Avdelingsleder økonomi
Nord-Odal kommune
- Frist 28.2.2025
- Ansettelsesform Fast
Nord-Odal kommune søker avdelingsleder økonomi
Avdelingsleder økonomi
Odal økonomikontor leverer tjenester innenfor lønn, regnskap, vederlag og fakturabehandling for Sør-Odal kommune, Nord-Odal kommune og Odal kirkelig fellesråd. I tillegg tilkommer andre tilknyttede oppgaver som sykefraværsrefusjoner, KOSTRA-rapportering og enkelte andre systemoppgaver mv. Tjenesteleveransene til Odal økonomikontor beskriver leveransekravene nærmere, inkludert opplæring av enhetsledere i relevante økonomioppgaver og grunnlag for deres arbeid, fag- og utviklingsoppgaver i ulike regionale samarbeid og opp mot systemleverandører.
Avdelingsleder har det løpende ansvaret for å følge opp tjenesteleveransene fra Odal økonomikontor, med fag-, budsjett- og økonomiansvar i tillegg til personalansvar for avdelingens ansatte som p.t. er 10 årsverk.
Stillingen rapporterer til direktør for organisasjon og utvikling i Nord-Odal kommune og har for tiden sitt hovedkontor i Nord-Odal kommune.
Blant arbeidsoppgavene/ansvarsområdene er de sentrale:
- Fag- og utvikling-, budsjett- og økonomiansvar for økonomikontoret med personalansvar.
- Koordinere og sikre faglig og presis kvalitet på tjenestene fra økonomikontoret
- KOSTRA-rapportering
- Initiere og bidra til opplæring i enhetene
- Ansvar for å oppdatere og holde organisasjonsstruktur i HRM vedlike
- Brukeradministrasjon i Visma
- Ansvar for å gjennomføre årsoppgjør og årsberetning
- Pensjonsrapportering
- Sikre kostnadsfordeling mellom kommunene for økonomikontorets tjenester
- Oppfølging av personalmeldinger og arbeidskontrakter i Visma Web
- Primærkontakt for økonomikontoret mot revisor
- Bidra inn i kommunedirektørens ledergruppe ved behov
- Sikre oppdaterte rutiner for økonomistyring og kontroll
- Delta i ulike ressursgrupper og nettverk på økonomiområdet
- Pådriver for å sikre god praksis, utvikling og kultur for kompetansedeling
- Bidra med grunnlag, analyser og data til controller i budsjett- og handlingsplanarbeid
- Delta som økonomikontorets representant inn i kriseledelse ved behov
Listen er ikke uttømmende, og det må påregnes justeringer i oppgaver etter behov
Kvalifikasjonskrav:
- Høyere økonomisk utdanning, minimum på bachelornivå. Ledelse i fagkretsen er foretrukket.
- Minst tre års relevant erfaring fra kommunal økonomiforvaltning, fortrinnsvis med leder- og personalansvar
- Samfunnsengasjert og bred forståelse for kommunens samfunnsoppdrag
- Gode kommunikasjonsferdigheter, både skriftlig og muntlig, minimum på B2 nivå
Personlige egenskaper
- Stor arbeidskapasitet og evner perioder med høyt arbeidspress
- Pedagogisk fremtoning med evne til å formidle økonomiforvaltning til ikke-økonomer på en forståelig måte
- Faglig trygg og utviklingsorientert
- Fleksibel og løsningsorientert
- Gode relasjonelle ferdigheter
- Strukturert og nøyaktig
- Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.
Vi tilbyr:
- Godt faglig miljø med engasjerte ansatte
- Konkurransedyktig lønn
- God pensjonsordning
- Gratis parkering med mulighet for el-bil lading
- Fleksibel arbeidstid, med sommertidsordning fra mai-august
Om arbeidsgiveren
Nord-Odal ligger midt på Østlandet og har ca. 5.000 innbyggere. Administrasjonssenteret Sand, ligger vakkert til ved Storsjøen med kort vei til Kongsvinger, Hamar og Gardermoen. Oslo ligger bare 1 time unna, med gode kollektivforbindelser. Kommunen er kjent for å ha et rikt kultur- og idrettsmiljø. Det nye prisbelønnede bygget Samling med blant annet kommunens bibliotek, Milepelen kulturhus og Prestgarden kulturfellesskap med tilhold på Sand prestgård, bidrar til et særs aktivt kulturliv med festivaler, teater, kino, pubkvelder og konserter. Dugnadsaktiviteten er høy og gir gode muligheter til å få nye venner.
Nord-Odal har et godt næringsliv som skaper arbeidsplasser både for egne innbyggere og for folk utenfor kommunen. Kommunen er den største arbeidsgiveren, og nummer to er Mapei AS som er markedsledende innen kjemiske byggevarer. Andre større bedrifter finner du blant annet innen transport og bygg og anlegg.
Ønsker du å bosette deg her, har kommunen et variert tilbud på byggeklare tomter med beliggenhet. Det er også ledige leiligheter i nye bygg sentralt i kommunen.
Kontakt oss på postmottak@nord-odal.kommune.no
- Nettverk: Facebook, LinkedIn
- Sektor: Offentlig
- Sted: Herredsvegen 2, 2120 Sagstua
- Bransje: Økonomi og regnskap
- Stillingsfunksjon: Ledelse
Nøkkelord
avdelingsleder, økonomistyring, budsjett
Annonseinformasjon
- FINN-kode 391061065
- Sist endret