Bildegalleri
(1/1)
Guglielmo Ciardi (1842-1917) - Paesaggio, Cascina di Montagna
Til salgs23 519 kr
Beskrivelse
FORFATTER
Guglielmo Ciardi (1842-1917) italiensk maler. Fdt i Venezia til Teresa De Bei og den offisielle Giuseppe, etter klassiske studier ved hyskolen i Santa Caterina ble han nsket velkommen i 1860 til Kunstakademiet i Venezia, hvor han deltok p kursene til Federico Moja og landskapsmaleren Domenico Bresolin, som introduserte ham for reproduksjon av motiver i friluft, i nr kontakt med naturen. Han debuterte i 1865 p Verona Fine Arts Exhibition.
I januar 1868 forlot han Venezia for en pedagogisk reise som opprinnelig tok ham til Firenze hvor han, etter presentasjon av Federico Zandomeneghi, kom i kontakt med Macchiaioli-kunstnerne, spesielt med grunnleggeren Telemaco Signorini og deltok i de opphetede mtene til Caff Michelangiolo: fra dette bekjentskapet finner Ciardi impuls til en fri, ekte kunst utenfor forhndsetablerte regler. Deretter flyttet han til Roma, hvor han mtte Nino Costa og i Napoli beskte han kunstnerne ved Posillipo-skolen og Resna-skolen, inkludert Filippo Palizzi, Federico Rossano og Domenico Morelli.
Da han vendte tilbake til Venezia i de frste mnedene av 1869, fokuserte han p reproduksjonen av realistisk inspirerte landskap, med favorittmotivene hans som glimt av den venetianske lagunen og Trevisos landsbygd, hvor han dro for lange opphold p familiens eiendom (Villa Ciardi) til Quinto di Treviso; dette er utsikter med brede horisonter, uttrykt med en palett av veldig lyse og lysende greener. I 1874 giftet han seg med Linda Locatelli, som han fikk fire barn med, hvorav to ble etablerte malere Beppe Ciardi, landskapsmaler og realist, og Emma Ciardi, spesielt kjent internasjonalt.
Gjennom rene opprettholder det nre kontakter med de viktigste italienske kunstneriske sentrene: Firenze, Torino, Milano, Genova, Roma og Napoli og er til stede p en rekke internasjonale arrangementer, inkludert dusinvis av Venezia-biennaler fra 1887 til 1917, samt fire utstillinger posthumt. Ciardi fant sin strste suksess blant publikum og kritikere med Messidoro (1882), et verk som ble tildelt en gullmedalje p utstillingene i Nice i 1883 og i Berlin i 1886 og kjpt av Gallery of Modern Art i Roma. I 1894 etterfulgte han mester Domenico Bresolin som leder av School of Country and Sea Views ved Academy of Fine Arts i Venezia, som han holdt til sin dd og ble utnevnt til sekretr for kommisjonen for akseptere verk fra Biennalen. I 1915 oppndde han gullmedaljen p San Francisco International Exposition Struck av lammelse i bena, dde han i Venezia 5. oktober 1917.
I 1924 donerte familien tjuesju malerier og tjuefem tegninger laget av Guglielmo til Gallery of Modern Art i Venezia, mens ytterligere sytti tegninger er bevart p Cassa di Risparmio di Venezia.
BESKRIVELSE
"Landscape, Cascina di Montagna", olje p panel, 76,5x44cm med ramme, 58,5x25cm panel alene, signert nede til venstre, daterbar til 1980-tallet. Auksjonsetiketter p baksiden, noen notater med blyant og blekk. Auksjonspassasje 12.7.2017 p Pananti Auction House i Firenze.
Scenen pner med et glimt av fjellene, et tregrdshus til venstre ligger langs bredden av en klar bekk. Vassdraget deler rommet i to og etablerer seg i forgrunnen, der det klare vannet skinner i solen med en delikat blfarge. Til hyre gressbredden, avgrenset av et gjerde. I dybden slipper observatrens ye langs bekken og gr inn i skogens skumring, det tette nettverket av stammer og grener til de hye grantrrne. I den vre delen av verket dominerer det grnne i grenene og det lysende spillet til disse opplyst av solen.
Komposisjonen er den enkle og umiddelbare fra plein air maleri, men forkortingen er ikke tilfeldig, valgt av forfatteren for kunne underske stedets lysende effekt og best gjengi kontrasten mellom direkte lys og penumbra. Penselstrket er typisk for forfatteren og har en Macchiaioli-stil, brutt ned i sm og flyktige penselstrk med en taggete profil der farger og volumer trenger inn i hverandre i detaljene, og deretter overraskende gir opphav til en kromatisk helhet med stor sammenheng , der lyset virker med dynamisk naturlighet.
Verket viser mange av Ciardis sregenheter i bde teknikk og fag. Penselstrket til Macchiaiolo-smaken som allerede nevnt, det mesterlige kromatiske og lysende spillet av greener, en farge hvis gjengivelse forfatteren ble ansett som en virtuos. Og til slutt emnet, Ciardi var en utrettelig landskapsmaler og i hans korpus, i tillegg til den venetianske lagunen og Treviso-landsbygda, hadde fjellene som han var en elsker og hyppig beskende stor betydning for. Maling av fin mte og behagelig estetisk innvirkning.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er utmerket, maleriet er intakt i alle deler med levende og lett lesbare farger. Craquelure samsvarer med objektets alder.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
Guglielmo Ciardi (1842-1917) italiensk maler. Fdt i Venezia til Teresa De Bei og den offisielle Giuseppe, etter klassiske studier ved hyskolen i Santa Caterina ble han nsket velkommen i 1860 til Kunstakademiet i Venezia, hvor han deltok p kursene til Federico Moja og landskapsmaleren Domenico Bresolin, som introduserte ham for reproduksjon av motiver i friluft, i nr kontakt med naturen. Han debuterte i 1865 p Verona Fine Arts Exhibition.
