Bildegalleri
(1/1)
Lucas Cranach (1472-1533), Workshop of - Ritratto di Albrecht von Brandenburg -
Til salgs233 679 kr
Beskrivelse
Maleark
Tittel: Portrett av Albrecht von Brandenburg
Navngivelse: Workshop av Lucas Cranach den eldste redigert av prof. GUIDO MESSLING
Datering: ca 1520-1530
Teknikk: Olje p panel
Ml: 37x33 cm
I ramme (gratis) 47 x 43 cm
Herkomst: viktig adelshus, Luzern. sveitsisk.
Historien om maleriet og dets kopier
1520-1528: Oppretting av det aktuelle maleriet i verkstedet til Lucas Cranach den eldre, sannsynligvis i Wittenberg. Verket er utfrt i en periode der Cranachs verksted produserte en rekke portretter av fremtredende skikkelser fra det tyske samfunnet, ofte under kirkelig eller aristokratisk oppdrag.
1529: Versjonen som ble bevart p Grunewald Castle, i Berlin, ble henrettet senere, med strre dimensjoner og kardinalens figur avbildet i halv lengde, med synlige armer og hender.
1543: Mainz Museum-versjonen, eksplisitt datert, viser en eldre Albrecht von Brandenburg, som sannsynligvis gjenspeiler tidens naturlige utvikling.
1500-tallet: Cranachs verksted tar i bruk en sofistikert serieteknikk for lage portretter, sannsynligvis ved bruke maler for nyaktig gjentakelse av ikoniske ansikter, inkludert det til kardinal Albrecht von Brandenburg.
Det 21. rhundre: Det nvrende verket er anerkjent som et ekstraordinrt eksempel p Cranachs verkstedarbeid, og opprettholder en sterk stilistisk nrhet til mesterverkene i Berlin og Mainz.
Dette portrettet av Albrecht von Brandenburg representerer et ekstraordinrt eksempel p det maleriske mesterskapet utviklet i det bermte verkstedet til Lucas Cranach den eldre. Figuren til den mektige kardinalen, avbildet med en streng og autoritativ fysiognomi, skiller seg ut for den elegante enkelheten i komposisjonen, og understreker ansiktet som det emosjonelle og symbolske sentrum av verket.
Den billedlige kvaliteten avslrer en raffinert oppmerksomhet p detaljer, med en lysende gjengivelse av hudfargen og en subtil psykologisk karakterisering, som understreker emnets rangering og personlighet. Linjens kromatiske nkternhet og linearitet vitner om den svrt rasjonelle og metodiske tilnrmingen til Cranachs verksted, som klarte kombinere teknisk kvalitet og produksjonseffektivitet.
Portrettet finner sted i et av de mest betydningsfulle yeblikkene i den tyske renessansen, og opprettholder en direkte dialog med mesterverkene som finnes i dag i Berlin og Mainz.
Den sannsynlige bruken av en mal for definere ansiktet vitner om den tekniske nyvinningen til Cranachs atelier, som foregriper moderne konsepter om kunstnerisk reproduserbarhet.
Vi takker prof. Guido Messling, kurator for tysk maleri ved Kunsthistorisches Museum i Wien. Fra 2001 til 2005 jobbet han ved Staatsgalerie i Stuttgart. I lpet av de siste tjue rene har han publisert hovedsakelig om tysk kunst fra 1400- og 1500-tallet og har organisert utstillinger som "The World of Lucas Cranach" (Brussel/Paris 2010/11) og utstillingen om det osmanske sten i renessansekunst kl. Bozar i Brussel. Han kuraterte en utstilling om Cranach i Tokyo i 2016, som
anerkjente den ekstraordinre historiske og stilistiske betydningen av verket, og understreket dets formelle nrhet til portrettene som er bevart i Berlin og Mainz.
Messling antar en erkjennelse p 1520-tallet, fr Albrecht von Brandenburg ble avbildet i en hy alder i senere versjoner.
Tilstedevrelsen av en subtil, men presis utvende teknikk, selv om den er blottet for markerte tegn p stilistisk individualitet, gjr portrettet til et dyrebart vitnesbyrd om rollen til Cranachs verksted i definere det offentlige bildet av datidens mest innflytelsesrike kirkelige skikkelser.
