Bildegalleri
(1/1)
Johann Heinrich Wilhelm Tischbein (1751-1829), Attributed to - Autoritratto
Til salgs58 419 kr
Beskrivelse
Han trente sammen med onklene Johann Heinrich i Kassel og Jacob i Hamburg, deretter i Nederland hvor han studerte maleri fra 1600-tallet og i Sveits i kontakt med Sturm und Drang-bevegelsen. I 1777 var han i Berlin, aktiv som portrettmaler. Han skaffet seg et stipend i Italia, som tillot ham reise til Mnchen og Nrnberg for studere verkene til Albrecht Drer, hvis apostler han kopierte. I Zrich i 1781 kom han takket vre Lavater i kontakt med Goethe. Maleriene fra disse rene, begge bevart p Goethe Nationalmuseum i Weimar, er Gtz og Weislingen og utsikten fra St. Gotthard, sistnevnte en av de frste romantiske tolkningene av det sveitsiske landskapet.
I 1783, med et annet stipend, oppndd takket vre Goethe, vendte han tilbake til Italia, hvor han sluttet seg til den nyklassisistiske bevegelsen, og endret ogs sine ikonografier. Hvis han i begynnelsen fortsatte behandle temaer inspirert av tysk nasjonalhistorie, gikk han snart videre til temaer hentet fra den klassiske antikken, etter eksemplet til Jacques-Louis David. Fra 1787 er det monumentale Portrettet av Goethe p det romerske landskapet, bevart i Stdtische Galerie i Frankfurt, der det presenterer forfatteren i en meditativ og hytidelig positur mot bakgrunnen av Appia Antica, blant restene av skulpturer, ruiner av akvedukter og i det fjerne profilen til Castelli Romani, ikke en enkel portrett-suvenir, eller snarere som et minne om Grand Tour utfrt av Goethe, men innvielsen av Grand Tour som en uunnvrlig og initiativ for en hel generasjon eldgamle entusiaster.
Jeg hadde allerede lagt merke til at Tischbein ofte observerte meg nye, og n viser det seg at han vil male mitt portrett. Skissen er klar, lerretet allerede montert. Jeg vil fremstille deg i naturlig strrelse som en reisende, pakket inn i en hvit kappe, sittende utendrs p en veltet obelisk, og betrakter ruinene av det romerske landskapet i det fjerne. Det kommer et vakkert bilde ut av det, bare det blir for stort for vre nordiske hjem; Jeg vil bare kunne gjemme meg der inne, men det vil ikke vre plass til portrettet."
(Johann Wolfgang von Goethe, Reisen til Italia)
Samme r var han i Napoli som direktr for det lokale akademiet. Fra 1789 er Portrettet av grevinne Anna Amalia av Sachsen Weimar ved graven til prestinnen Mamia i Pompeii, n bevart i Weimar. Lerretet presenterer grevinnen i profil, stende ut mot ruinene av graven til prestinnen Mamia, med et gjennomtenkt og drmmende utseende, med staven og hatten i hnden, attributter for en ensom og innledende pilegrimsreise. I 1791 forberedte han utgivelsen av graveringene av William Hamiltons eldgamle vaser. Med den franske erobringen av den napolitanske byen vendte han tilbake til Tyskland i 1800, frst til Hamburg, hvor han utarbeidet graveringene for Homer iflge de gamle (1801-04). Fra 1809 var han i Eutin, i tjeneste for hertugen av Oldenburg.
I 1783, med et annet stipend, oppndd takket vre Goethe, vendte han tilbake til Italia, hvor han sluttet seg til den nyklassisistiske bevegelsen, og endret ogs sine ikonografier. Hvis han i begynnelsen fortsatte behandle temaer inspirert av tysk nasjonalhistorie, gikk han snart videre til temaer hentet fra den klassiske antikken, etter eksemplet til Jacques-Louis David. Fra 1787 er det monumentale Portrettet av Goethe p det romerske landskapet, bevart i Stdtische Galerie i Frankfurt, der det presenterer forfatteren i en meditativ og hytidelig positur mot bakgrunnen av Appia Antica, blant restene av skulpturer, ruiner av akvedukter og i det fjerne profilen til Castelli Romani, ikke en enkel portrett-suvenir, eller snarere som et minne om Grand Tour utfrt av Goethe, men innvielsen av Grand Tour som en uunnvrlig og initiativ for en hel generasjon eldgamle entusiaster.
Jeg hadde allerede lagt merke til at Tischbein ofte observerte meg nye, og n viser det seg at han vil male mitt portrett. Skissen er klar, lerretet allerede montert. Jeg vil fremstille deg i naturlig strrelse som en reisende, pakket inn i en hvit kappe, sittende utendrs p en veltet obelisk, og betrakter ruinene av det romerske landskapet i det fjerne. Det kommer et vakkert bilde ut av det, bare det blir for stort for vre nordiske hjem; Jeg vil bare kunne gjemme meg der inne, men det vil ikke vre plass til portrettet."
(Johann Wolfgang von Goethe, Reisen til Italia)
Samme r var han i Napoli som direktr for det lokale akademiet. Fra 1789 er Portrettet av grevinne Anna Amalia av Sachsen Weimar ved graven til prestinnen Mamia i Pompeii, n bevart i Weimar. Lerretet presenterer grevinnen i profil, stende ut mot ruinene av graven til prestinnen Mamia, med et gjennomtenkt og drmmende utseende, med staven og hatten i hnden, attributter for en ensom og innledende pilegrimsreise. I 1791 forberedte han utgivelsen av graveringene av William Hamiltons eldgamle vaser. Med den franske erobringen av den napolitanske byen vendte han tilbake til Tyskland i 1800, frst til Hamburg, hvor han utarbeidet graveringene for Homer iflge de gamle (1801-04). Fra 1809 var han i Eutin, i tjeneste for hertugen av Oldenburg.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392359060 |
---|---|
Sist endret | 6.2.2025 kl. 11:56 |