Ledig vikariat som rådgiver/seniorrådgiver i landbruksavdelingen
Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus
- Frist 07.03.2025
- Ansettelsesform Vikariat
Brenner du for landbruk? Vi trenger en rådgiver/seniorrådgiver!
Om stillingen
Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus søker en engasjert rådgiver/seniorrådgiver til et vikariat i 100 % stilling, i seksjon for skogbruk og arealforvaltning. Stillingen har kontorsted i Drammen, og vil vare fra 01.06.2025 til 01.08.2026 - med mulighet for forlengelse.
Landbruksavdelingen følger opp nasjonal landbruks- og matpolitikk og har utviklings- og forvaltningsoppgaver innen jord- og skogbruk, miljø og kulturlandskap, næringsutvikling og arealforvaltning i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus. Vi har også ansvar for tilskuddene innen jord- og skogbruket. Seksjon skogbruk og arealforvaltning har et særlig ansvar for forvaltning av tilskuddsordningene i skogbruket og lovverket i jord- og skogbruket. Vi fungerer som et kompetansesenter for kommunal landbruksforvaltning, og dialog med regionale forvaltningsorgan, kommuner og landbrukets organisasjoner er en viktig del av vårt arbeid.
Arbeidsoppgaver
Som rådgiver/seniorrådgiver vil du få interessante og spennende oppgaver knyttet til saksbehandling innen arealforvaltning og landbruk.
Blant annet vil du jobbe med å:
- ivareta jordbrukets arealressurser i tråd med nasjonalt jordvernmål og øvrig nasjonal politikk for forvaltning av jordbrukets arealressurser.
- følge opp kommuneplaner, reguleringsplaner, dispensasjoner og temaplaner.
- delta i ulike typer utviklingsarbeid etter behov, for eksempel arbeid knyttet til arealforvaltning, massehåndtering, klima og energi.
- jobbe med rådgivning og veiledning av kommuner og enkeltpersoner.
- jobbe med informasjons- og utviklingsarbeid, inkludert kompetansetiltak overfor kommunene.
Ellers har vi har mulighet til å tilpasse oppgavene noe etter dine kvalifikasjoner.
Kvalifikasjoner
- relevant høyere utdanning fra universitet eller høyskole på masternivå eller tilsvarende
- god skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk
- relevant erfaring fra arbeid i offentlig forvaltning eller privat virksomhet
Ønskede kvalifikasjoner og personlige egenskaper:
- Gode kommunikasjons-, samarbeids- og gjennomføringsevner
- Utadvendt med pedagogiske evner
- Evne til å ta initiativ, arbeide selvstendig og være strukturert
- Ryddig og pålitelig med hensyn til frister og avtaler
- Evne til å balansere kravet til kvalitet og kvantitet
- Gode ferdigheter i bruk av IKT-verktøy
- Førerkort klasse B
Personlig egnethet og fagteamets behov for faglig profil vil bli vektlagt ved tilsetting.
Vi kan tilby
Spennende arbeidsoppgaver i Norges største statsforvalterembete. Du får jobbe sammen med engasjerte kolleger i et tverrfaglig og inkluderende arbeidsmiljø preget av høy kompetanse.
Vi har også ansattgoder som:
- Fleksibel arbeidstid
- Mulighet for fjernarbeidsavtale etter avtale
- Tilgang til treningsfasiliteter og trening i arbeidstiden
- Pensjons- og boliglånsordninger i Statens Pensjonskasse (https://www.spk.no/Medlemskap-i-SPK/)
Stillingen lønnes som rådgiver (kode 1434) med en årslønn på kr. 540 000 - 680 000, eller som seniorrådgiver (kode 1364) med en årslønn på kr. 625 000 - 750 000, avhengig av tidligere yrkeserfaring og faglige kvalifikasjoner. For særlig kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes. Fra lønnen trekkes 2 % til Statens pensjonskasse. Prøvetiden er på 6 måneder.
Stillingen er ledig fra 01.06.2025.
Har du spørsmål?
Ønsker du nærmere opplysninger om stillingen, ta gjerne kontakt med landbruksdirektør Nina Glomsrud Saxrud tlf. 69 24 71 30 / 906 86 681 eller seksjonssjef Helge Nordby tlf. 32 26 67 03 / 995 84 969.
Statsforvalteren er opptatt av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av for eksempel alder, kjønn, funksjonshemming, hull i CV, nasjonal eller etnisk bakgrunn. Og vi oppfordrer også søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn. Hvis det er kvalifiserte søkere fra disse gruppene, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen (https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling).
Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Embetet er en IA-virksomhet (inkluderende arbeidsliv).
Søknadsfrist
Søknadsfrist: 07.03.2025
Søknad sendes via elektronisk søknadsskjema.
Opplysninger om søkerne kan bli offentliggjort selv om de har bedt om å ikke bli ført opp på søkerlisten jfr. Offentleglova §25. De det gjelder vil i så fall bli varslet før søkerliste settes opp.
Om arbeidsgiveren
Statsforvalteren er statens representant i fylkene. Gjennom tilsyn, veiledning og dialog følger vi opp Stortingets og regjeringens vedtak, mål og retningslinjer for fylket. En sentral oppgave er å ivareta rettsikkerheten til innbyggerne og være klageinstans for kommunale vedtak. Statsforvalteren utfører i tillegg forvaltningsoppgaver for departementene innenfor miljøvern, landbruk, utdanning, helse, beredskap og sosial- og familierett.
Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus har hovedsete i Moss. Embetet har tilsammen ca. 580 ansatte, fordelt på syv avdelinger og tre staber. Avdelingene er organisert i ulike seksjoner, som kan ha kontorplassering i Moss, Oslo og/eller Drammen.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Dr. Hansteins gate 9, 3044 Drammen
- Bransje: Jordbruk og skogbruk, Konsulent og rådgivning, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Agronom, Arealplanlegger, Kontor og administrasjon
Annonseinformasjon
- FINN-kode 392076838
- Sist endret