Førstekonsulent
Trøndelag politidistrikt
- Frist 10.02.2025
- Ansettelsesform Fast
Fast stilling som førstekonsulent ved Felles enhet for utlending og forvaltning (FUF), Trøndelag Politidistrikt
Trives du med å kommunisere og samarbeide med innbyggerne og andre samarbeidspartnere, og med å jobbe forebyggende innenfor en rekke viktige samfunnsområder?
Avdeling Pass/ID, våpen og vaktvirksomhet i Trøndelag politidistrikt utlyser nå en spennende stilling som førstekonsulent.
Avdelingen har ansvar for flere fagområder, bidrar til å ivareta politiets sivile preg og har hyppig kontakt med innbyggerne om forskjellige problemstillinger.
Avdelingen består av 14 dyktige medarbeidere med ulik kompetanse og er en del av forvaltningsseksjonen. Du vil inngå som en del av et team innen våpenforvaltning. Som førstekonsulent vil du sammen med teamet bruke forvaltningssporets muligheter til å forebygge kriminalitet og ulykker. Dette gjennom blant annet gjennomføring av kontroller, veilede både kollegaer og publikum, saksbehandle og fatte vedtak.
Stillingen er ledig med snarlig oppstart og er stedsplassert i Trondheim, Politihuset.
Vi ser etter en person med høy arbeidskapasitet og stort faglig engasjement knyttet til politiets forvaltningsmessige gjøremål og vårt forebyggende arbeid. Det forventes at den som ansettes innehar evnen til å engasjere seg positivt for å bidra til trygghet, trivsel og godt arbeidsmiljø i avdelingen.
Arbeidsoppgaver
- Kontrollvirksomhet innen fagområdet våpenforvaltning
- Saksbehandling i hht. forvaltningsloven og offentleglova
- Oppfølging og saksbehandling av våpen til lagring og destruksjon
- Håndtere henvendelser fra publikum og andre samarbeidspartnere
- Bidra til kompetansedeling, veiledning og utvikling av arbeidsoppgaver og rutiner
- Bidra til lik forvaltningspraksis i politidistriktet
- Andre tildelte oppgaver fra nærmeste leder
Kvalifikasjoner
Må-krav
- Utdanning på bachelornivå, gjerne politihøgskole. Realkompetanse med relevans for de aktuelle oppgavene kan kompensere for utdanningskravet
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
- Gode IT-kunnskaper, beherske bruk av datasystemer som arbeidsverktøy
- Førerkort for personbil (B)
Ønskelig
- Relevant praksis, eventuelt kjennskap til fagområdene
- Erfaring fra saksbehandlingsarbeid der forvaltningsloven står sentralt
- God muntlig framstillingsevne på engelsk
- Våpenteknisk interesse / kompetanse
Ved å søke jobb i Trøndelag politidistrikt samtykker du til at det utføres en skikkethetsvurdering.
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Personlige egenskaper
- Selvstendig
- Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- Nøyaktig
- Effektiv
- Fleksibel
Det legges stor vekt på personlig egnethet.
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som Førstekonsulent (stillingskode 1408), fra kr 510.000-610.000 brutto per år
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- Gode arbeidsbetingelser (f.eks. fleksibel arbeidstid, trening i arbeidstiden o.l.)
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Om arbeidsgiveren
- Sektor: Offentlig
- Sted: Gryta 4, 7010 Trondheim
- Bransje: Politi og sikkerhet
- Stillingsfunksjon: Politi, Saksbehandler
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Saksbehandling, Veiledning, Forvaltning, Våpen, Forebygge kriminalitet
Annonseinformasjon
- FINN-kode 390920772
- Sist endret