Bildegalleri
(1/1)
Italiensk skole (XVIII) - Il Dialogo della Saggezza
Til salgs9 409 kr
Beskrivelse
HISTORISK KUNSTNERISK KONTEKST
Den italienske nyklassisistiske skolen er preget av en tilbakevending til de estetiske og filosofiske idealene i antikkens Hellas og Roma, inspirert av sket etter harmoni, rasjonalitet og ideell skjnnhet. Denne bevegelsen, som utviklet seg som svar p rokokko- og barokkorienteringen, favoriserte enkelhet, balanse og representasjon av virkeligheten p en ren og nktern mte. Italienske nyklassisistiske kunstnere, som Antonio Canova, Giambattista Piranesi og Luigi Sabatelli, skte fornye kunsten gjennom en visjon som feiret naturens edelhet, antikkens storhet og opplysningstidens moralske prinsipper, og smeltet sammen estetikk og filosofi i en sprklig visuell evne. overfre idealer om perfeksjon og dyd.
ARBEID
Se for deg et landskap med sjelden skjnnhet, rikt p den harmonien og roen som kjennetegner nyklassisistisk estetikk. Hele scenen er gjennomsyret av en flelse av perfekt balanse, hvor hvert element kommer sammen i en ryddig og ideell design. Scenen foregr i et stort kupert landskap, der slake bakker og tette grnne skoger strekker seg mot horisonten, mens den bl himmelen, klar og rolig, krysses av lette skyer som reflekterer det myke lyset fra en sommerettermiddag. Luften er rolig, stillheten nesten ptakelig.
I forgrunnen peker to figurer ut p en elegant kontrastfylt mte. En eldre mann, med grtt hr og et forvitret ansikt, str med verdighet og visdom. Kroppen hans er drapert i en klassisk kjole av en nktern, men raffinert tone: en enkel tunika, som minner om klrne til filosofer og tenkere fra antikken. Gesten han gjr, som indikerer noe for den andre karakteren, er full av visdom som gjenspeiles i det rolige, men autoritative uttrykket i ansiktet hans. Hnden hans, strukket oppover, er en linje som leder betrakterens blikk mot landskapet nedenfor, som om han ville vise koblingen mellom mennesket og naturen som omgir ham.
Foran ham ser en ung kvinne oppmerksomt i retningen angitt av den gamle mannen. Figuren hennes, lett og grasis, er pakket inn i en hvit eller lys tonet kappe, som hviler p formene hennes med en flyt som minner om klassisk skulptur. Holdningen hennes er elegant, med hodet litt p skr og kroppen flger en myk kurve, mens hret hennes, samlet i en sober chignon, fremhever hennes raffinerte og rene utseende. Blikket hennes er av ren nysgjerrighet, men ogs av rbdighet, mot skikkelsen til den eldre mannen som gir henne en slags undervisning, noe som gjr yeblikket til et symbol p overfring av kunnskap, et tema som er svrt kjrt for opplysningstiden og nyklassisistisk filosofi.
Nederst strekker det kuperte og skogkledde landskapet seg i all sin storhet. sene overlapper hverandre i delikate grnne nyanser, mens trrne, avbildet med nesten vitenskapelig presisjon, byer seg litt i brisen, og skaper en atmosfre av naturlig ro. Skyggene, lange og myke, faller p stiene som snor seg gjennom skogen, og tilfrer maleriet en flelse av dybde og tredimensjonalitet.
En befestet by, stille og imponerende, dukker opp fra et av nesene, med steinmurene godt definert, men ikke aggressive. Trnene og festningsverkene, selv om de er tydelige, er integrert i landskapet med eleganse, som om de var en del av naturen selv, i perfekt symbiose med skjnnheten i miljet som omgir dem. Byen virker nesten som en naturlig forlengelse av neset, med sin arkitektur i klassisk stil som gjenspeiler antikken, og fremkaller en flelse av evighet og orden.
Bruken av lys og chiaroscuro er spesielt raffinert. Lyset som slipper gjennom trrne og reflekterer over karakterenes klr skaper en st kontrast mellom lys og skygge, et symbolsk element som uttrykker kampen mellom uvitenhet og kunnskap, men ogs mellom fortid og ntid. Hver detalj er designet for reflektere en formell perfeksjon som feirer den ideelle skjnnheten og harmonien mellom menneske, natur og kunst, et essensielt prinsipp for nyklassisisme. Komposisjonen er balansert og sentrert, med en symmetri som styrer hele scenen, og landskapet virker nesten som en stor freskomaleri som fremhever skjnnheten i enkelhet og renhet.
Dette landskapet, fullt av mening og eleganse, er legemliggjrelsen av det nyklassisistiske idealet som forsterker orden, rasjonalitet og naturens evige skjnnhet, og skaper et uopplselig bnd mellom mennesket og dets omgivelser.
