Bildegalleri
(1/1)
Pittore Caravaggesco (XVII) - Adorazione dei pastori
Til salgs47 038 kr
Beskrivelse
CARAVAGGESCO-MALER P 1600-TALET
(Aktiv mellom Genova og Milano i andre halvdel av 1600-tallet)
Tilbedelse av gjeterne
Olje p lerret, cm. 96,5 x 144,5
Rammeml, cm. 117 x 164 x 6 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Verket, upublisert, illustrerer en episode hvis hovedpersoner er fdselen til Jesusbarnet. Maleriet, i god lesbarhet, plasserer jomfruen og barnet i sentrum av en komposisjon, med den hellige Josef og hyrdene: i det aktuelle tilfellet refererer det til den mest detaljerte bibelske beretningen om Jesu fdsel (Evangeliet). av Lukas (2:7-9), der det meldes at Maria fdte sin frstefdte snn, svpte ham i svp og la ham i en krybbe, fordi det ikke var plass til dem i overnattingsstedet. gjetere som holdt seg i det fri hele natten og voktet flokken sin En Herrens engel presenterte seg for dem, og Herrens herlighet omringet dem med lys, som skjedde i henhold til tradisjonen." ikonografien til fdselen. tilbedelse av hyrdene: fremstilt i kunsten som representanter for de fattige, enkelt kledd, representert her - knelende - til venstre, og andre p motsatt side og bak scenen (Matteus sier faktisk ikke hvor mange gjetere var til stede ved krybben).
Verket som underskes her representerer et verdifullt eksempel p den sene genovesiske karavaggismens billedtradisjoner fra det syttende rhundre. Sett over hele det sentrale halvfeltet av scenen okkupert av flere skikkelser, inkludert jomfruen - i midten - med Jesusbarnet og Saint Joseph bak seg, og omgitt av flere hyrder og kvinner p sidene, hvorav en kneler. Hele scenen er preget av en stor bevegelse, godt representativ for barokk vitalitet, fra posisjonene til figurenes kropper til deres klr med kapper. Farge- og lysspillet, som flger den samme hyrehendte bevegelsen, bidrar til plastisiteten til formene.
Lerretet, som smelter sammen med det mrktonede omrdet bak det og som figurene dukker opp fra, er skapt med sjenerse og myke penselstrk, full av drivkraft og full av et strengt lys som lyser opp ansiktene, hendene. og fremfor alt p Jesubarnets kropp Selv om det er pvirket av sm restaureringer og oksidering, viser lerretet fortsatt sin uttrykksfulle kvalitet, med en Caravaggio-aktig og naturalistisk karakter som antyder attribusjonen til en kunstner. aktiv i Nord-Italia og som oppholdt seg i Genova i lpet av andre halvdel av det syttende rhundre.
Maleriet faller innenfor kategorien malerier med sterke kontraster, tenebrore, innviet av Caravaggio og deretter spredt over hele Italia.
Utkastene, stilen, de fysiognomiske typologiene og de tydelige rynkene som kan observeres i ansiktet og p hendene avslrer de typiske egenskapene til den genovesiske skolen. Dermed figurene omgitt av bakgrunnsfargen, de kromatiske nyansene, chiaroscuro-settingen, alle aspekter som er sregne for ham som fremhever hans genovesiske formasjon som fant sted i alveolen til det tidlige syttende rhundres naturalisme. Spesielt kan vi oppfatte innflytelsen til Giovanni Battista Carlone, Orazio de Ferrari og Gioacchino Assereto, som han deler ikke bare en fremhevet piktorialisme, men ogs en ekte mrk flsomhet.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder. Bildeoverflaten har patina, og viser ikke vanskeligheter med lese. Vi noterer oss - i Woods lys - noen spredte restaureringer og noen avduking, oksidering av billedoverflaten og noen sm tap av farge. I sollys er en sprekk synlig i forhold til epoken. Det er ingen alvorlige bevaringsproblemer, for eksempel noe ommaling. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Maleriet - av god billedkvalitet - er svrt interessant bde for sin ikonografiske setting og for pfring av farger, synonymt med en kunstner av stor tolkningskvalitet. Mlene p lerretet er cm. 96,5 x 144,5. Maleriet er pyntet med en vakker gyllen ramme (mlene p rammen er ca. 117 x 164 x 6 cm). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og regnes ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
P grunn av helligdager kan forsendelser trege eller forsinke.