Bevaringsstatus:
Panel limt p en yngre tresttte trolig i lpet av 1800-tallet, noe misfarging og spredte restaureringer. Sprekk p venstre side. Av bordet
Tittel: Portrett av Albrecht von Brandenburg
Navngivelse: Workshop av Lucas Cranach den eldste redigert av prof. GUIDO MESSLING
Datering: ca 1520-1530
Teknikk: Olje p panel
Ml: 37x33 cm
I ramme (gratis) 47 x 43 cm
Herkomst: viktig adelshus, Luzern. sveitsisk.
Historien om maleriet og dets kopier
1520-1528: Oppretting av det aktuelle maleriet i verkstedet til Lucas Cranach den eldre, sannsynligvis i Wittenberg. Verket er utfrt i en periode der Cranachs verksted produserte en rekke portretter av fremtredende skikkelser fra det tyske samfunnet, ofte under kirkelig eller aristokratisk oppdrag.
1529: Versjonen som ble bevart p Grunewald Castle, i Berlin, ble henrettet senere, med strre dimensjoner og kardinalens figur avbildet i halv lengde, med synlige armer og hender.
1543: Mainz Museum-versjonen, eksplisitt datert, viser en eldre Albrecht von Brandenburg, som sannsynligvis gjenspeiler tidens naturlige utvikling.
1500-tallet: Cranachs verksted tar i bruk en sofistikert serieteknikk for lage portretter, sannsynligvis ved bruke maler for nyaktig gjentakelse av ikoniske ansikter, inkludert det til kardinal Albrecht von Brandenburg.
Det 21. rhundre: Det nvrende verket er anerkjent som et ekstraordinrt eksempel p Cranachs verkstedarbeid, og opprettholder en sterk stilistisk nrhet til mesterverkene i Berlin og Mainz.
Dette portrettet av Albrecht von Brandenburg representerer et ekstraordinrt eksempel p det maleriske mesterskapet utviklet i det bermte verkstedet til Lucas Cranach den eldre. Figuren til den mektige kardinalen, avbildet med en streng og autoritativ fysiognomi, skiller seg ut for den elegante enkelheten i komposisjonen, og understreker ansiktet som det emosjonelle og symbolske sentrum av verket.
Den billedlige kvaliteten avslrer en raffinert oppmerksomhet p detaljer, med en lysende gjengivelse av hudfargen og en subtil psykologisk karakterisering, som understreker emnets rangering og personlighet. Linjens kromatiske nkternhet og linearitet vitner om den svrt rasjonelle og metodiske tilnrmingen til Cranachs verksted, som klarte kombinere teknisk kvalitet og produksjonseffektivitet.
Portrettet finner sted i et av de mest betydningsfulle yeblikkene i den tyske renessansen, og opprettholder en direkte dialog med mesterverkene som finnes i dag i Berlin og Mainz.
Den sannsynlige bruken av en mal for definere ansiktet vitner om den tekniske nyvinningen til Cranachs atelier, som foregriper moderne konsepter om kunstnerisk reproduserbarhet.
Vi takker prof. Guido Messling, kurator for tysk maleri ved Kunsthistorisches Museum i Wien. Fra 2001 til 2005 jobbet han ved Staatsgalerie i Stuttgart. I lpet av de siste tjue rene har han publisert hovedsakelig om tysk kunst fra 1400- og 1500-tallet og har organisert utstillinger som "The World of Lucas Cranach" (Brussel/Paris 2010/11) og utstillingen om det osmanske sten i renessansekunst kl. Bozar i Brussel. Han kuraterte en utstilling om Cranach i Tokyo i 2016, som
anerkjente den ekstraordinre historiske og stilistiske betydningen av verket, og understreket dets formelle nrhet til portrettene som er bevart i Berlin og Mainz.
Messling antar en erkjennelse p 1520-tallet, fr Albrecht von Brandenburg ble avbildet i en hy alder i senere versjoner.
Tilstedevrelsen av en subtil, men presis utvende teknikk, selv om den er blottet for markerte tegn p stilistisk individualitet, gjr portrettet til et dyrebart vitnesbyrd om rollen til Cranachs verksted i definere det offentlige bildet av datidens mest innflytelsesrike kirkelige skikkelser.
Bevaringsstatus:
Panel limt p en yngre tresttte trolig i lpet av 1800-tallet, noe misfarging og spredte restaureringer. Sprekk p venstre side. Av bordet
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392359142 |
---|---|
Sist endret | 6.2.2025 kl. 11:59 |