje p lerret, cm. 82,8 x 110,2
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Dette interessante maleriet er godt bevart og skildrer et uvanlig og hyggelig ikonografisk tema som av og til brukes av den kristne tradisjonen og likevel representert etter en sregen ikonografi som plasserer det guddommelige nakne barnet kulturelt i et yeblikk med stor mhet og intimitet. Innpakket i en strlende lysstyrke er lille Jesus avbildet i forgrunnen komfortabelt hvilende p et trekors og noen myke bl og rde gardiner. Ansiktet virker rolig sovende med lukkede yne, med fyldige rdlige kinn og er innrammet av blonde krller; hudfargen er hvit og bena, lett krllet og lett byd i kneet, bidrar til fremheve naturligheten og sdmen i komposisjonen. Hans hyre arm holder tre jernnagler av torne p den ene siden, som allerede peker mot neste martyrium; mens venstre arm hviler p hodet.
Hykvalitetsmaling med sterk lys-mrke kontrast. Ikke mindre bemerkelsesverdig er nakenheten til Jesusbarnet som samtidig lar tilskuere forst hans doble natur som Guds snn: den guddommelige erklrt av lysstrlen som kommer fra kroppen hans og den jordiske som like mye vitnes om av hans uskyldig nakne skikkelse.
Den mt naturlige tolkningen, oppndd med selvsikre og lette penselstrk, avslrer en skildring av mild flelsesmessig pust utfrt av en kunstner fra Po-dalen som var aktiv i midten av det syttende rhundre: med strre presisjon kan man gjenkjenne modus operandi til en dyktig maler av den bolognesiske skolen med rolig aksentklassikere - men likevel visjonre i sin helhetlige struktur -, karakteristisk for mesterne som trente i den store figurative tradisjonen til "School of Guido Reni". Med hensyn til de stilistiske egenskapene til dette interessante maleriet, er det derfor p sin plass ppeke at vi er i nrvr av et enestende verk utfrt av en talentfull kunstner av utdannet figurativ kultur som viser at han kjenner godt til den tidlige emilianske kunsten. 1600-tallet, med spesiell oppmerksomhet til den klassisistiske verdenen til den nevnte Reni, og hans elever som Giovanni Giacomo Sementi, Francesco Gessi og Andrea og Elisabetta Sirani.
Sammenstillingen til sistnevntes billedkultur, her omtolket med den enestende originaliteten til en iskald billedre, lar oss i det aktuelle verket forst sregenhetene ved stilen til Guido Renis skole (Bologna 1575 - 1642), stor kunstner Bolognese aktiv i frste halvdel av det syttende rhundre.
Guido Reni var Carraccis strste elev og en av de strste kunstnerne som italiensk kunst fra det syttende rhundre kan skilte med. Klassisismens spesielle karakter som kommer frem fra vr angrende Magdalene er en integrert del av forskningen til den bolognesiske mesteren som allerede etter Annibale Carraccis avreise til den pavelige hovedstaden pent og polemisk hadde motsatt seg Ludovicos sentimentale og dramatiske tale, som bare ble vrende p roret til det bolognesiske kunstneriske panoramaet. Koblingen til et grunnleggende verk for den kunstneriske kulturen i Bologna som Ecstasy of St. Cecilia [fig. 36] av Raffaello da Urbino (Bologna, Pinacoteca Nazionale), hvorav mange renianske helgener husker det ekstatiske blikket som ogs er tilstede i maleriet vrt, nrmer seg deretter de emilianske manrist-kadensene til Correggio og Parmigianino og de elegante og raffinerte ekkoene av kulturen av Denis Calvaert , den flamske maleren som var Guidos lrer s vel som mange andre kunstnere aktive mellom det sekstende og syttende rhundre (for eksempel Francesco Albani): i denne forbindelse vil det vre nok merke seg p lerretet vrt bruken av spesielle farger med metalliske refleksjoner - som det gr og rosa i Magdalenas kappe - som definitivt minner om lren til Renis nordiske lrer.
Nr det gjelder dette maleriet mener vi at det aktuelle lerretet lett kan spores tilbake til den kunstneriske produksjonen av en gyldig maler aktiv i mesterskolen, utfrt p 1600-tallet, hvor Guido Renis maleri er preget av nettopp lyse farger og slvaktige intonasjoner.
Arbeidet - avslutningsvis - ser tydelig ut til kunne tilskrives en kunstner med stort talent, og ideen om en sannsynlig tilskrivning blant verkene laget av en av hans studenter eller krets er ikke overraskende.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte restaureringer med noe oppretting av den billedlige overflaten. Det er ingen alvorlige bevaringsproblemer og det originale lerretet har en gammel relining. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 82,8 x 110,2.
Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Bologna 1575 - 1642)
Jesusbarnet sover p korset
Olje p lerret, cm. 82,8 x 110,2
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Dette interessante maleriet er godt bevart og skildrer et uvanlig og hyggelig ikonografisk tema som av og til brukes av den kristne tradisjonen og likevel representert etter en sregen ikonografi som plasserer det guddommelige nakne barnet kulturelt i et yeblikk med stor mhet og intimitet. Innpakket i en strlende lysstyrke er lille Jesus avbildet i forgrunnen komfortabelt hvilende p et trekors og noen myke bl og rde gardiner. Ansiktet virker rolig sovende med lukkede yne, med fyldige rdlige kinn og er innrammet av blonde krller; hudfargen er hvit og bena, lett krllet og lett byd i kneet, bidrar til fremheve naturligheten og sdmen i komposisjonen. Hans hyre arm holder tre jernnagler av torne p den ene siden, som allerede peker mot neste martyrium; mens venstre arm hviler p hodet.
Hykvalitetsmaling med sterk lys-mrke kontrast. Ikke mindre bemerkelsesverdig er nakenheten til Jesusbarnet som samtidig lar tilskuere forst hans doble natur som Guds snn: den guddommelige erklrt av lysstrlen som kommer fra kroppen hans og den jordiske som like mye vitnes om av hans uskyldig nakne skikkelse.
Den mt naturlige tolkningen, oppndd med selvsikre og lette penselstrk, avslrer en skildring av mild flelsesmessig pust utfrt av en kunstner fra Po-dalen som var aktiv i midten av det syttende rhundre: med strre presisjon kan man gjenkjenne modus operandi til en dyktig maler av den bolognesiske skolen med rolig aksentklassikere - men likevel visjonre i sin helhetlige struktur -, karakteristisk for mesterne som trente i den store figurative tradisjonen til "School of Guido Reni". Med hensyn til de stilistiske egenskapene til dette interessante maleriet, er det derfor p sin plass ppeke at vi er i nrvr av et enestende verk utfrt av en talentfull kunstner av utdannet figurativ kultur som viser at han kjenner godt til den tidlige emilianske kunsten. 1600-tallet, med spesiell oppmerksomhet til den klassisistiske verdenen til den nevnte Reni, og hans elever som Giovanni Giacomo Sementi, Francesco Gessi og Andrea og Elisabetta Sirani.
Sammenstillingen til sistnevntes billedkultur, her omtolket med den enestende originaliteten til en iskald billedre, lar oss i det aktuelle verket forst sregenhetene ved stilen til Guido Renis skole (Bologna 1575 - 1642), stor kunstner Bolognese aktiv i frste halvdel av det syttende rhundre.
Guido Reni var Carraccis strste elev og en av de strste kunstnerne som italiensk kunst fra det syttende rhundre kan skilte med. Klassisismens spesielle karakter som kommer frem fra vr angrende Magdalene er en integrert del av forskningen til den bolognesiske mesteren som allerede etter Annibale Carraccis avreise til den pavelige hovedstaden pent og polemisk hadde motsatt seg Ludovicos sentimentale og dramatiske tale, som bare ble vrende p roret til det bolognesiske kunstneriske panoramaet. Koblingen til et grunnleggende verk for den kunstneriske kulturen i Bologna som Ecstasy of St. Cecilia [fig. 36] av Raffaello da Urbino (Bologna, Pinacoteca Nazionale), hvorav mange renianske helgener husker det ekstatiske blikket som ogs er tilstede i maleriet vrt, nrmer seg deretter de emilianske manrist-kadensene til Correggio og Parmigianino og de elegante og raffinerte ekkoene av kulturen av Denis Calvaert , den flamske maleren som var Guidos lrer s vel som mange andre kunstnere aktive mellom det sekstende og syttende rhundre (for eksempel Francesco Albani): i denne forbindelse vil det vre nok merke seg p lerretet vrt bruken av spesielle farger med metalliske refleksjoner - som det gr og rosa i Magdalenas kappe - som definitivt minner om lren til Renis nordiske lrer.
Nr det gjelder dette maleriet mener vi at det aktuelle lerretet lett kan spores tilbake til den kunstneriske produksjonen av en gyldig maler aktiv i mesterskolen, utfrt p 1600-tallet, hvor Guido Renis maleri er preget av nettopp lyse farger og slvaktige intonasjoner.
Arbeidet - avslutningsvis - ser tydelig ut til kunne tilskrives en kunstner med stort talent, og ideen om en sannsynlig tilskrivning blant verkene laget av en av hans studenter eller krets er ikke overraskende.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte restaureringer med noe oppretting av den billedlige overflaten. Det er ingen alvorlige bevaringsproblemer og det originale lerretet har en gammel relining. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 82,8 x 110,2.
Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 389539824 |
---|---|
Sist endret | 18.1.2025, 14:56 |