Sivil operatør - Operasjonssentralen
Finnmark politidistrikt
- Frist 16.02.2025
- Ansettelsesform Fast
Sivil operatør - Operasjonssentralen
Er du motivert for å koordinere og gjennomføre hendelsesstyrte og planlagte oppdrag? Har du svært god evne til å håndtere stress, evner å kommunisere på en god måte, både i samhandling internt og eksternt? Da kan det være deg vi leter etter.
Vi har ledige stillinger som sivil operatør til vårt team ved operasjonssentralen i ett av landets mest spennende politidistrikt. Du vil jobbe i team med operasjonsledere, oppdragsledere og samarbeide med interne og eksterne samarbeidsaktører. Operasjonssentralen er samlokalisert med brann og AMK. Her får du muligheten til å samarbeide med gode kollegaer fra alle etatene, og utføre spennende og utfordrende arbeidsoppgaver.
Operasjonssentralen i Finnmark politidistrikt (OPS) er politidistriktets ledelses- og koordineringssentral for både planlagt og hendelsesstyrt operativ virksomhet – i daglig drift og ved ekstraordinære hendelser og kriser.
Operasjonssentraler er en viktig koordinerende enhet i politidistriktet og fungerer ved behov som operasjonelt ledelsesnivå for lokal redningssentral (LRS) i redningstjenesten. Operasjonssentralen skal ha samisk språkkompetanse. Vi løser våre oppgaver i et nært og forpliktende samarbeid med så vel interne som eksterne samarbeidspartnere.
Vi kan derfor love deg en spennende, variert og aktiv arbeidshverdag, med hele politidistriktet som arbeidsfelt.
.
Arbeidsoppgaver
- Besvare nødsamtaler på 112
- Håndtere andre henvendelser fra publikum (02800) når sentralbordet ikke er bemannet
- Understøtte patruljenes planlagte polititjeneste og i samarbeid med tjenestekontoret til enhver tid ha oversikt over alt operativt personell i politidistriktet
- Støtte innsatsleder og innsatspersonell med informasjon og løpende etterretning
- Føre vaktjournal (PO) for hele politidistriktet.
- Sørge for at straksetterforskning blir gjennomført i samarbeid med straffesaksinntaket
- Operatørtjeneste
- Oppdragsavvikling
- Sentralbord tjeneste
- Andre arbeids oppgaver som gitt av nærmeste leder
- Turnus arbeid
Kvalifikasjoner
Nødvendige:
- Relevant utdanning på bachelornivå, relevant yrkeserfaring kan kompensere for utdanningskravet
- Må kunne gjennomføre de faglige oppdateringer/kurs som stillingen krever.
- Gode kunnskaper i bruk av IKT-verktøy
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne, både på norsk og engelsk
- Må kunne sikkerhetsklareres og autoriseres for Hemmelig (https://sivilklareringsmyndighet.no/for-deg-som-skal-klareres/klarering/ )
- Personlig skikkethet og egnethet
Ønskelig:
- Komplementær kompetanse (kompetanse som er relevant for tjenesten i operasjonssentralen)
- Opplæring og erfaring i bruk av politiets registre
- Relevant erfaring fra politiet eller andre nødsentraler
- Arbeidserfaring fra serviceyrker
- Samisk, finsk og russisk språkkompetanse
- God kjennskap til politidistriktets geografi og rutiner
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Personlige egenskaper
- Gode kommunikasjon- og samarbeidsevner
- Godt helhetlig blikk og løsningsorientert
- Høy stresstoleranse
- Være opptatt av og god på å utvikle egen fagkompetanse
- Evnen til å ta initiativ
- God simultan kapasitet
Personlig egnethet vil bli vektlagt. Praktiske og teoretiske tester vil bli gjennomført.
Som medarbeider i politiet kjennetegnes du av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Vi jobber sammen for fellesskapets beste i tråd med lover, regler og våre verdier. Du kan lese mer i vår medarbeiderplattform og i våre etiske retningslinjer.
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Tilsetting som førstekonsulent (SKO 1408) eller seniorkonsulent (SKO 1363) avhengig av kvalifikasjoner.
- Stillingen avlønnes i spennet kr. 525 000 - 615 000 som førstekonsulent og i spennet 556 000 - 653 000 dersom man er kvalifisert til seniorkonsulent.
- I tillegg kommer de til enhver tid avtalefestede variable tillegg
- Godt arbeidsmiljø og gode kollegaer
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- Virkemiddelordning for Finnmark og Nord-Troms som innebærer:
- reduksjon i personbeskatningen
- nedskrivning av studielån med inntil 20% av opprinnelig lånegrunnlag, avgrenset oppad til 30 000 kroner per år, grensen er vedtatt økt til 60.000 fom 2026.
- fritak for el-avgift på forbruk
- gratis barnehage
- Finnmark politidistrikt er en IA-bedrift, og er tilknyttet en moderne bedriftshelsetjeneste for alle ansatt
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Om arbeidsgiveren
Finnmark politidistrikt er med sine 48 637 km2 et av Norges største politidistrikter og dekker en befolkning på ca. 80 000 fordelt på 18 kommuner. Kommunene Tana, Nesseby, Karasjok, Kautokeino og Porsanger er kjerneområdet for samisk kultur og språk. Politidistriktet er organisert i en geografisk driftsenhet med fire tjenesteenheter, fem funksjonelle driftsenheter og tre lederstøttestaber.
Distriktet ledes av politimesteren med hovedsete i Kirkenes. Finnmark politidistrikt har Norges eneste Schengengrense over land, og har ca. 500 medarbeidere.
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i vår rekrutteringsportal dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i rekrutteringsportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Les mer på https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Etter søknadsfristens utløp vil det bli satt opp en offentlig søkerliste. Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker, dersom vedkommende selv ber om det. Vær likevel oppmerksom på at opplysninger om en søker kan bli offentlig, selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette. Det stilles krav om plettfri vandel, vurdering av skikket- og egnethet vil bli vektlagt. Før ansettelse må en legge frem utvidet og uttømmende politiattest, jf. politiregisterloven § 41 og politiloven § 18.
Elektronisk søknad sendes ved å velge Søk på stillingen. Attester og vitnemål legges ved elektronisk. Vi ber om at det oppgis minimum to referanser.
Finnmark politidistrikt skal fremme likestilling og bekjempe diskriminering uavhengig av blant annet kjønn, alder, etnisitet, religion, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 2
- Sted: Rådhussvingen 1, 9900 Kirkenes
- Bransje: Konsulent og rådgivning, Politi og sikkerhet
- Stillingsfunksjon: Konsulent, Koordinering, Sikkerhet
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Operatør, Operasjonssentral, Sentralbord, Koordinator, Politi
Annonseinformasjon
- FINN-kode 390300352
- Sist endret