Informasjonsarkitekt
Bufdir
- Frist 16.02.2025
- Ansettelsesform Fast
Jobb med informasjonsarkitektur som påvirker livet til barn, unge og familier i Norge!
Hva får du jobbe med hos oss?
Vi mener vi har verdens viktigste samfunnsoppdrag. Våre råd, tiltak, og beslutninger påvirker livet til veldig mange barn, unge og familier i
Norge. Hos oss får du mulighet til å arbeide sammen med dedikerte fagpersoner, hvor din jobb vil gjøre en forskjell for mange.
Avdeling digital samhandling er Bufdirs interne ressurssenter, og sikrer gode relasjoner og effektiv dialog med
eksterne samarbeidspartnere for utvikling og digitalisering. Vi har ansvar for å sikre en helhetlig tilnærming til utvikling av virksomheten, i
henhold til behov og krav som kommer ut av egne og offentlige strategier feks regjeringens strategier for deling og utnyttelse av data. Avdelingen hører til i divisjon for digital utvikling. Divisjonen har også ansvaret for våre egenutviklede fagsystemer og virksomhetens digitale tjenester på web og mobil som brukes av innbyggere, kommuner og andre virksomheter.
Vi er opptatt av å lære av, og utnytte hverandres kompetanse og styrker. I Bufdir får du kollegaer som er flinke til å inkludere hverandre, hjelpe hverandre, og som har en genuin interesse for fagfeltet sitt.
Vi er en liten avdeling med spisskompetanse og ansvar som spenner fra virksomhets- og informasjonsarkitektur, samhandling med eksterne aktører innen digitalisering, til strategisk rådgivning. Det er økende behov for datautveksling mellom de ulike aktører i våre tjenester for å sikre god datakvalitet og effektive tjenester. Området vi nå ønsker å forsterke er informasjonsforvaltning, informasjonsarkitektur og dataformater.
Avdelingen er delt mellom to lokasjoner og medarbeider kan jobbe fra Oslo eller Tønsberg, noe reising mellom lokasjonene må påregnes.
Du vil bli annet:
- Være virksomhetens rådgiver på hvordan informasjonsarkitekturen kan bidra i styring, produktutvikling og tjenesteinnovasjon
- Forvalte og videreutvikle begrepsapparat og informasjons modeller for virksomhetens sentrale informasjons domener
- Tilrettelegge og dokumentere informasjon for deling internt og med eksterne partnere
- Videreutvikle virksomhetens metoder, prosesser, rutiner og verktøystøtte for informasjonsforvaltning
- Samarbeide med fagressurser, utviklere, arkitekter og testere for å sikre riktig implementasjon av virksomhetens informasjon
- Fremme forståelse for informasjonsforvaltning i virksomheten
Hva slags bakgrunn har du?
- Relevant utdanning fra høyskole/universitet. Særlig relevant praksis/erfaring kan kompensere for utdanningskravet.
- Erfaring med rammeverk og metoder for informasjonsarkitektur, informasjonsmodellering
- Erfaring innen analyse og modellering av forretningsprosesser og informasjonsflyt
- Ønskelig med erfaring fra ett eller flere IT-arkitekturområder, gjerne som systemutvikler
- Ønskelig med kjennskap til offentlig forvaltning, gjerne gjennom erfaring fra offentlig sektor eller fra konsulent- og rådgivningsvirksomhet.
- Gode kommunikasjonsferdigheter, med god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
Hva slags person ser vi etter?
Du identifiserer deg med vårt samfunnsoppdrag, motiveres av utfordringer og brenner for å utvikle tjenester for barn og unge. Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt. For å lykkes i stillingen tror vi du er:
- Nysgjerrig, søkende og flink til å skape gode relasjoner og rammer for samarbeid med andre.
- Strukturert, fullfører det du starter og har en god balanse mellom å være forslagsstiller og ferdigstiller.
- Målbevisst og resultatorientert, med høy arbeidskapasitet.
Hva får du hos oss?
- Du vil få stillingskode som rådgiver eller seniorrådgiver med en lønn fra 650 000 - 900 000 per år. Avlønning og stillingskode fastsettes etter en helhetlig vurdering av dine kvalifikasjoner. For særskilt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
- Medlemskap i Statens pensjonskasse jf. Lov om Statens pensjonskasse, som innebærer en god tjenestepensjonsordning, mulighet for tilbud om boliglån til konkurransedyktige betingelser, samt yrkesskade- og gruppelivsforsikring.
Informasjon til deg som søker
- Inkludering og mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi oss medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
- Du kan be om å ikke bli oppført på den offentlige søkerlisten. Dette må i så fall begrunnes. Vi kontakter deg dersom ønsket ditt ikke tas til følge.
Søknad med CV sendes elektronisk via link på denne siden.
Vitnemål og attester med bekreftet stillingsstørrelse og varighet skal lastes opp elektronisk som vedlegg i Webcruiter, samt tas med ved et eventuelt intervju.
Om arbeidsgiveren
Vi jobber med likestilling og ikke-diskriminering og utjevning av levekårsforskjeller slik at alle skal kunne få de samme mulighetene til å delta i samfunnet uavhengig av blant annet alder, kjønnsidentitet, seksuell identitet eller funksjonsnivå. Vi gjør mye, og framover vil vi gjøre enda mer. Derfor trenger vi fler på laget – vil du være med? Les mer om oss på bufdir.no.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Fredrik Selmers vei, 0663 Oslo
- Bransje: IT, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: QA/Testing, Systemarkitekt
- Arbeidsspråk: Norsk
Annonseinformasjon
- FINN-kode 391247727
- Sist endret