Er du økonom/samfunnsøkonom med interesse for tros- og livssynssamfunn?
Statsforvalteren i Agder
- Frist 12.2.2025
- Ansettelsesform Fast
Økonom/samfunnsøkonom
Er du økonom eller samfunnsøkonom og interessert i å jobbe med varierte oppgaver knyttet til tros- og livssynssamfunn? Dette er en unik mulighet for deg til å bli med på å utvikle og iverksette statens politikk på tros- og livssynsfeltet. Hos oss vil du være i et godt miljø med rom for drøfting og kollegaer som bistår hverandre.
Om stillingen
På oppdrag for Barne- og familiedepartementet behandler Statsforvalteren i Agder saker etter trossamfunnsloven for hele landet unntatt Oslo og omegn. Vi overtok disse sakene fra de andre embetene fra 1.januar 2021.
Regjeringens strategi «Det livssynsåpne samfunn» er fortsatt i endring og prioriteringer og tilsynsmetodikk vil bli nærmere fastlagt i tiden fremover. Samtidig som formålet med trossamfunnsloven er å understøtte samfunnenes frie utøvelse av sin tro/sitt livssyn, har denne friheten viktige grenser. Dersom et tros- eller livssynssamfunn krenker grunnleggende rettigheter og friheter, kan samfunnet nektes tilskudd.
Stillingen er fast og i 100% med tiltredelse etter nærmere avtale.
Seksjonen forvaltning vil bestå av syv årsverk, ca to årsverk vil jobbe med saker etter trossamfunnsloven. Seksjonen ledes av en jurist.
Om avdelingen
Organisasjons- og forvaltningsavdelingen består av to seksjoner; seksjon organisasjon og seksjon forvaltning.
Seksjon organisasjon jobber med økonomi, HR og publikumsservice.
Seksjon forvaltning har ansvar for saker som omfatter tros- og livssynssamfunn, fri rettshjelp, separasjon og skilsmisse, navneloven, askespredning, innsyn og adopsjon.
Bli bedre kjent med oss ved å se vår rekrutteringsfilm på YouTube: (https://youtu.be/deLyIYwt8hw (https://youtu.be/deLyIYwt8hw))
Vi ønsker mangfold
Inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi tilrettelegger for medarbeidere som har behov for det. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en.
Arbeidsoppgaver
Saksbehandlingsoppgavene er knyttet til
- registrering av tros- og livssynssamfunn
- utbetaling av statstilskudd
- gjennomgang av innsendte regnskap og rapporter
- godkjenning av vigslere
- behandling av varsler om ulovlige forhold i tros- og livssynssamfunn
- tilsyn med tros- og livssynssamfunn
Den som ansettes må kunne akseptere endringer av arbeidsoppgaver innenfor embetets saksområder.
Kvalifikasjonskrav
- Mastergrad i økonomi eller samfunnsøkonomi. Lang og relevant arbeidserfaring kan kompensere for deler av utdanningskravet.
- Erfaring fra regnskapsarbeid
- Digital kompetanse
- Gode ferdigheter i Excel
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Det er en fordel om du har
- erfaring fra tilsynsarbeid.
- saksbehandlerfaring fra offentlig forvaltning.
Personlige egenskaper
For å trives og lykkes i jobben må du ha drivkraft og trives med effektiv saksbehandling. Videre må du like samarbeid, være serviceinnstilt og like utadrettet arbeid. I stillingen er det viktig å ha løsningsfokus, være fremtidsrettet og utviklingsorientert. Videre krever jobben en strukturert og målrettet arbeidsform samt at du er fleksibel og liker å jobbe selvstendig.
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt. Søkerne vurderes utfra kvalifikasjoner, arbeidserfaring og personlige egenskaper. De første 6 månedene er prøvetid.
Vi tilbyr
- Stilling som rådgiver/seniorrådgiver i spennet kr 600 000 - 730 000,- pr år, avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
- Godt sosialt og faglig miljø med høy kompetanse og stort engasjement.
- Familievennlig og fleksibel personalpolitikk med noe bruk av hjemmekontor etter avtale
- Gode arbeidstidsordninger med fleksibel arbeidstid.
- Flott, nytt kontorbygg på Fløyheia i Arendal sentrum med egen kantine, innendørs sykkelparkering og treningsrom.
- Gode velferdsordninger som bedriftsidrettslag, velferdsgruppe og en time trening per uke i arbeidstiden.
- Fleksitid og sommertid.
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse (SPK) med gode pensjons-, låne, og forsikringsordninger. Det trekkes 2 % av lønnen til innskudd i SPK.
Spørsmål om stillingen:
- Seksjonsleder Irene Palm Hansen. Epost: irene.palm.hansen@statsforvalteren.no, tlf. 370 17 502/976 25 151.
- Avdelingsdirektør Kari Schjelderup. Epost: kari.schjelderup@statsforvalteren.no, tlf. 370 17 510/ 901 86 927
Søknad sendes elektronisk via lenke på denne siden. For at din søknad skal komme i betraktning ber vi deg legge ved dokumentasjon på din utdannelse og arbeidserfaring.
Søknadsfrist: 12.02.2025
Søkere som ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste må begrunne dette. Vi varsler søkeren dersom vi ikke tar til følge ønske om reservasjon.
Om arbeidsgiveren
Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens fremste representant i fylkene. Vi har ansvaret for å iverksette statlig politikk, sørge for at den blir best mulig lokalt tilpasset og kommer innbyggerne til gode.Statsforvalteren er også et viktig bindeledd mellom kommunale og sentrale myndigheter, og kan spille inn viktige saker fra kommunesektoren til sentrale styresmakter.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Fløyveien 14, 4838 Arendal
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Controller, Økonomi og regnskap
(1/3)
Annonseinformasjon
- FINN-kode 390194620
- Sist endret