Veileder
Lier kommune
- Frist 12.02.2025
- Ansettelsesform Vikariat
Engasjement som veileder i vedtaksteam
Hvem som helst av oss kan bli syke eller havne i større eller mindre kriser som påvirker våre muligheter til å klare oss selv. Som veileder på NAV- Lier har du mulighet til å være en trygg og kunnskapsrik støttespiller gjennom medmenneskers utfordrende vei mot arbeid eller aktivitet. Kanskje du er den robuste, empatiske og prosessorienterte personen med hjerte for sosialfaglig arbeid vi leter etter?
NAV-kontoret leverer daglig små mirakler til kommunens 28.000 innbyggere og virksomheter i privat og offentlig sektor. NAV Lier er en spennende arbeidsplass med engasjerte medarbeidere. NAV sitt hovedoppdrag er å bidra til at flest mulig er i arbeid. Vi samarbeider derfor tett med arbeidsgivere, helsepersonell og ulike underleverandører. Lier er en spennende kommune i vekst som er opptatt av tverrfaglig samarbeid om tjenesteleveranser når dette er til innbyggernes beste. Våre hovedoppdrag er å bidra til at flest mulig av innbyggerne i Lier kan være i arbeid, at arbeidsgivere i distriktet vårt får dekket sitt behov for arbeidskraft og at innbyggere som har behov for sosiale tjenester får dette. NAV-kontoret har ansvar for et bredt spekter av kommunale og statlige tjenester og virkemidler. Vi løser oppgavene våre i tett samarbeid med brukere, arbeidsgivere, ulike tjenesteleverandører og andre samarbeidspartnere.
Vi har ledig 12 måneders svangerskapsvikariat.
Arbeidsoppgaver
Saksbehandling og veiledning etter lov om sosiale tjenester i NAV, inklusiv økonomisk råd- og veiledning av mennesker med uttalte økonomiske utfordringer og sammensatt bistandsbehov. I arbeidet vil du både møte mennesker som har behov for bistand i en kort periode og de som trenger omfattende veiledning og støtte fra deg slik at de kan bli i stand til å håndtere og ivareta sin egen økonomi.
Endring i arbeidsoppgaver må påregnes.
Kvalifikasjoner
- Minimum bachelornivå fra universitet eller høyskole, helst sosialfaglig, pedagogikk/samfunnsfaglig retning, rettsvitenskap eller annen relevant utdanning
- Lang og relevant erfaring med saksbehandling og veiledning etter lov om sosiale tjenester i NAV kan kompensere for utdanningskravet
- Du må ha god forvaltningsrettslig forståelse og gode analytiske ferdigheter
- Du må ha gode veiledningsferdigheter og evne til å etablere relasjon
- Du må ha gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsferdigheter
- Du må ha god kompetanse og forståelse for bruk av IKT som arbeidsverktøy, og generelt gode datakunnskaper og evne til raskt å sette deg inn i nye datasystemer
- Det er en fordel om du har erfaring fra og kunnskap om bruk av Visma Velferd
- Det er en fordel med god kunnskap om lov om sosiale tjenester i NAV
- Det er en fordel med kunnskap om kompleksiteten i NAV som helhet, samt forståelse for arbeids- og velferdspolitikken
Personlige egenskaper
Du har:
- gode samarbeidsevner
- evne til å jobbe planmessig, strukturert og målrettet over tid både på egenhånd og i team
- evne til å bidra til nytenkning og utvikling
- evne til å takle høyt arbeidstempo og uforutsigbarhet
- evne til å være fleksibel og å stå i kontinuerlig omstilling
- evne til å jobbe dynamisk og fleksibelt i en rolle som kombinerer saksbehandling og veiledning
Du vil i denne jobben møte mennesker med ulike utfordringer og behov. Gode samarbeidsevner og personlig egnethet vil bli særlig vektlagt. Erfaring fra saksbehandling og kunnskap til lov om sosiale tjenester i NAV og folketrygdlovens kap. 8 og 11 vil være en fordel.
Vi tilbyr
- gode offentlige pensjonsordninger og forsikringer
- spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver innenfor et viktig samfunnsområde med stort politisk engasjement
- et utviklende miljø for å skape de beste tjenestene for innbyggerne i Lier kommune
- aktive og engasjerte kollegaer
- et godt og inkluderende arbeidsmiljø
Stillingen lønnes etter kommunalt lønnsregulativ kapittel 4.
Andre opplysninger
I henhold til offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet.
Gyldig arbeids- og oppholdstillatelse.
Om arbeidsgiveren
Sentralt beliggende på Østlandet, mellom Asker og Drammen, finner du grønne Lier med 28 000 innbyggere. Vi er en innovativ og fremoverlent kommune med mange spennende utviklingsprosjekter. Her er det stor tilflytting, gode oppvekstvilkår og flotte rekreasjonsområder. Lier kommune har 2000 medarbeidere som yter et vidt spekter av tjenester med høy kvalitet. Vi ønsker å rekruttere og beholde dyktige og motiverte medarbeidere med sikte på å utvikle gode velferdstjenester til innbyggerne over tid.
Følg oss på Facebook og se hvordan vi jobber!
- Sektor: Offentlig
- Sted: Dølasletta 3, 3408 Tranby
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Kontor og administrasjon, Omsorg og sosialt arbeid, Rådgivning
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Lier, Nav, Sosialfaglig, Veiledning
Annonseinformasjon
- FINN-kode 391972106
- Sist endret