Bildegalleri
Ford F-serie
F250
1984
999 999 km
Automat
Diesel
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innNyttige lenker
Sjekk tid for neste EU-kontrollSjekk heftelser på AA36948Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Kjørbart Ford F250 Bullnose prosjekt vurderes solgt pga. for mange prosjekter, for lite plass og for lite tid.
Bilen virker til å være ganske bra for rust (har funnet ett par-tre mindre rusthull, se bilder) foruten baklem som er både rusten og bulkete. Taket er litt bulkete rundt markeringslys men resten av karosseri er forholdsvis rett og fint. Tror mesteparten av lakken er den originale men venstre fram skjerm er mattsvart og antagelig byttet en gang. Ser det har vært sveiset noe rust i gulvet på hytta tidligere, kunne sikkert vært gjort penere og mulig du finner mer om du graver men her er det ikke lag på lag med understells masse eller møkk så det er lett å se at det ikke er mye skjult under denne. Tror også det er ganske "ærlig" sann sett utvendig på karosseri.
Interiøret er faktisk ganske helt og pent men seteputa er noe sliten(se bilde) og dasjpaden er noe sprukken. Den originale radioen og dekslet rundt er tatt ut på bildet men blir montert før salg. (radio virket men kasettspiller "spiste" bånd da den ble tatt ut) Det meste av værtetninger bør nok byttes, det er vindsus under kjøring og den blir ganske fuktig innvendig om den står ute en stund i vårt klima..
Jeg har hatt bilen ett par år, den originale 6,9 diesel motoren satt i når jeg kjøpte bilen men den hadde ett voldsomt oljeforbruk som også la sitt preg på eksos røyken.
Jeg fikk tak i en 7,3idi en kompis hadde hatt på hylla siden han overhalte den for ca. 20 år siden. Bunn og topper var montert og den var balansert hos Sarpsborg Motorverksted før den ble satt bort. Jeg kan ikke garantere noe som helst ang denne motoren men i følge motorbyggeren jeg kjøpte den av (en anerkjent sådan fra distriktet) ble det meste gjort av både maskinering og bytting av deler) Jeg hadde en powerstroke turbo liggende som ble montert i samme slengen med omsveisede original manifolder, 2x wastegate og intercooler fra biltema. Helt sikkert ikke det mest effektive turboopplegget verken for for turbotykk, effekt og muligens varighet men jeg fikk den ønskede go`lyden samt en liten men merkbar effektøkning. Den gir ca. 0,4bar turbotrykk nå, dette kan nok økes noe ved å justere opp dieselpumpa om man vil. Eksostemp er forholdsvis lav under belastning og det er ikke voldsomt svart røyk nå så det bør ikke være noe problem å gi den litt mer suppe. (det er montert eksostemp og turbotykk måler) Det er også satt i nye injektorer som er beregnet for turbo så de bør klare å sende igjennom litt ekstra. På den annen side så er dette en motor som ikke er bygget for høyt turbotrykk, den har originalt høy komp og mange av de "store gutta på forum" mener at man bør unngå turbotrykk på noe særlig over 0,5 bar om man ikke vil løfte toppene av den.. (mange forskjellige meninger å finne rundt dette)
C6 girkassen ble også åpnet og gått over nå, det meste av slitedeler, tetninger osv. ble byttet og det ble montert nytt shift-kit samt ny konverter.
Jeg har ikke kjørt mye med bilen etter oppstart, den starter lett og går greit men det er helt sikkert justeringer som kan/bør gjøres. Noen løsninger rundt denne ombygningen er litt provisoriske og uferdige siden planen nå var å bruke den litt for å se hvordan den fungerer samt plukke ut/gjøre om det som ikke fungerer etter hvert.
Bilen er eu-godkjent frem til juni i år men det må påregnes noe jobb for å få den igjennom neste gang. Det er ikke søkt om noe godkjenning i forhold til oppgradering fra 6,9 til 7,3liter, disse motorene er ganske identiske både i effekt og utseende så akkurat det burde ikke være noe problem. Turbo opplegget ser nok ikke direkte originalt ut slik det er nå så mulig det kan bli ett problem selv om det ikke er snakk om den store effektøkningen her heller. Eksos består kun av 3" rør fra turbo og ut på siden uten noe lyddemper, selv om turboen demper mye lyd har nok myndighetene noen innvendinger på dette og sikkert andre ting..
Originale eksosmanifolder kan følge med om du ønsker kjøre uten turbo, den slitne originale 6,9idi motoren kan det også forhandles om skal følge med og sikkert en del andre deler.
Vinterhjula på bildene er lånt fra van så de følger i utgangspunktet ikke med, de som følger med er også vinterhjul men gamle, harde og piggfrie på rustne chromespoke felger.
Så: bilen starter, kjører, bremser, svinger osv., lys, horn, pussere, varme og det mest vesentlige av andre ting fungerer som det skal men dette er ett prosjekt, bilen er gammel og den er noe ombygd så her gis ingen garantier verken på hva myndighetene sier på pkk eller om den blir vinket inn langs veien. Denne bilen overtas på eget ansvar, du velger selv hvor nøye du vil sjekke den men har du først kjøpt den så finnes det ingen klagerett..
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- Fritatt (avgifter)
- Årsavgift
- Les mer
- Merke
- Ford
- Modell
- F-serie
- Modellår
- 1984
- Karosseri
- Pickup
- Drivstoff
- Diesel
- Slagvolum
- 7,3 l
- Kilometerstand
- 999 999 km
- Girkasse
- Automat
- Girkassebetegnelse
- C6
- Hjuldrift
- Bakhjulsdrift
- Seter
- 3
- Farge
- Svart
- Fargebeskrivelse
- Patinert
- Interiørfarge
- Grå
- Bilen står i
- Norge
- Neste frist for EU-kontroll
- 8.6.2025
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Registreringsnummer
- AA36948
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
Utstyr
- El.vinduer
- Hengerfeste, fast krok
- Radio FM
- Sentrallås
- Servostyring
- Vinterhjul
Selgers kjennskap til bilen
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Ja. Oppusnings prosjekt
Er det gjort større reparasjoner?
Ja.
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.