Rådgiver / spesialrådgiver - økonomi, analyse og innovasjon
Skien kommune
- Frist 04.02.2025
- Ansettelsesform Engasjement
Rådgiver / spesialrådgiver - økonomi, analyse og innovasjon
Spennende to-årig prosjektstilling i en av fylkets største organisasjoner (mulighet for fast ansettelse etter prosjektperioden)
Bystyret har gjort vedtak om en gjennomgang av tjenester innenfor helse og velferd og vurdere hvor det kan være hensiktsmessig å konkurranseutsette. Videre viser bystyret i sitt vedtak til at kommunen i dag benytter private tjenesteleverandører på en rekke områder innenfor vann og avløp, konsulentselskaper på en rekke områder og entreprenører av forskjellig slag, mv, og de ber om en utredning på om det er ytterligere tjenesteområder som kan foreslås å overlate til private tjenesteleverandører.
Det er bevilget midler til en stilling i inntil to år knyttet til denne bestillingen fra bystyret. Stillingen er lagt til Økonomiseksjonen. Dette vil være en jobb der du må jobbe på tvers av hele kommuneorganisasjonen, og du kommer til å ha mye kontakt med og må jobbe tett på blant annet kommunalsjefer, ledere for tjenesteområder, HR-seksjonen og innkjøpsenheten.
Økonomiseksjonen er en sentral stabsavdeling med 10 faste årsverk og er en del av OU-området (organisasjon og utvikling) i Skien kommune. Vi jobber både strategisk og operativt, gir råd og støtte til ledere på ulike nivå i de tre kommunalområdene samt bistår kommunedirektøren og kommunalsjefene i overordnet planlegging, styring og oppfølging på økonomiseksjonens fagområder.
Arbeidsoppgaver
Oppgavene er først og fremst definert gjennom det oppdraget som bystyret har gitt til administrasjonen, der intensjonen er å finne fram til andre måter å løse kommunale oppgaver og en mer kostnadseffektiv drift av kommunen.
Dette kan tenkes løst gjennom
- Beskrivelse og analyse av utvalgte tjenesteområder som bystyret peker på; hvilke oppgaver ligger til tjenesten, hva kan løses av andre aktører, hvilke deltjenester må eller bør bli værende i kommunen osv
- Gjennomgang av økonomien på utvalgte områder og en vurdering av hvor ressurseffektiv drift kommunen har på disse områdene
- Vurdere om det er andre tjenester enn de bystyret har pekt på som kan være aktuelt å konkurranseutsette eller alternativt løse i samarbeid med andre kommuner, med tanke på en mer ressurseffektiv drift
- Vurdere om tjenester kan løses på en mer kostnadseffektiv måte også på områder en konkluderer med at ikke er egnet for å konkurranseutsette eller overlate til private aktører
Til stillingen vil også ligge ansvar for å gjennomføre endrings-/anskaffelsesprosesser
Konkurranseutsetting, interkommunalt samarbeid eller effektivisering av tjenester på andre måter vil ha en innvirkning på ansatte. En del av jobben vil derfor være, i samarbeid med HR-seksjonen, å beskrive konsekvenser for ansatte.
Dersom fast ansettelse etter prosjektperioden blir aktuelt, må innholdet i stillingen vurderes på bakgrunn av blant annet kommunens behov og den ansattes kompetanse.
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning, gjerne på masternivå. For en slik stilling kan mange typer utdanning og kompetanse tenkes å være aktuell, alt fra revisor til samfunnsanalyse
- God helhetlig økonomiforståelse og analysekompetanse; du må kunne gjøre økonomiske vurderinger av tjenestene, og ha god forståelse mtp ressurseffektiv drift
- Du må ha relevant erfaring, og det er en fordel med erfaring fra endrings- og utviklingsprosesser
- Særlig relevant erfaring kan i noen grad kompensere for utdanningskravet
For at vi skal kunne vurdere om du er kvalifisert for stillingen må relevant dokumentasjon (vitnemål og attester) lastes opp og legges ved søknaden. Gyldig politiattest må fremlegges før tiltredelse for stillinger som krever dette.
Personlige egenskaper
Vi ser etter deg som
- Tar initiativ og ansvar, arbeider selvstendig, er engasjert og har evne og vilje til nytenkning og utvikling
- Har evne til raskt å sette deg inn i ulike problemstillinger og finne gode løsninger
- Har gode analytiske evner og helhetsforståelse for organisasjon, drift og økonomi i en stor og kompleks organisasjon
- Framstår trygg og kompetent i samhandling og dialog med andre
- Arbeider strukturert, nøyaktig og effektivt
- Formidler kunnskap og resultater på en lettfattelig og tillitvekkende måte
Personlig egnethet er viktig for denne stillingen, og vil bli vektlagt
Vi tilbyr
- Utfordrende og spennende oppgaver med utviklings- og påvirkningsmuligheter i en stor organisasjon med et viktig samfunnsoppdrag
- Fleksibel arbeidstid
- Lønn etter gjeldende avtaleverk
- Meget gode forsikrings- og pensjonsordninger
Vi tror at mangfold beriker våre arbeidsplasser og gjør oss bedre. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av kjønn, alder, kulturellbakgrunn og nedsatt funksjonsevne.
Om arbeidsgiveren
Skien er hovedstaden i Telemark og en av landets eldste byer med røtter tilbake til år 900 e. kr. Byen ligger sentralt plassert mellom fjord og fjell på Østlandet, og er en del av Grenland som til sammen har nærmere 100.000 innbyggere.
Skien kommune er Telemarks største arbeidsgivere og en moderne og spennende arbeidsplass i utvikling. Her jobber 4.300 ansatte daglig for å gi kommunens 55.000 innbyggere best mulig tjenester. Sammen er vi med på å gjøre Skien til et godt og trygt sted å jobbe, bo og leve.
Skien er en spennende og moderne kommune med høyt aktivitetsnivå. Vi har som mål å gi best mulig service på flest mulig områder til byens befolkning.
Vår visjon er "Skien - den gode møteplass!"
Er dette en stilling å flytte til ?
Bor du ikke i Skien/Grenlandsområdet og tenker dette er interessant for deg så kan du sjekke ut aktuell informasjon om byen/området via følgende linker:
Skien kommune - Facebook
Visit Telemark
- Sektor: Offentlig
- Sted: Fiskeslepet, 3724 Skien
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Planlegger, Prosjektledelse, Samfunnsviter
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Effektivisering, Konkurranseutsetting, Innovasjon, Økonomi, Analyse
Annonseinformasjon
- FINN-kode 389998474
- Sist endret