Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Hendrick Van Somer (c. 1615-1685), Attributed to - San Tommaso
Til salgs94 252 kr
Beskrivelse
CARAVAGGESCO MALER
Hendrick van Somer, Saint Thomas (Olje p lerret 137 x 110)
Hendrick van Somer (Lokeren, 1607 - Napoli, 1656?) er ofte identifisert med den flamske Enrico nevnt i Lives of the Napolitan Painters, Sculptors and Architects (1742-1743) av Bernardo De Dominici, som inkluderer ham blant disiplene til Jusepe de Ribera.
De Dominicis indikasjon angende Van Somers inntreden i Riberas verksted etter ankomsten til Napoli fremstr som plausibel og i trd med datidens historisk-kunstneriske kontekst. I lpet av 1630-rene ser det ut til at Van Somer har etablert en kobling med Matthias Stomer, en annen eminent kunstner opprinnelig fra Flandern, aktiv i Napoli i noen r i lpet av rhundrets fjerde tir. Stomer, under oppholdet i Napoli, ble ogs dypt pvirket av maleriet til mesteren Ribera, hvis stilistiske sprk gjennomsyrer verkene til begge.
De kritiske underskelsene som er utfrt de siste tirene har tillatt en betydelig gjenoppretting av figuren til Hendrick van Somer, anerkjent som en kunstner av stor verdi og enstemmig ansett som den viktigste av de flamske malerne som arbeidet i Napoli i frste halvdel av 1600-tallet.
Maleriet under analyse representerer et betydelig bidrag til korpuset av verk som kan tilskrives Van Somer. Den viser nr tilknytning til Moses (bilde 7) som er bevart i en privat samling, som den deler en fargepalett preget av de karakteristiske strgule og formelle detaljene som de knutede hendene med flate negler. Disse elementene, sammen med det ikke-mimetiske penselverket og den rikelige bruken av hvitt bly, bekrefter at maleriet tilskrives Van Somers hnd.
ml kun lerret cm. 128 x 101
ramme cm. 138 x 110
Hendrick van Somer, Saint Thomas (Olje p lerret 137 x 110)
Hendrick van Somer (Lokeren, 1607 - Napoli, 1656?) er ofte identifisert med den flamske Enrico nevnt i Lives of the Napolitan Painters, Sculptors and Architects (1742-1743) av Bernardo De Dominici, som inkluderer ham blant disiplene til Jusepe de Ribera.
De Dominicis indikasjon angende Van Somers inntreden i Riberas verksted etter ankomsten til Napoli fremstr som plausibel og i trd med datidens historisk-kunstneriske kontekst. I lpet av 1630-rene ser det ut til at Van Somer har etablert en kobling med Matthias Stomer, en annen eminent kunstner opprinnelig fra Flandern, aktiv i Napoli i noen r i lpet av rhundrets fjerde tir. Stomer, under oppholdet i Napoli, ble ogs dypt pvirket av maleriet til mesteren Ribera, hvis stilistiske sprk gjennomsyrer verkene til begge.
De kritiske underskelsene som er utfrt de siste tirene har tillatt en betydelig gjenoppretting av figuren til Hendrick van Somer, anerkjent som en kunstner av stor verdi og enstemmig ansett som den viktigste av de flamske malerne som arbeidet i Napoli i frste halvdel av 1600-tallet.
Maleriet under analyse representerer et betydelig bidrag til korpuset av verk som kan tilskrives Van Somer. Den viser nr tilknytning til Moses (bilde 7) som er bevart i en privat samling, som den deler en fargepalett preget av de karakteristiske strgule og formelle detaljene som de knutede hendene med flate negler. Disse elementene, sammen med det ikke-mimetiske penselverket og den rikelige bruken av hvitt bly, bekrefter at maleriet tilskrives Van Somers hnd.
ml kun lerret cm. 128 x 101
ramme cm. 138 x 110
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 390488004 |
---|---|
Sist endret | 3.2.2025 kl. 11:43 |