Bildegalleri
(1/1)
Andrea Vaccaro (1604 – 1670), After - San Gennaro
Til salgs16 463 kr
Beskrivelse
ANDREA VACCARO [Etter]
(Napoli, 1604 1670)
San Gennaro
Olje p lerret, cm. 52 x 43
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Flott gammelt maleri - kanskje ment for privat hengivenhet eller for en amatr, gitt sin lille strrelse - som skildrer et ikonografisk emne som tar opp et veldig utbredt og testet opplegg i napolitansk kunst fra det syttende rhundre. Maleriet illustrerer faktisk San Gennaro i halvfigur. Biskop Gennaro (eller Gennaro) er skytshelgen for Napoli, og derfor gjenstand for en rekke verk fra byens rike billedskole. I flge tradisjonen var han biskop av Benevento under forflgelsen av Diokletian p 300-tallet e.Kr. Under besket til Pozzuoli, nord for Napolibukta, ble Gennaro tatt til fange og torturert p forskjellige mter, og dukket mirakulst opp uskadd. Til slutt ble han halshugget og begravet der.
Verkets karakter fremstr utvetydig srlandsk og den illustrative typologien gjenspeiler tydelig stiltrekkene til den napolitanske skolen i andre halvdel av det syttende rhundre.
Det nvrende bildet refererer faktisk delvis til originalen The Ascension of San Gennaro (olje p lerret, 207 x 154 cm) skapt av den napolitanske kunstneren Andrea Vaccaro (Napoli, 1604 1670) i rundt 1635, fra Royal Collection (Royal Palace of La Granja, Segovia, 1772) og bevart i dag i Prado-museet, Spania. I det originale verket - av ekstraordinr kvalitet - viser Vaccaro sin spesielle sammensmeltning av det folkelige med bolognesisk estetikk. Komposisjonen, med helgenen overddig karakterisert som en biskop og en mengde kjeruber som brer ham inn i skyene med sine attributter, er inspirert av Riberas maleri av det samme emnet som ble opprettet rundt 1635 for klosteret til augustinernonnene i Monterrey i Salamanca. Kunstneren skte et triumferende og avmlt bilde, og unngikk de svimlende himmelske himmelfartene som da var karakteristiske for hybarokken. Den glatte og delikate posisjonen til helgenens hender og oppoverpekende yne er en indikasjon p hvorfor han ndde himmelen. Hans ekstatiske blikk mot lyset som gjennomsyrer himmelen og venstre hnd som hviler p hjertet hans er begge hentydninger til hans forpliktelse til Gud som resulterte i hans martyrdd. Med sin andre arm tar Gennaro to sm hetteglass med blod som symboliserer martyrdden hans. Miraklet er avbildet med en kromatisk strenghet, i trd med Vaccaros modne verk, og kunstnerens stolte signatur fremstr i form av gyldne initialer. Den underliggende jordiske settingen er byen Napoli, som er omhyggelig avbildet for formidle sin status som en folkerik og velstende by, med sin store havn, overfylte hus og storsltte monumenter. Dette understreker San Gennaros bnd til byen sin, som han beskytter mot selve bukten (Aterido, A.: Italian Masterpieces. From Spain's Royal Court, Museo del Prado, 2014, s. 148).
Nr det gjelder imidlertid dette fragmentet av kopien, frer kvaliteten p utkastene og den kromatiske friskheten - med forsiktighet og risiko for feil - til sttte tilskrivelsen av verket til en talentfull maler som var aktiv mellom slutten av det nittende rhundre og begynnelsen av det tjuende rhundre ved bruke fortidens teknikk.
Vaccaro studerte frst litteratur, men viet seg snart til maleri, og ble antagelig elev av Gerolamoprendito, aktiv i Napoli. P 1620-tallet gjorde han seg bemerket som kopist av verker av Caravaggio, hvis bruksstil av chiaroscuro ogs satte spor i Vaccaros egne verk. Fra 1630 ble han mer markert pvirket av stilen til Guido Reni, Anthony van Dyck og Pietro Novelli, og blandet de forskjellige pvirkningene i sin egen meget vellykkede stil, med sterke farger og landskap som skinner gjennom i bakgrunnen, som var karakteristisk for napolitansk maleri. P midten av 1940-tallet kom han i kontakt med Bernardo Cavallino, og tilfrte dermed et mer emosjonelt element til hans akademiske malerier laget s langt. Det nvrende maleriet kan ogs trolig dateres til samme periode. Vaccaro var en av de mest suksessrike malerne i Napoli p sin tid.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er verket i ganske rimelig allmenntilstand, billedoverflaten har patina. Mlene p lerretet er cm. 52 x 43. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker gyllen ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Napoli, 1604 1670)
San Gennaro
Olje p lerret, cm. 52 x 43
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Flott gammelt maleri - kanskje ment for privat hengivenhet eller for en amatr, gitt sin lille strrelse - som skildrer et ikonografisk emne som tar opp et veldig utbredt og testet opplegg i napolitansk kunst fra det syttende rhundre. Maleriet illustrerer faktisk San Gennaro i halvfigur. Biskop Gennaro (eller Gennaro) er skytshelgen for Napoli, og derfor gjenstand for en rekke verk fra byens rike billedskole. I flge tradisjonen var han biskop av Benevento under forflgelsen av Diokletian p 300-tallet e.Kr. Under besket til Pozzuoli, nord for Napolibukta, ble Gennaro tatt til fange og torturert p forskjellige mter, og dukket mirakulst opp uskadd. Til slutt ble han halshugget og begravet der.
