Forretningsanalytiker
Skatteetaten
- Frist 20.02.2025
- Ansettelsesform Fast
Er du en forretningsanalytiker med driv og øye for forbedringer?
Er du en person som drives av å påvirke og skape endringer? Bruk dine analytiske ferdigheter til å utvikle løsninger som har betydning for fremtiden!
Skatteetaten har som mål å bli mer datadrevet og har etablert en ny data- og analyseplattform. Plattformen er basert på Azure-skyteknologi med Databricks, hvor Power BI er vårt primære verktøy for visualisering og utvikling av dashboards, både innenfor og utenfor plattformen.
Som forretningsanalytiker hos oss får du muligheten til å jobbe med noe som virkelig betyr noe – å sikre opplysninger som brukerne våre kan stole på. Skatteetatens eiendomsregister står foran betydelige endringer de kommende årene, drevet av økt automatisering, brukerorientering og vårt viktige samfunnsoppdrag. Vi søker etter deg som liker å drive frem endringer og utvikle løsninger som møter fremtidens behov.
Hos oss blir du en del av et team som er lidenskapelig opptatt av å finne smarte løsninger som skaper verdi. Du vil bidra med din analytiske kompetanse til å påvirke, forbedre og utvikle måten vi løser oppgavene våre på. Du blir en viktig del av en spennende reise der store endringer står for døren, og vi trenger din hjelp for å ta det neste steget. Vi er opptatt av å ha et arbeidsmiljø hvor alle trives både faglig og sosialt, med gode muligheter for kompetanseheving og utvikling.
Høres dette ut som jobben for deg? Ta gjerne kontakt med Tonje Faraasen på tlf. 970 03 380, om du har lyst til å vite mer om stillingen.
Hva går jobben ut på?
Du vil bli en del av et faglig sterkt miljø hvor dine hovedoppgaver blant annet vil være:
- analyse av forretningsprosesser og datakvalitet
- rapportbygging og vedlikehold av rapporter og dashboards - standardisering av rapporter og styringsinformasjon
- kildenære dataprodukter og bistå med tilrettelegging av data for avansert analyse, ML og KI
- forbedringsarbeid og forretningsutvikling
- delta i produkt- og datateam for utvikling av tjenester og prosesser
- være bindeledd mot miljø for avansert analyse og forretningsområdet eiendom – være vår representant i analysenettverket i Skatteetaten
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
Du har høyere relevant utdanning på masternivå, fortrinnsvis innen analyse, revisjon eller økonomi. Bachelorgrad og relevant erfaring kan i særskilte tilfeller erstatte kravet til mastergrad. Vi oppfordrer også deg som er nyutdannet til å søke! Hos oss vil du få god opplæring av erfarne og flinke kollegaer som ønsker å se deg lykkes.
I tillegg har du
- god digital kompetanse og god systemforståelse
- erfaring med SQL eller Python (gjerne Pyspark)
- erfaring med visualisering av data i rapporter og dashboard i PowerBI, gjerne i sky
- kompetanse om analyse gir gode forutsetninger for å lykkes i denne jobben
- det er en fordel om du har erfaring med behovskartlegging, tverrfaglig samarbeid, og å oversette forretningsbehov til tekniske løsninger.
Du må laste ned attester og vitnemål som vedlegg til den elektroniske søknaden. Om du har tatt utdanningen din i utlandet, må du legge ved godkjenning fra NOKUT/ Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Hva ser vi etter hos deg?
Vi ser etter deg som er lærevillig, nysgjerrig og strukturert. Du evner å se helheten i oppgavene og løfter blikket for å bidra til langsiktige, datadrevne løsninger. Du jobber systematisk og har et sterkt ønske om å utvikle din kompetanse, slik at vi sammen kan utvikle oss og finne enda bedre løsninger.
I tillegg er du en lagspiller som samarbeider godt på tvers av enheter og fagmiljøer. Du bygger relasjoner naturlig, lytter til andres perspektiver og kommuniserer godt med ulike typer mennesker. Med din serviceinnstilte tilnærming sørger du for høy brukertilfredshet blant dem som benytter registrene våre. Du tar ansvar, deler kunnskapen din og bidrar til å skape et inkluderende læringsmiljø.
Hvorfor skal du velge oss?
Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.
Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.
Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.
Du blir ansatt som rådgiver eller seniorrådgiver med en årslønn mellom kr 650 000 og kr 750 000, avhengig av kvalifikasjonene dine. For spesielt kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes.
Verdt å merke seg før du søker
Vi er mer opptatt av hva du kan, dine erfaringer og kompetanse enn hvor flink du er til å skrive en jobbsøknad. Derfor ber vi deg om å levere en tydelig og beskrivende CV hvor du får frem hva du har gjort og oppnådd som gjør deg kvalifisert for stillingen. Du trenger altså ikke legge ved et eget søknadsbrev.
Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.
Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss.
Om arbeidsgiveren
Velg en jobb der du får utfordret deg selv ved å løse utfordringer for andre. Vi sikrer finansiering av velferdssamfunnet ved å sørge for at alle bidrar med det de skal. Vi gjør det på vegne av fellesskapet, fordi velferden er noe som kommer alle til gode. Tilliten folk har til oss er høy, og den jobber vi hver dag for å fortjene. Vi består av et direktorat, seks divisjoner som har landsdekkende ansvar, og viktigst av alt: litt over 7000 engasjerte ansatte som er stolte av arbeidsplassen sin. Vil du bli enda bedre kjent med oss og alt vi holder på med? Les mer på skatteetaten.no
- Sektor: Offentlig
- Sted: Torggata 44, 2317 Hamar
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Internettbaserte tjenester, Konsulent og rådgivning, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Analyse, Forretningsutvikling og strategi, Utvikler (generell)
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Analyse, Analytiker, Forretningsanalytiker
Annonseinformasjon
- FINN-kode 391122635
- Sist endret