Bildegalleri
(1/1)
Cristofano Allori (1577 - 1621), Atelier - Giuditta con la testa di Oloferne e l
Til salgs164 478 kr
Beskrivelse
Ekspertise
prof. Sandro Bellesi
Via Ugo Foscolo, 33
50019 Sesto Fiorentino (Firenze)
\r
\r
Cristofano Allori, skole (Firenze, 1577 -1621)
Judith med hodet til Holofernes og hennes tjenestepike Abra
Olje p lerret, 33 x 27,5 cm
Cristofano Allori, fdt i Firenze i 1577 av maleren Alessandro og hans kone Maria, ble i svrt ung alder rettet mot studiet av figurativ kunst under veiledning av sin far, som han dukker opp med dokumentert allerede i 1588 i henrettelsen av freskene p terrassen til Cristina di Lorraine i Palazzo Pitti. I tillegg til farens lre, nrmet den unge kunstneren seg mot slutten av rhundret forsiktig til Correggio og venetianske billedorienteringer og sprket til de nordiske mestrene, funnet i den beskrivende omsorgen for landskapsgjennombruddene, lnt hovedsakelig fra kunnskapen om lerretene til Paul Bril og Adriano Fiammingo. Begynnelsen av det syttende rhundre, en tid preget av begynnelsen av en autonom aktivitet, var preget av tilnrminger til de nye florentinske billedretningene, knyttet fremfor alt til eksperimentene til Cigoli og Passignano. Ogs viktig for den kunstneriske utviklingen til den unge Cristoano var hans kunnskap om verkene til Rubens, hvorfra han hentet en smak for mer fyldige og taktile penselstrk. Allori, en mann med stor kultur og mange interesser, oppndde bemerkelsesverdige kunstneriske resultater, spesielt i det andre tiret av det syttende rhundre, en tid preget av utfrelsen av hans viktigste verk, i dag bevart i samlingene til Palatine Gallery i Firenze, stort sett kommer fra Medici-samlingene. Selv om han ble alvorlig syk i 1618, fortsatte kunstneren sin virksomhet med besluttsomhet, takket vre samarbeidet med hans mest betrodde elever, til hans dd, som skjedde i hjembyen hans i 1621 (for en biografisk skisse og den oppdaterte listen over verkene til 'Allori se S. Bellesi, Catalog of Florentine painters of the 17th and 18th centurys Biographys and works, I, Florence, 2009, s. 69-70; forrige bibliografi).
Basert p underskelsen av eldgamle dokumenter og kilder fra 1600-tallet og samtidige eller trykte tekster, er det klart at blant de billedlige komposisjonene skapt av kunstneren, var det ingen som oppndde den suksessen Judith hadde med hodet til Holofernes og tjenestejenta Abra: en vel- kjent komposisjon i forskjellige autograf- og verkstedutgaver, som, utfrt ved flere anledninger i det andre tiret av 1600-tallet, fortsatt gjr det vanskelig identifisere prototypen, eller originalmodellen, som i lang tid ble feilaktig vurdert et bermt og vakkert lerret bevart i Palatinergalleriet i Palazzo Pitti (for dette se C. Pizzorusso i Il Seicento Fiorentino. Pittura, utstillingskatalog, Firenze, 1986, s. 189-191 n. 1.72; med tidligere bibliografi). Slik var suksessen til komposisjonen, der portrettene av maleren selv og av hans elsker Maria Mazzafirri og hennes mor (Filippo Baldinucci) var synlige i ansiktene til karakterene, som for eksempel allerede i 1620 Giovan Battista Marino husket. hvordan i Paris, ba elskere av kunst Firenze om kopier av selv beskjeden kvalitet p verket for kunne beundre "originalens underverk" (G.B. Marino, Letters, utgave redigert av M. Guglielminetti, Torino, 1966, s. 275).