Verkets karakter fremstr utvetydig srlandsk og den illustrative typologien gjenspeiler tydelig stiltrekkene til den napolitanske skolen i andre halvdel av det syttende rhundre.
Det nvrende bildet refererer faktisk delvis til originalen The Ascension of San Gennaro (olje p lerret, 207 x 154 cm) skapt av den napolitanske kunstneren Andrea Vaccaro (Napoli, 1604 1670) i rundt 1635, fra Royal Collection (Royal Palace of La Granja, Segovia, 1772) og bevart i dag i Prado-museet, Spania. I det originale verket - av ekstraordinr kvalitet - viser Vaccaro sin spesielle sammensmeltning av det folkelige med bolognesisk estetikk. Komposisjonen, med helgenen overddig karakterisert som en biskop og en mengde kjeruber som brer ham inn i skyene med sine attributter, er inspirert av Riberas maleri av det samme emnet som ble opprettet rundt 1635 for klosteret til augustinernonnene i Monterrey i Salamanca. Kunstneren skte et triumferende og avmlt bilde, og unngikk de svimlende himmelske himmelfartene som da var karakteristiske for hybarokken. Den glatte og delikate posisjonen til helgenens hender og oppoverpekende yne er en indikasjon p hvorfor han ndde himmelen. Hans ekstatiske blikk mot lyset som gjennomsyrer himmelen og venstre hnd som hviler p hjertet hans er begge hentydninger til hans forpliktelse til Gud som resulterte i hans martyrdd. Med sin andre arm tar Gennaro to sm hetteglass med blod som symboliserer martyrdden hans. Miraklet er avbildet med en kromatisk strenghet, i trd med Vaccaros modne verk, og kunstnerens stolte signatur fremstr i form av gyldne initialer. Den underliggende jordiske settingen er byen Napoli, som er omhyggelig avbildet for formidle sin status som en folkerik og velstende by, med sin store havn, overfylte hus og storsltte monumenter. Dette understreker San Gennaros bnd til byen sin, som han beskytter mot selve bukten (Aterido, A.: Italian Masterpieces. From Spain's Royal Court, Museo del Prado, 2014, s. 148).
Nr det gjelder imidlertid dette fragmentet av kopien, frer kvaliteten p utkastene og den kromatiske friskheten - med forsiktighet og risiko for feil - til sttte tilskrivelsen av verket til en talentfull maler som var aktiv mellom slutten av det nittende rhundre og begynnelsen av det tjuende rhundre ved bruke fortidens teknikk.
Vaccaro studerte frst litteratur, men viet seg snart til maleri, og ble antagelig elev av Gerolamoprendito, aktiv i Napoli. P 1620-tallet gjorde han seg bemerket som kopist av verker av Caravaggio, hvis bruksstil av chiaroscuro ogs satte spor i Vaccaros egne verk. Fra 1630 ble han mer markert pvirket av stilen til Guido Reni, Anthony van Dyck og Pietro Novelli, og blandet de forskjellige pvirkningene i sin egen meget vellykkede stil, med sterke farger og landskap som skinner gjennom i bakgrunnen, som var karakteristisk for napolitansk maleri. P midten av 1940-tallet kom han i kontakt med Bernardo Cavallino, og tilfrte dermed et mer emosjonelt element til hans akademiske malerier laget s langt. Det nvrende maleriet kan ogs trolig dateres til samme periode. Vaccaro var en av de mest suksessrike malerne i Napoli p sin tid.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er verket i ganske rimelig allmenntilstand, billedoverflaten har patina. Mlene p lerretet er cm. 52 x 43. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker gyllen ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 389541460 |
---|---|
Sist endret | 18.1.2025, 15:09 |