(Aktiv mellom Genova og Milano i andre halvdel av 1600-tallet)
Tilbedelse av gjeterne
Olje p lerret, cm. 96,5 x 144,5
Rammeml, cm. 117 x 164 x 6 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Verket, upublisert, illustrerer en episode hvis hovedpersoner er fdselen til Jesusbarnet. Maleriet, i god lesbarhet, plasserer jomfruen og barnet i sentrum av en komposisjon, med den hellige Josef og hyrdene: i det aktuelle tilfellet refererer det til den mest detaljerte bibelske beretningen om Jesu fdsel (Evangeliet). av Lukas (2:7-9), der det meldes at Maria fdte sin frstefdte snn, svpte ham i svp og la ham i en krybbe, fordi det ikke var plass til dem i overnattingsstedet. gjetere som holdt seg i det fri hele natten og voktet flokken sin En Herrens engel presenterte seg for dem, og Herrens herlighet omringet dem med lys, som skjedde i henhold til tradisjonen." ikonografien til fdselen. tilbedelse av hyrdene: fremstilt i kunsten som representanter for de fattige, enkelt kledd, representert her - knelende - til venstre, og andre p motsatt side og bak scenen (Matteus sier faktisk ikke hvor mange gjetere var til stede ved krybben).
Verket som underskes her representerer et verdifullt eksempel p den sene genovesiske karavaggismens billedtradisjoner fra det syttende rhundre. Sett over hele det sentrale halvfeltet av scenen okkupert av flere skikkelser, inkludert jomfruen - i midten - med Jesusbarnet og Saint Joseph bak seg, og omgitt av flere hyrder og kvinner p sidene, hvorav en kneler. Hele scenen er preget av en stor bevegelse, godt representativ for barokk vitalitet, fra posisjonene til figurenes kropper til deres klr med kapper. Farge- og lysspillet, som flger den samme hyrehendte bevegelsen, bidrar til plastisiteten til formene.
Lerretet, som smelter sammen med det mrktonede omrdet bak det og som figurene dukker opp fra, er skapt med sjenerse og myke penselstrk, full av drivkraft og full av et strengt lys som lyser opp ansiktene, hendene. og fremfor alt p Jesubarnets kropp Selv om det er pvirket av sm restaureringer og oksidering, viser lerretet fortsatt sin uttrykksfulle kvalitet, med en Caravaggio-aktig og naturalistisk karakter som antyder attribusjonen til en kunstner. aktiv i Nord-Italia og som oppholdt seg i Genova i lpet av andre halvdel av det syttende rhundre.
Maleriet faller innenfor kategorien malerier med sterke kontraster, tenebrore, innviet av Caravaggio og deretter spredt over hele Italia.
Utkastene, stilen, de fysiognomiske typologiene og de tydelige rynkene som kan observeres i ansiktet og p hendene avslrer de typiske egenskapene til den genovesiske skolen. Dermed figurene omgitt av bakgrunnsfargen, de kromatiske nyansene, chiaroscuro-settingen, alle aspekter som er sregne for ham som fremhever hans genovesiske formasjon som fant sted i alveolen til det tidlige syttende rhundres naturalisme. Spesielt kan vi oppfatte innflytelsen til Giovanni Battista Carlone, Orazio de Ferrari og Gioacchino Assereto, som han deler ikke bare en fremhevet piktorialisme, men ogs en ekte mrk flsomhet.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder. Bildeoverflaten har patina, og viser ikke vanskeligheter med lese. Vi noterer oss - i Woods lys - noen spredte restaureringer og noen avduking, oksidering av billedoverflaten og noen sm tap av farge. I sollys er en sprekk synlig i forhold til epoken. Det er ingen alvorlige bevaringsproblemer, for eksempel noe ommaling. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Maleriet - av god billedkvalitet - er svrt interessant bde for sin ikonografiske setting og for pfring av farger, synonymt med en kunstner av stor tolkningskvalitet. Mlene p lerretet er cm. 96,5 x 144,5. Maleriet er pyntet med en vakker gyllen ramme (mlene p rammen er ca. 117 x 164 x 6 cm). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og regnes ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
P grunn av helligdager kan forsendelser trege eller forsinke.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 389540679 |
---|---|
Sist endret | 18.1.2025, 15:02 |