Bildegalleri
(1/1)
Angelo Monticelli (1778-1837), Attributed to - Putti danzanti [122x131]
Til salgs23 519 kr
Beskrivelse
Angelo Monticelli (Milano, 1778-1837), attr.
Dansende putti
Olje p lerret, 122,5 x 131 cm
Lerretet som er presentert her, som dateres tilbake til 1800-tallet, var et utskt eksempel p maleri laget for dekorere en boiserie, noe som bekreftes av det spesielle ved formatet og det dekorative motivet.
Temaet for den dansende putti tar opp en svrt utbredt og eksperimentert modell rundt 1520-tallet, som de strste kunstnerne prvde seg p: Pordenone, forfatter av Dansen av Putti i dag i Uffizi-galleriet i Firenze, var for eksempel i stand til lage bruk av flere visuelle modeller for finjustere denne komplekse og originale komposisjonen, for eksempel kjenne den bermte graveringen av Marcantonio Raimondi med en sirkel av amoriner, som stammer fra en oppfinnelse av Raphael selv og kan dateres mellom 1517 og 1520. I lpet av de flgende rhundrene ble bermmelsen til denne berrte personen aldri avtatt.
Det aktuelle verket kan faktisk tilskrives hnden til kunstneren Angelo Monticelli fra det attende rhundre, spesialisert i temperategning og elev av maleren Andrea Appiani (1754-1817), hovedsakelig aktiv i Lombardia, hvor for La La Scala teater han designet figurene til brystningene til boksene (1807) og gardinen (1821). I 1826, i anledning ommalingen av det kommunale teateret i Ferrara, dekorerte Monticelli taket med en apoteose av Lodovico Ariosto. Gardinen til Rossini-teatret i Pesaro er ogs ved hans hnd. For hertugen av Lodi Francesco Melzi d'Eril og under ledelse av arkitekten Giocondo Albertolli, basert p et design av Giuseppe Bossi, dekorerte han i chiaroscuro nisjen til alteret til det adelige kapellet til Villa Melzi i Bellagio med en figur av den evige Fader og de fire evangelistene i kuppelens skyer. For pulvinare-rommet til Arena Civica i Milano malte han frisen med figurer i falsk stukkatur, mens han i Palazzo Reale malte fresken med temaet Thundering Jupiter som pryder rommet til sylene. Monticelli var ogs designeren av en serie illustrasjoner for den vellykkede illustrerte publikasjonen i 21 bind The Ancient and Modern Costume of All the Peoples of Europe av den kultiverte bibliotekaren ved Braidense Library Giulio Ferrario. Ogs fra et chiaroscuro-synspunkt, formidler illustrasjonene fargene p klrne, vanene og skikkene til de forskjellige populasjonene som er beskrevet, og presenterer ogs monumenter og bygninger som ikke lenger eksisterer i dag.
De sm englene som pryder dette panelet, som sannsynligvis hadde funksjonen som en overdr, minner i komposisjon de som vises i det monokrome maleriet laget for Villa Carlotta, i Tremezzina, og fortsatt p stedet. De lyse og lyse fargene p maleriet tilpasser seg perfekt til egenskapene til kunstnerens produksjon, bde privat og for teater. De lyse og livlige fargene er varemerket for Monticellis verk, som har som ml fange blikket til betrakteren.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Dansende putti
Olje p lerret, 122,5 x 131 cm
Lerretet som er presentert her, som dateres tilbake til 1800-tallet, var et utskt eksempel p maleri laget for dekorere en boiserie, noe som bekreftes av det spesielle ved formatet og det dekorative motivet.
Temaet for den dansende putti tar opp en svrt utbredt og eksperimentert modell rundt 1520-tallet, som de strste kunstnerne prvde seg p: Pordenone, forfatter av Dansen av Putti i dag i Uffizi-galleriet i Firenze, var for eksempel i stand til lage bruk av flere visuelle modeller for finjustere denne komplekse og originale komposisjonen, for eksempel kjenne den bermte graveringen av Marcantonio Raimondi med en sirkel av amoriner, som stammer fra en oppfinnelse av Raphael selv og kan dateres mellom 1517 og 1520. I lpet av de flgende rhundrene ble bermmelsen til denne berrte personen aldri avtatt.
Det aktuelle verket kan faktisk tilskrives hnden til kunstneren Angelo Monticelli fra det attende rhundre, spesialisert i temperategning og elev av maleren Andrea Appiani (1754-1817), hovedsakelig aktiv i Lombardia, hvor for La La Scala teater han designet figurene til brystningene til boksene (1807) og gardinen (1821). I 1826, i anledning ommalingen av det kommunale teateret i Ferrara, dekorerte Monticelli taket med en apoteose av Lodovico Ariosto. Gardinen til Rossini-teatret i Pesaro er ogs ved hans hnd. For hertugen av Lodi Francesco Melzi d'Eril og under ledelse av arkitekten Giocondo Albertolli, basert p et design av Giuseppe Bossi, dekorerte han i chiaroscuro nisjen til alteret til det adelige kapellet til Villa Melzi i Bellagio med en figur av den evige Fader og de fire evangelistene i kuppelens skyer. For pulvinare-rommet til Arena Civica i Milano malte han frisen med figurer i falsk stukkatur, mens han i Palazzo Reale malte fresken med temaet Thundering Jupiter som pryder rommet til sylene. Monticelli var ogs designeren av en serie illustrasjoner for den vellykkede illustrerte publikasjonen i 21 bind The Ancient and Modern Costume of All the Peoples of Europe av den kultiverte bibliotekaren ved Braidense Library Giulio Ferrario. Ogs fra et chiaroscuro-synspunkt, formidler illustrasjonene fargene p klrne, vanene og skikkene til de forskjellige populasjonene som er beskrevet, og presenterer ogs monumenter og bygninger som ikke lenger eksisterer i dag.
De sm englene som pryder dette panelet, som sannsynligvis hadde funksjonen som en overdr, minner i komposisjon de som vises i det monokrome maleriet laget for Villa Carlotta, i Tremezzina, og fortsatt p stedet. De lyse og lyse fargene p maleriet tilpasser seg perfekt til egenskapene til kunstnerens produksjon, bde privat og for teater. De lyse og livlige fargene er varemerket for Monticellis verk, som har som ml fange blikket til betrakteren.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 389540677 |
---|---|
Sist endret | 18.1.2025, 15:02 |