Pasient- og brukerombud
Helsedirektoratet
- Frist 18.02.2025
- Ansettelsesform Fast
Pasient- og brukerombud
Det blir ledig stilling som pasient- og brukerombud ved kontoret i Buskerud. Som pasient- og brukerombud er du leder av kontoret lokalt samt en del av ledergruppen i Pasient- og brukerombudet. Vi søker deg som har evne til å tenke nytt og som kan bidra til å utvikle vår organisasjon både lokalt og nasjonalt. Du måvære god til å lytte og finne løsninger i komplekse arbeidsprosesser.
Arbeidsoppgaver
Pasient- og brukerombudet er en uavhengig organisasjon med 15 kontor over hele landet. Vi tar imot forespørsler fra publikum og informerer om rettigheter, klage- og erstatningsordninger. Vi gir bistand til å formulere klager og deltar i møter mellom pasienter og helsepersonell. Tilbakemelding til helse- og omsorgstjenesten er en viktig del av virksomheten.Det samme gjelder foredragsvirksomhet og annet informasjonsarbeid.
Stillingen som pasient- og brukerombud forutsetter kontakt med pasienter og brukere samt ansatte i helse- og omsorgstjenesten i enkeltsaker. I tillegg forventes det systematisk arbeid med å bidra til å bedre helse- og omsorgstjenesten lokalt og nasjonalt - i samarbeid med ledergruppen, organisasjonen for øvrig og ikke minst eksterne aktører.
Som leder tar du ansvar for tydeliggjøring av samfunnsoppdragetvårt, relasjoner og samarbeid, kompetanse- og medarbeiderutvikling samt internt forbedrings- og kvalitetsarbeid. Duvil ha personalansvar for fem medarbeidere. Den som blir ansatt må regne med noe reisevirksomhet.
Kvalifikasjoner
Som leder i Pasient- og brukerombudet må du ha gode lederegenskaper. Dette innebærer også å samarbeide godt på tvers våre kontor og i ledergruppen, og gjennomdette bidra til å videreutvikle Pasient- og brukerombudet som organisasjon.
Pasient og brukerombudet sine verdier er tilgjengelig, troverdig og uavhengig med mot og autoritet. Dette innebærer evne til ågi tydelige tilbakemeldinger og at du kan rette oppmerksomhet mot svikt og kan foreslå forbedringer. Det blir stiltstore krav til selvstendighet og initiativ, evne til å inngi tillit og bygge relasjoner.
Du må ha:
- utdanning innenfor juridiske eller helserelaterte fag på mastergradsnivå eller tilsvarende
- erfaring som leder eller ledelse av prosjekt og lignende, din ledererfaring kan være opparbeidet også utenfor helsesektoren
- god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Du bør ha:
- gode kunnskaper om den statlige spesialisthelsetjenesten, den fylkeskommunale tannhelsetjenesten og/eller den kommunale helse- og omsorgstjenesten
- god kunnskap om pasient- og brukerrettigheter
- erfaring med og interesse for fag- og organisasjonsutvikling
- erfaring fra og kunnskap om hvordan du skal håndtere media
- gode kunnskaper om offentlig forvaltning generelt
Personlige egenskaper
Vi søker deg som:
- inngir tillit og som er god på å bygge relasjoner
- er selvstendig og tar initiativ
- har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
- har evne til å tilrettelegge for utvikling og endring
Vi tilbyr
- lønn som pasient- og brukerombud (stillingskode 1553) i lønnsspennet kr 845 000,- til kr. 920 000,-
- mulighet for trening i arbeidstiden
- gode ordninger for pensjon, lån og forsikring i Statens pensjonskasse
- gode seniorordninger fra 62 år
- fleksibel arbeidstid
Hos oss får du kolleger som er stolte av jobben sin og utfører den med stort engasjement. Vi ønsker degvelkommen inn i et arbeidsfellesskap der tverrfaglig samarbeid er helt avgjørende.
Mangfold i Pasient- og brukerombudet
Pasient- og brukerombudet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Medarbeiderne hos oss skal representere hele Norges befolkning, og vi vil ha ansatte med forskjellig alder, kjønn og bakgrunn. Hvis du opplyser om at du har nedsatt funksjonsevne, innvandrerbakgrunn eller hull i CV'n kan opplysningene bli brukt til registreringsformål.
Offentliggjøring av søkerliste
Vi gjør oppmerksom på at opplysningen om at du er søker kan bli offentliggjort selv om du har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten, jf. offentleglova § 25.
Bakgrunnssjekk
Helsedirektoratet gjennomfører bakgrunnssjekk i utvalgte rekrutteringer. Bakgrunnssjekken blir utført etter samtykke fra deg som søker, og innebærer blant annet at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
Søk elektronisk
Registrer søknaden din elektronisk innen søknadsfristen. Du må legge ved alle relevante attester og dokumentere din utdanning via Vitnemålsportalen, eller ved bekreftelse fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Om arbeidsgiveren
- Sektor: Offentlig
- Sted: Tollbugata 51, 3044 Drammen
- Bransje: Helse og omsorg, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Helsepersonell, Jurist, Ledelse
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
ombud, pasientrettigheter, brukerrettigheter
Annonseinformasjon
- FINN-kode 390433597
- Sist endret