Førstekonsulent
Troms politidistrikt
- Frist 24.02.2025
- Ansettelsesform Fast
Vil du være politiets ansikt utad?
Er du en person som trives med publikumskontakt, er serviceinnstilt og selvstendig? Da søker vi deg til fast stilling som førstekonsulent i Harstad.
Som saksbehandler i politiets servicesenter vil du jobbe tett på innbyggerne med mottak av søknader om pass og nasjonale ID-kort, samt andre henvendelser i skranken og på telefon. Du er en viktig og god representant for politiet overfor publikum.
Harstad Politistasjonsdistrikt ligger midt i Nord-Norge, plassert ved porten til Vesterålen og Lofoten. Byen byr påuforglemmelige naturopplevelser, sommer som vinter. Et mektig fjellandskap,storslagen utsikt og en rik skjærgård legger til rette for vandring, sykling,padling, mm. Regionen har flyplass, hurtigruteanløp, to videregående skoler,kulturhus, kino, badeland og hurtigbåt som kan ta deg til Tromsø, Finnsnes,Senja, m.fl.
På Harstad politistasjon er det ca. 80 ansatte, hvorav to stillinger tilhører avsnitt innbyggertjenester. Avsnittet drifter flere servicesenter i Troms politidistrikt, og vi er totalt 13 ansatte.
Vi gleder oss til å motta din søknad!
Les mer under arbeidsoppgaver og kvalifikasjoner
Du må legge ved vitnemål og attester som er relevant for å dokumentere nødvendige krav og ønsket kompetanse vi ber om i utlysningen. Dersom dokumentasjon mangler vil din søknad ikke bli vurdert. Det må også legges ved godkjenning Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse for eventuell utenlandsk utdanning. (https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet)
Arbeidsoppgaver
- Mottak og registrering av søknad om norske pass/ID-kort, kontrollere identitet og sikre korrekt opptak av biometriske data
- Veilede innbyggerne ved oppmøte, e-post eller telefon
- Bistå med relevante oppgaver som tilhører avsnittet
- Kompetanseutvikling - holde seg oppdatert innenfor eget fagområde og bidra til intern opplæring og utvikling av arbeidsoppgaver og rutiner etter behov
- Bidra til lik forvaltningspraksis i hele distriktet med fokus på forebygging gjennom forvaltning
Andre oppgaver kan bli tillagt stillingen etter behov og kompetanse. Noe reisevirksomhet må påberegnes.
Vi gjør oppmerksom på at stillingen innebærer arbeidstid til 18.00 på torsdager. Den som ansattes vil måtte gjennomføre og bestå avsluttende prøve etter endt opplæring i regelverk og ID-kontroll.
Kvalifikasjoner
Nødvendige krav
- Minimum 30 studiepoeng relevant utdanning innen f.eks. økonomi, administrasjon eller samfunnsfag
- Gode norsk og engelskkunnskaper, både muntlig og skriftlig
- Gode IT ferdigheter
- Førerkort klasse B
Ønskelig kompetanse
- Erfaring fra kundeservice
- Kunnskap om politiets forvaltningsmessige gjøremål
- Ytterligere språkkompetanse
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41. Ved å søke stillingen godtar du å bli skikkethetsvurdert.
Personlige egenskaper
- Du er serviceinnstilt og har gode kommunikasjonsevner
- Er ansvarsbevisst, initiativrik og løsningsorientert
- Du har gode samarbeidsegenskaper, og har evne til å utvikle gode relasjoner og bidra til godt arbeidsmiljø
- Du evner å arbeide selvstendig, systematisk og takler en til tider hektisk arbeidshverdag
Du må kunne jobbe innenfor politietatens styringssystem, ha forståelse for vår samfunnsrolle og framtidige utfordringer, samt enhetens rolle i politiets samfunnsoppdrag.
Det vil bli lagt stor vekt på personlig egnethet og motivasjon for stillingen.
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som førstekonsulent i stillingskode 1408 fra 480 900 kroner brutto per år
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no
- Gode arbeidsbetingelser som blant annet fleksibel arbeidstid, trening i arbeidstiden, sykkelparkering og idrettslag.
- Troms politidistrikt er IA-bedrift og tilknyttet bedriftshelsetjeneste
- Troms politidistrikt praktiserer vanligvis seks måneders prøvetid
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Om arbeidsgiveren
Troms politidistrikt omfatter 20 kommuner i Troms fylke. Politidistriktet har politi- og påtalemyndighet i norsk økonomisk sone utenfor hele Nord-Norge og i havområdene utenfor Svalbards territorialfarvann. I tillegg har politidistriktet ansvar for norsk sokkel, inkludert olje- og gassinstallasjoner, fra Lofoten og nordover og utenfor Svalbard.
Hovedsetet og operasjonssentralen for politidistriktet er lagt til politihuset i Tromsø. Politidistriktet har ca. 550 ansatte organisert i fem geografiske enheter med ti politistasjoner, fem fellesenheter og tre lederstøttestaber.
Troms politidistrikt arbeider for å ha høy tillit i befolkningen. Våre innbyggere skal oppleve at de bor i en trygg del av landet, hvor politiet er tilgjengelig for dem både i hverdag og krise. Politidistriktet skal arbeide kunnskapsbasert og samtidig være en handlekraftig organisasjon som har evne til å utvikle seg i takt med samfunnet, kriminalitetsbildet og innbyggernes forventninger. Politidistriktet skal være en trygg og attraktiv arbeidsplass for sine medarbeidere.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Øysteins gate 8, 9405 Harstad
- Bransje: Politi og sikkerhet
- Stillingsfunksjon: Politi
- Arbeidsspråk: Norsk
Annonseinformasjon
- FINN-kode 391956390
- Sist endret