Dybdestudier utfrt separat i 1982 og 1984 av Claudio Pizzorusso og Miles L. Chappell (C. Pizzorusso, Ricerche su Cristofano Allori, Florence, 1982, diverse s. og Cristofano Allori 1577-1621, utstillingskatalog redigert av ML. 1984, s. 78-81 har gitt en slags katalogisering av de beste autografversjonene av Allori eller hans flge, for tiden spredt i forskjellige museums- eller private samlinger i Italia og i utlandet, og gruppert under forskjellige lister redaksjonene som er rapportert p grunnlag av typologiske variasjoner, variasjoner knyttet fremfor alt til trekkene i hovedpersonens ansikt. Mange andre har blitt lagt til denne listen frem til i dag, som ikke alle refererer til Allori og hans krets, men ogs av en senere alder. Blant disse er det verdt nevne, for strre historisk og kunstnerisk relevans, en intens redaksjon katalogisert i relativt nyere tid av Gianfranco Luzzetti i Firenze, signert "A" og datert 1618, referert av forfatteren til Allori og hans skole (S. Bellesi) i lys og skygge i karavaggisme og naturalisme i toskansk maleri fra det syttende rhundre, utstillingskatalog redigert av P. Carofano, Pontedera, Pisa, 2005. s. 140-143 n. 47) mens de er helt betraktet av Giuseppe Cantelli (G. Cantelli i Gianfranco Luzzetti Collection. Theatricality in the Florentine Baroque, utstillingskatalog redigert av F. Berti og G. Luzzetti, Grosseto, 2007, pp. -31 n.
Det aktuelle verket, som forelpig ikke er publisert, er en interessant versjon fra kunstnerens atelier, sannsynligvis datert mellom de siste rene av det andre og begynnelsen av det tredje tiret av det syttende rhundre. Som de fleste av redaksjonene som kom ut av Alloris verksted, fremhever ogs denne analogier eller variasjoner sammenlignet med versjonene som absolutt er skrevet av mesteren. Sammenlignet med den som er bevart i Palazzo Pitti, den mest kjente, kan endringer faktisk sees, fremfor alt i fravr av gardiner i bakgrunnen, i nrvr av fargede striper i bndet rundt Judiths midje, og igjen, i det mer skrstilte hodet av samme med ulike typologiske trekk og med et litt sulky uttrykk.
prof. Sandro Bellesi
Via Ugo Foscolo, 33
50019 Sesto Fiorentino (Firenze)
\r
\r
Cristofano Allori, skole (Firenze, 1577 -1621)
Judith med hodet til Holofernes og hennes tjenestepike Abra
Olje p lerret, 33 x 27,5 cm
Cristofano Allori, fdt i Firenze i 1577 av maleren Alessandro og hans kone Maria, ble i svrt ung alder rettet mot studiet av figurativ kunst under veiledning av sin far, som han dukker opp med dokumentert allerede i 1588 i henrettelsen av freskene p terrassen til Cristina di Lorraine i Palazzo Pitti. I tillegg til farens lre, nrmet den unge kunstneren seg mot slutten av rhundret forsiktig til Correggio og venetianske billedorienteringer og sprket til de nordiske mestrene, funnet i den beskrivende omsorgen for landskapsgjennombruddene, lnt hovedsakelig fra kunnskapen om lerretene til Paul Bril og Adriano Fiammingo. Begynnelsen av det syttende rhundre, en tid preget av begynnelsen av en autonom aktivitet, var preget av tilnrminger til de nye florentinske billedretningene, knyttet fremfor alt til eksperimentene til Cigoli og Passignano. Ogs viktig for den kunstneriske utviklingen til den unge Cristoano var hans kunnskap om verkene til Rubens, hvorfra han hentet en smak for mer fyldige og taktile penselstrk. Allori, en mann med stor kultur og mange interesser, oppndde bemerkelsesverdige kunstneriske resultater, spesielt i det andre tiret av det syttende rhundre, en tid preget av utfrelsen av hans viktigste verk, i dag bevart i samlingene til Palatine Gallery i Firenze, stort sett kommer fra Medici-samlingene. Selv om han ble alvorlig syk i 1618, fortsatte kunstneren sin virksomhet med besluttsomhet, takket vre samarbeidet med hans mest betrodde elever, til hans dd, som skjedde i hjembyen hans i 1621 (for en biografisk skisse og den oppdaterte listen over verkene til 'Allori se S. Bellesi, Catalog of Florentine painters of the 17th and 18th centurys Biographys and works, I, Florence, 2009, s. 69-70; forrige bibliografi).
