Bildegalleri
(1/1)
Amico Aspertini (1475-1552), Circle of - Anna e Gioacchino
Til salgs28 196 kr
Beskrivelse
Venn Aspertini, skole
olje p panel, cm. 60 x 31
Maleriet som er foresltt her, er et Emiliansk verk fra de aller frste rene av 1500-tallet, laget av en maler fra kretsen til Amico Aspertini, og er sannsynligvis en del av en oppstykket predella. Scenen representerer mtet mellom Anna og Gioacchino.
Amico Aspertini ble fdt i Bologna i en familie av malere, inkludert Giovanni Antonio Aspertini, faren hans, og Guido Aspertini, broren hans. Han studerte under mestere som Lorenzo Costa og Francesco Francia. I 1496 reiste han til Roma sammen med sin far og ble ogs kort dokumentert i byen mellom 1500 og 1503, fr han returnerte til Bologna, hvor han malte i en stil pvirket av Pinturicchio og Filippino Lippi. I flge kritikeren Roberto Longhi (i Officina Ferrarese, 1934), kan Aspertini ha mtt sistnevnte under et opphold i Firenze fr 1500.
Minst to samlinger av tegninger dateres tilbake til hans romerske r: "Quaderno di Parma" (Parma Notebook) og Wolfegg Codex. Da han kom tilbake til Bologna i 1504, sluttet han seg til Francia og Costa i opprettelsen av freskene for Oratory of Santa Cecilia, ved siden av kirken San Giacomo Maggiore. Verket ble bestilt av Giovanni II Bentivoglio.
I 1508-1509, under sitt eksil fra Bologna etter Bentivoglio-familiens fall, skapte Aspertini de praktfulle freskene i korsets kapell i basilikaen San Frediano i Lucca, en kirke som ble vedlikeholdt av augustinerbrdrene, som Oratoriet i Santa Cecilia. I 1529 ble Aspertini valgt som en av to kunstnere som fikk i oppdrag dekorere en triumfbue for inntoget i Bologna til pave Clement VII og keiser Karl V. I tillegg skapte han skulpturer for drene til basilikaen San Petronio i Bologna og malte fasade dekorasjoner (alt tapt i dag) og altertavler.
Mange av verkene hans er preget av en ofte eksentrisk og uttrykksfull stil. For eksempel, i Pieten som han malte inne i San Petronio, foregr scenen p en overjordisk og intenst dramatisk himmel.
Hans samtidige Giorgio Vasari, i Lives, beskrev Aspertini som en eksentrisk og halvgal kunstner. I flge Vasari var han ambidextrs og jobbet s raskt at han klarte dele chiaroscuroen mellom de to hendene, og malte de lyse delene med den ene hnden og de mrke delene med den andre. Igjen iflge Vasari, klaget Aspertini over at hans Bolognese-kolleger alle kopierte Raphael.
Amico Aspertini dde i Bologna.
olje p panel, cm. 60 x 31
Maleriet som er foresltt her, er et Emiliansk verk fra de aller frste rene av 1500-tallet, laget av en maler fra kretsen til Amico Aspertini, og er sannsynligvis en del av en oppstykket predella. Scenen representerer mtet mellom Anna og Gioacchino.
Amico Aspertini ble fdt i Bologna i en familie av malere, inkludert Giovanni Antonio Aspertini, faren hans, og Guido Aspertini, broren hans. Han studerte under mestere som Lorenzo Costa og Francesco Francia. I 1496 reiste han til Roma sammen med sin far og ble ogs kort dokumentert i byen mellom 1500 og 1503, fr han returnerte til Bologna, hvor han malte i en stil pvirket av Pinturicchio og Filippino Lippi. I flge kritikeren Roberto Longhi (i Officina Ferrarese, 1934), kan Aspertini ha mtt sistnevnte under et opphold i Firenze fr 1500.
Minst to samlinger av tegninger dateres tilbake til hans romerske r: "Quaderno di Parma" (Parma Notebook) og Wolfegg Codex. Da han kom tilbake til Bologna i 1504, sluttet han seg til Francia og Costa i opprettelsen av freskene for Oratory of Santa Cecilia, ved siden av kirken San Giacomo Maggiore. Verket ble bestilt av Giovanni II Bentivoglio.
I 1508-1509, under sitt eksil fra Bologna etter Bentivoglio-familiens fall, skapte Aspertini de praktfulle freskene i korsets kapell i basilikaen San Frediano i Lucca, en kirke som ble vedlikeholdt av augustinerbrdrene, som Oratoriet i Santa Cecilia. I 1529 ble Aspertini valgt som en av to kunstnere som fikk i oppdrag dekorere en triumfbue for inntoget i Bologna til pave Clement VII og keiser Karl V. I tillegg skapte han skulpturer for drene til basilikaen San Petronio i Bologna og malte fasade dekorasjoner (alt tapt i dag) og altertavler.
Mange av verkene hans er preget av en ofte eksentrisk og uttrykksfull stil. For eksempel, i Pieten som han malte inne i San Petronio, foregr scenen p en overjordisk og intenst dramatisk himmel.
Hans samtidige Giorgio Vasari, i Lives, beskrev Aspertini som en eksentrisk og halvgal kunstner. I flge Vasari var han ambidextrs og jobbet s raskt at han klarte dele chiaroscuroen mellom de to hendene, og malte de lyse delene med den ene hnden og de mrke delene med den andre. Igjen iflge Vasari, klaget Aspertini over at hans Bolognese-kolleger alle kopierte Raphael.
Amico Aspertini dde i Bologna.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 390786409 |
---|---|
Sist endret | 26.1.2025 kl. 18:01 |