TILSTANDSRAPPORT
I utmerket stand, med tidstypisk ramme, fremstr verket intakt i alle deler og med godt lesbare farger. Craquelure er synlig for indikere alderen.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
Den italienske nyklassisistiske skolen er preget av en tilbakevending til de estetiske og filosofiske idealene i antikkens Hellas og Roma, inspirert av sket etter harmoni, rasjonalitet og ideell skjnnhet. Denne bevegelsen, som utviklet seg som svar p rokokko- og barokkorienteringen, favoriserte enkelhet, balanse og representasjon av virkeligheten p en ren og nktern mte. Italienske nyklassisistiske kunstnere, som Antonio Canova, Giambattista Piranesi og Luigi Sabatelli, skte fornye kunsten gjennom en visjon som feiret naturens edelhet, antikkens storhet og opplysningstidens moralske prinsipper, og smeltet sammen estetikk og filosofi i en sprklig visuell evne. overfre idealer om perfeksjon og dyd.
ARBEID
Se for deg et landskap med sjelden skjnnhet, rikt p den harmonien og roen som kjennetegner nyklassisistisk estetikk. Hele scenen er gjennomsyret av en flelse av perfekt balanse, hvor hvert element kommer sammen i en ryddig og ideell design. Scenen foregr i et stort kupert landskap, der slake bakker og tette grnne skoger strekker seg mot horisonten, mens den bl himmelen, klar og rolig, krysses av lette skyer som reflekterer det myke lyset fra en sommerettermiddag. Luften er rolig, stillheten nesten ptakelig.
I forgrunnen peker to figurer ut p en elegant kontrastfylt mte. En eldre mann, med grtt hr og et forvitret ansikt, str med verdighet og visdom. Kroppen hans er drapert i en klassisk kjole av en nktern, men raffinert tone: en enkel tunika, som minner om klrne til filosofer og tenkere fra antikken. Gesten han gjr, som indikerer noe for den andre karakteren, er full av visdom som gjenspeiles i det rolige, men autoritative uttrykket i ansiktet hans. Hnden hans, strukket oppover, er en linje som leder betrakterens blikk mot landskapet nedenfor, som om han ville vise koblingen mellom mennesket og naturen som omgir ham.
Foran ham ser en ung kvinne oppmerksomt i retningen angitt av den gamle mannen. Figuren hennes, lett og grasis, er pakket inn i en hvit eller lys tonet kappe, som hviler p formene hennes med en flyt som minner om klassisk skulptur. Holdningen hennes er elegant, med hodet litt p skr og kroppen flger en myk kurve, mens hret hennes, samlet i en sober chignon, fremhever hennes raffinerte og rene utseende. Blikket hennes er av ren nysgjerrighet, men ogs av rbdighet, mot skikkelsen til den eldre mannen som gir henne en slags undervisning, noe som gjr yeblikket til et symbol p overfring av kunnskap, et tema som er svrt kjrt for opplysningstiden og nyklassisistisk filosofi.
Nederst strekker det kuperte og skogkledde landskapet seg i all sin storhet. sene overlapper hverandre i delikate grnne nyanser, mens trrne, avbildet med nesten vitenskapelig presisjon, byer seg litt i brisen, og skaper en atmosfre av naturlig ro. Skyggene, lange og myke, faller p stiene som snor seg gjennom skogen, og tilfrer maleriet en flelse av dybde og tredimensjonalitet.
En befestet by, stille og imponerende, dukker opp fra et av nesene, med steinmurene godt definert, men ikke aggressive. Trnene og festningsverkene, selv om de er tydelige, er integrert i landskapet med eleganse, som om de var en del av naturen selv, i perfekt symbiose med skjnnheten i miljet som omgir dem. Byen virker nesten som en naturlig forlengelse av neset, med sin arkitektur i klassisk stil som gjenspeiler antikken, og fremkaller en flelse av evighet og orden.
Bruken av lys og chiaroscuro er spesielt raffinert. Lyset som slipper gjennom trrne og reflekterer over karakterenes klr skaper en st kontrast mellom lys og skygge, et symbolsk element som uttrykker kampen mellom uvitenhet og kunnskap, men ogs mellom fortid og ntid. Hver detalj er designet for reflektere en formell perfeksjon som feirer den ideelle skjnnheten og harmonien mellom menneske, natur og kunst, et essensielt prinsipp for nyklassisisme. Komposisjonen er balansert og sentrert, med en symmetri som styrer hele scenen, og landskapet virker nesten som en stor freskomaleri som fremhever skjnnheten i enkelhet og renhet.
Dette landskapet, fullt av mening og eleganse, er legemliggjrelsen av det nyklassisistiske idealet som forsterker orden, rasjonalitet og naturens evige skjnnhet, og skaper et uopplselig bnd mellom mennesket og dets omgivelser.
TILSTANDSRAPPORT
I utmerket stand, med tidstypisk ramme, fremstr verket intakt i alle deler og med godt lesbare farger. Craquelure er synlig for indikere alderen.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 391095835 |
---|---|
Sist endret | 28.1.2025 kl. 13:53 |