Basert p underskelsen av eldgamle dokumenter og kilder fra 1600-tallet og samtidige eller trykte tekster, er det klart at blant de billedlige komposisjonene skapt av kunstneren, var det ingen som oppndde den suksessen Judith hadde med hodet til Holofernes og tjenestejenta Abra: en vel- kjent komposisjon i forskjellige autograf- og verkstedutgaver, som, utfrt ved flere anledninger i det andre tiret av 1600-tallet, fortsatt gjr det vanskelig identifisere prototypen, eller originalmodellen, som i lang tid ble feilaktig vurdert et bermt og vakkert lerret bevart i Palatinergalleriet i Palazzo Pitti (for dette se C. Pizzorusso i Il Seicento Fiorentino. Pittura, utstillingskatalog, Firenze, 1986, s. 189-191 n. 1.72; med tidligere bibliografi). Slik var suksessen til komposisjonen, der portrettene av maleren selv og av hans elsker Maria Mazzafirri og hennes mor (Filippo Baldinucci) var synlige i ansiktene til karakterene, som for eksempel allerede i 1620 Giovan Battista Marino husket. hvordan i Paris, ba elskere av kunst Firenze om kopier av selv beskjeden kvalitet p verket for kunne beundre "originalens underverk" (G.B. Marino, Letters, utgave redigert av M. Guglielminetti, Torino, 1966, s. 275).
Dybdestudier utfrt separat i 1982 og 1984 av Claudio Pizzorusso og Miles L. Chappell (C. Pizzorusso, Ricerche su Cristofano Allori, Florence, 1982, diverse s. og Cristofano Allori 1577-1621, utstillingskatalog redigert av ML. 1984, s. 78-81 har gitt en slags katalogisering av de beste autografversjonene av Allori eller hans flge, for tiden spredt i forskjellige museums- eller private samlinger i Italia og i utlandet, og gruppert under forskjellige lister redaksjonene som er rapportert p grunnlag av typologiske variasjoner, variasjoner knyttet fremfor alt til trekkene i hovedpersonens ansikt. Mange andre har blitt lagt til denne listen frem til i dag, som ikke alle refererer til Allori og hans krets, men ogs av en senere alder. Blant disse er det verdt nevne, for strre historisk og kunstnerisk relevans, en intens redaksjon katalogisert i relativt nyere tid av Gianfranco Luzzetti i Firenze, signert "A" og datert 1618, referert av forfatteren til Allori og hans skole (S. Bellesi) i lys og skygge i karavaggisme og naturalisme i toskansk maleri fra det syttende rhundre, utstillingskatalog redigert av P. Carofano, Pontedera, Pisa, 2005. s. 140-143 n. 47) mens de er helt betraktet av Giuseppe Cantelli (G. Cantelli i Gianfranco Luzzetti Collection. Theatricality in the Florentine Baroque, utstillingskatalog redigert av F. Berti og G. Luzzetti, Grosseto, 2007, pp. -31 n.
Det aktuelle verket, som forelpig ikke er publisert, er en interessant versjon fra kunstnerens atelier, sannsynligvis datert mellom de siste rene av det andre og begynnelsen av det tredje tiret av det syttende rhundre. Som de fleste av redaksjonene som kom ut av Alloris verksted, fremhever ogs denne analogier eller variasjoner sammenlignet med versjonene som absolutt er skrevet av mesteren. Sammenlignet med den som er bevart i Palazzo Pitti, den mest kjente, kan endringer faktisk sees, fremfor alt i fravr av gardiner i bakgrunnen, i nrvr av fargede striper i bndet rundt Judiths midje, og igjen, i det mer skrstilte hodet av samme med ulike typologiske trekk og med et litt sulky uttrykk.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 390484029 |
---|---|
Sist endret | 26.1.2025, 16:44 |