Bildegalleri
(1/1)
Pere Pruna Ocerans (1904-1977) - Pareja de mujeres
Til salgs6 461 kr
Beskrivelse
Verket er signert nederst (Pruna)
Tilstanden p arbeidet er god
Arbeidet presenteres innrammet
Arbeidsml: 39 cm. hy x 32 cm. bred
Rammeml: 63 cm. hy x 55 cm. bred
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Biografi om Pere Pruna Ocerans (Barcelona, 1904-1977)
Han var en katalansk maler og illustratr i figurativ stil.
I 1920, bare 17 r gammel og med knapt noen akademisk opplring, reiste han til Paris. Sebastin Sunyer ga ham et brev for introdusere seg for Pablo Picasso, som var tilbake i orden i sin klassisistiske periode, en stil som Pruna ville adoptere fra n av. Under beskyttelse av Picasso kom han snart inn i den parisiske avantgardens intellektuelle og kunstneriske kretser. I 1924 stilte han ut sammen med Apelles Fenosa p Percier-galleriet, i forkant av Max Jacob-katalogen. Denne scenen var kanskje den mest stimulerende i karrieren hans, og av denne grunn er han inkludert i den skalte "Paris-skolen", etter ha nt aktelse i den franske hovedstaden takket vre hans delikate maleri, som knytter seg veldig direkte til periodens Picasso. nyklassisistisk. Han var ogs scenograf og kostymedesigner for Sergei Digilevs Ballets Russes og i 1928 vant han 2. prisen fra Carnegie Institute of Pittsburgh.
Selv om Pere Pruna var forfatteren av malerier som Allegory of the Republic, da den spanske borgerkrigen brt ut, frte synet av kirker og klostre som ble brent, uten noen respekt for kunstverkene som ble delagt vilkrlig, til at han vervet seg til hren Inntil det yeblikket hadde han stilt ut med suksess i blant annet Chicago, New York, Amsterdam. I 1936 og 1938 gjorde han det p Venezia-biennalen. Etter krigen, tilbake i Barcelona, viderefrte han sin rolige og raffinerte stil fra Sala Pars i Barcelona.
Han laget veggmalerier og andre storformatmalerier med religise temaer, og holdt seg tro mot stilen sin, selv om han, samtidig som han laget delikate nakenbilder, laget eksperimentelle arbeider med collager og introduserte andre elementer; andre skiller fargene fra bakgrunnen med sgraffito-figuren ovenfor. Hans kanskje mest originale bidrag er bruken av jomfruvoks for lage nelliker (men uten flge den vanlige enkaustiske teknikken).
Prunas figurasjon er preget av sin stiliserte og diafaniske linje, og er i harmoni med tilbakegangen til orden etter bruddet representert av avantgarden. Dette gjr at kunsten hans kan sammenlignes med datidens europeiske strmninger, som italienske plastiske verdier (Plaster Head and Tulip, 1929).
Prunas interesse fokuserte p portretter og spesielt p kvinneskikkelsen, i form av nakenbilder og scener med mytologisk inspirasjon. Hans serie med illustrasjoner fra 1946 for en utgave av boken Amor y Psyche, en 1400-talls tilpasning av en historie av Apuleius, er et tydelig eksempel p denne siste fasetten. Pruna malte ogs noen stilleben.
#StephaneVanhandenhovenCollection
#JimmyNelson Collection
#LaviniaFuksasCollection
Tilstanden p arbeidet er god
Arbeidet presenteres innrammet
Arbeidsml: 39 cm. hy x 32 cm. bred
Rammeml: 63 cm. hy x 55 cm. bred
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Biografi om Pere Pruna Ocerans (Barcelona, 1904-1977)
Han var en katalansk maler og illustratr i figurativ stil.
I 1920, bare 17 r gammel og med knapt noen akademisk opplring, reiste han til Paris. Sebastin Sunyer ga ham et brev for introdusere seg for Pablo Picasso, som var tilbake i orden i sin klassisistiske periode, en stil som Pruna ville adoptere fra n av. Under beskyttelse av Picasso kom han snart inn i den parisiske avantgardens intellektuelle og kunstneriske kretser. I 1924 stilte han ut sammen med Apelles Fenosa p Percier-galleriet, i forkant av Max Jacob-katalogen. Denne scenen var kanskje den mest stimulerende i karrieren hans, og av denne grunn er han inkludert i den skalte "Paris-skolen", etter ha nt aktelse i den franske hovedstaden takket vre hans delikate maleri, som knytter seg veldig direkte til periodens Picasso. nyklassisistisk. Han var ogs scenograf og kostymedesigner for Sergei Digilevs Ballets Russes og i 1928 vant han 2. prisen fra Carnegie Institute of Pittsburgh.
Selv om Pere Pruna var forfatteren av malerier som Allegory of the Republic, da den spanske borgerkrigen brt ut, frte synet av kirker og klostre som ble brent, uten noen respekt for kunstverkene som ble delagt vilkrlig, til at han vervet seg til hren Inntil det yeblikket hadde han stilt ut med suksess i blant annet Chicago, New York, Amsterdam. I 1936 og 1938 gjorde han det p Venezia-biennalen. Etter krigen, tilbake i Barcelona, viderefrte han sin rolige og raffinerte stil fra Sala Pars i Barcelona.
Han laget veggmalerier og andre storformatmalerier med religise temaer, og holdt seg tro mot stilen sin, selv om han, samtidig som han laget delikate nakenbilder, laget eksperimentelle arbeider med collager og introduserte andre elementer; andre skiller fargene fra bakgrunnen med sgraffito-figuren ovenfor. Hans kanskje mest originale bidrag er bruken av jomfruvoks for lage nelliker (men uten flge den vanlige enkaustiske teknikken).
Prunas figurasjon er preget av sin stiliserte og diafaniske linje, og er i harmoni med tilbakegangen til orden etter bruddet representert av avantgarden. Dette gjr at kunsten hans kan sammenlignes med datidens europeiske strmninger, som italienske plastiske verdier (Plaster Head and Tulip, 1929).
Prunas interesse fokuserte p portretter og spesielt p kvinneskikkelsen, i form av nakenbilder og scener med mytologisk inspirasjon. Hans serie med illustrasjoner fra 1946 for en utgave av boken Amor y Psyche, en 1400-talls tilpasning av en historie av Apuleius, er et tydelig eksempel p denne siste fasetten. Pruna malte ogs noen stilleben.
#StephaneVanhandenhovenCollection
#JimmyNelson Collection
#LaviniaFuksasCollection
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 390471018 |
---|---|
Sist endret | 26.1.2025, 12:53 |