![Bilde fra arbeidsgiver](https://images.finncdn.no/dynamic/1280w/2025/1/vertical-5/10/4/dc2/cba/f0-/cf3/5-1/1ef/-a5/14-/13d/84b/4c2/d04_409f2cbd-16ee-4475-b49d-bdfbcd5f3435.png)
Økonomirådgiver
Statens vegvesen
- Frist 26.2.2025
- Ansettelsesform Fast
Statens vegvesen divisjon Fellesfunksjoner søker to økonomirådgivere med fokus på innføring av SRS
Vi søker to dyktige økonomer som vil være med på å sikre solid økonomistyring og kontinuerlig forbedring i vår etat. Som vår nye medarbeider vil du få en variert og utfordrende rolle der du jobber både i detaljene og med det store bildet.
Stillingen er plassert i seksjon Økonomirådgivning, som har ansvar for å gi støtte til økonomistyring for flere av divisjonene i Statens vegvesen.
Seksjonen består pr nå av 16 medarbeidere. Kontorsted vil primært være ved Fellesfunksjoners hovedkontor i Moss, men Molde kontorsted kan også vurderes som arbeidsted.
Statens vegvesen skal fra 01.01.2027 gå over fra kontantprinsippet til SRS (Statlige regnskapsstandarder som innebærer periodiserte regnskap).
Økonomirådgiverne vil ha en sentral rolle i å utnytte overgangen til å forbedre styringsinformasjon og formidle dette til ledelse og beslutningstakere.
Dine arbeidsoppgaver blir blant annet:
- Sentral deltakelse i innføringsprosjektet av SRS
- Økonomisk oppfølging av avdelinger innenfor etatens divisjoner
- Arbeid med budsjett-, prognoser-, rapportering og finansbudsjett både selvstendig og i tett samarbeid med budsjettansvarlige
- Kontroll av regnskapskvalitet
- Rådgivning, opplæring og analyser
Kompetansekrav
- Siviløkonom/annen mastergrad innen relevant fagfelt for økonomistyring.
- Relevant erfaring fra fagområdet fra offentlig eller privat sektor
- Beherske norsk skriftlig og muntlig
- Forretningsmessig orientering og evne til å se helheten i komplekse sammenhenger
- Motivasjon for kontinuerlig utvikling og forbedring av arbeidsmetodikk.
- For søkere med sterk og relevant erfaring fra aktuelle fagområder og gode personlige forutsetninger for stillingen, kan utdanningskravet fravikes.
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Ønskede personlige egenskaper:
Arbeidsoppgavene beveger seg fra detaljnivået over til helhetsperspektivet. Det er derfor viktig at du både er nøyaktig og strukturert og samtidig strategisk og analytisk. Evnen til refleksjon er svært viktig og samtidig må du evne å levere raskt og korrekt.
Vi ser etter deg som kan vise til resultater og erfaring med å jobbe proaktivt og å vise initiativ.
Dine tilbakemeldinger på å være en god samarbeidspartner og intern støtte vil også være avgjørende.
Du motiveres både av å løse rutineoppgavene og utfordre etablerte rutiner.
Det legges vekt på nøyaktighet, ryddighet og fleksibilitet.
Noe reisevirksomhet må påregnes.
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- fleksitid og gode ordninger for avspasering
- god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
- mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
- gode muligheter for faglig påfyll
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Krav til søknaden
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Tester og bakgrunnssjekk
Vi bruker arbeidspsykologiske tester for å vurdere kandidaters egenskaper, ferdigheter og egnethet for stillingen. Disse testene bidrar til å sikre en rettferdig og objektiv vurdering av alle kandidater, og de hjelper oss med å finne den mest kvalifiserte personen for stillingen. Vi bruker også bakgrunnssjekk på utvalgte stillinger for å verifisere og søke etter informasjon som kan ha betydning for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Har du spørsmål om stillingen?
Kontakt avdelingsdirektør Svein Stene på tlf.92404070.
Om arbeidsgiveren
Statens vegvesen leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveger, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg, og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.
Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Skoggata 19, 1530 Moss
- Flere arbeidssteder: Fylkeshuset. Julsundvegen 9, 6412 Molde
- Bransje: Bygg og anlegg, Offentlig administrasjon, Økonomi og regnskap
- Stillingsfunksjon: Økonomi og regnskap, Økonomistyring og budsjettering, Samfunnsøkonomi
- Arbeidsspråk: Norsk