I januar 1868 forlot han Venezia for en pedagogisk reise som opprinnelig tok ham til Firenze hvor han, etter presentasjon av Federico Zandomeneghi, kom i kontakt med Macchiaioli-kunstnerne, spesielt med grunnleggeren Telemaco Signorini og deltok i de opphetede mtene til Caff Michelangiolo: fra dette bekjentskapet finner Ciardi impuls til en fri, ekte kunst utenfor forhndsetablerte regler. Deretter flyttet han til Roma, hvor han mtte Nino Costa og i Napoli beskte han kunstnerne ved Posillipo-skolen og Resna-skolen, inkludert Filippo Palizzi, Federico Rossano og Domenico Morelli.
Da han vendte tilbake til Venezia i de frste mnedene av 1869, fokuserte han p reproduksjonen av realistisk inspirerte landskap, med favorittmotivene hans som glimt av den venetianske lagunen og Trevisos landsbygd, hvor han dro for lange opphold p familiens eiendom (Villa Ciardi) til Quinto di Treviso; dette er utsikter med brede horisonter, uttrykt med en palett av veldig lyse og lysende greener. I 1874 giftet han seg med Linda Locatelli, som han fikk fire barn med, hvorav to ble etablerte malere Beppe Ciardi, landskapsmaler og realist, og Emma Ciardi, spesielt kjent internasjonalt.
Gjennom rene opprettholder det nre kontakter med de viktigste italienske kunstneriske sentrene: Firenze, Torino, Milano, Genova, Roma og Napoli og er til stede p en rekke internasjonale arrangementer, inkludert dusinvis av Venezia-biennaler fra 1887 til 1917, samt fire utstillinger posthumt. Ciardi fant sin strste suksess blant publikum og kritikere med Messidoro (1882), et verk som ble tildelt en gullmedalje p utstillingene i Nice i 1883 og i Berlin i 1886 og kjpt av Gallery of Modern Art i Roma. I 1894 etterfulgte han mester Domenico Bresolin som leder av School of Country and Sea Views ved Academy of Fine Arts i Venezia, som han holdt til sin dd og ble utnevnt til sekretr for kommisjonen for akseptere verk fra Biennalen. I 1915 oppndde han gullmedaljen p San Francisco International Exposition Struck av lammelse i bena, dde han i Venezia 5. oktober 1917.
I 1924 donerte familien tjuesju malerier og tjuefem tegninger laget av Guglielmo til Gallery of Modern Art i Venezia, mens ytterligere sytti tegninger er bevart p Cassa di Risparmio di Venezia.
BESKRIVELSE
"Landscape, Cascina di Montagna", olje p panel, 76,5x44cm med ramme, 58,5x25cm panel alene, signert nede til venstre, daterbar til 1980-tallet. Auksjonsetiketter p baksiden, noen notater med blyant og blekk. Auksjonspassasje 12.7.2017 p Pananti Auction House i Firenze.
Scenen pner med et glimt av fjellene, et tregrdshus til venstre ligger langs bredden av en klar bekk. Vassdraget deler rommet i to og etablerer seg i forgrunnen, der det klare vannet skinner i solen med en delikat blfarge. Til hyre gressbredden, avgrenset av et gjerde. I dybden slipper observatrens ye langs bekken og gr inn i skogens skumring, det tette nettverket av stammer og grener til de hye grantrrne. I den vre delen av verket dominerer det grnne i grenene og det lysende spillet til disse opplyst av solen.
Komposisjonen er den enkle og umiddelbare fra plein air maleri, men forkortingen er ikke tilfeldig, valgt av forfatteren for kunne underske stedets lysende effekt og best gjengi kontrasten mellom direkte lys og penumbra. Penselstrket er typisk for forfatteren og har en Macchiaioli-stil, brutt ned i sm og flyktige penselstrk med en taggete profil der farger og volumer trenger inn i hverandre i detaljene, og deretter overraskende gir opphav til en kromatisk helhet med stor sammenheng , der lyset virker med dynamisk naturlighet.
Verket viser mange av Ciardis sregenheter i bde teknikk og fag. Penselstrket til Macchiaiolo-smaken som allerede nevnt, det mesterlige kromatiske og lysende spillet av greener, en farge hvis gjengivelse forfatteren ble ansett som en virtuos. Og til slutt emnet, Ciardi var en utrettelig landskapsmaler og i hans korpus, i tillegg til den venetianske lagunen og Treviso-landsbygda, hadde fjellene som han var en elsker og hyppig beskende stor betydning for. Maling av fin mte og behagelig estetisk innvirkning.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er utmerket, maleriet er intakt i alle deler med levende og lett lesbare farger. Craquelure samsvarer med objektets alder.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 389540908 |
---|---|
Sist endret | 18.1.2025, 15:04 |