Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Scuola italiana (XX), da Preti Cletofonte - La lattante
Til salgs4 673 kr
Beskrivelse
Arbeid av den italienske skolen fra
Kletofonprester (1842/1880)
"Spedbarnet"
Italiensk forfatter fra det tidlige tjuende rhundre, tilhenger av Preti Cletofonte, olje p lerret i rammen av det tidlige tjuende rhundre
Et verk av ekstraordinr skjnnhet, museumsverdig
Beskrivelse
Lattante er det frste sporbare verket av Cletofonte Preti, selv om det, takket vre forskningen til Copertini (1971), Allegri Tassoni (1984), Rota Jemmi (1980) og underskelsen av Proceedings of the Parma Academy, er mulig finne dokumentariske bevis bde for hederlige omtaler og skolepriser oppndd mellom 1858 og 1862 (Atti 1857-1863, bind VII, 28. februar 1860, 5. desember 1860, 10. oktober 1861, 31. juli 1862), og av realiseringen og utstillingen. til publikum av fire eller fem malerier fr utnyttelsen av det aktuelle lerretet.
Denne ble malt i 1865 og ble samme r tilbudt til en verdi av 600 lire p utstillingen til Society of Encouragement, hvor den ble tegnet ved Ministry of Public Education (Allegri Tassoni 1984); departementet donerte det til galleriet, og det ble stilt ut der, og fikk umiddelbart stor suksess, s mye at Preti laget minst fire kopier for utenlandske kjpere.
Med dette samme verket og med den litt senere Toilette (1866, inv. 724; se neste oppfring) fikk den unge kunstneren fra Parma slvmedaljen p den frste nasjonale kunstutstillingen som ble holdt i Parma i 1870; Bare Lattante ble imidlertid sendt til verdensutstillingen i Wien i 1873.
Selv om det er et ungdomsverk, som kunstneren utvilsomt hyller mesteren Francesco Scaramuzza med (inv. 82; se innslag nr. 972), en pliktoppfyllende hyllest gitt at Preti takket vre sistnevntes forbnn mottok et tilskudd p 270 lire (Atti... 1857-1863, bind VII, 27. november 1860), er det aktuelle lerretet preget av full uttrykksfull modenhet, av et bevisst og klart valg "for et maleri av interir, av feminin intimitet... for en sjangermaleri som fungerer som et motstykke til landskapsmaleriet, som all datidens prakt syntes vre forbeholdt (Rota Jemmi 1980). Til tross for emnet, til tross for den nesten linseformede oppmerksomheten som Preti vier det ydmyke miljet, til de elendige objektene som hovedpersonen beveger seg blant, forblir lerretet langt fra en virkelig realistisk representasjon (i tillegg vesentlig fremmed selv for de mest oppdaterte uttrykkene av samtidens nasjonale billedkultur) for i stedet nrme seg, som Tassi og Rota Jemmi (1980) observerte, en ideell, poetisk sublimert tolkning av virkeligheten som en svrt alvorlig observatr til og med kan kalle oleografisk (Quintavalle 1939). Denne idealiseringen er selvflgelig helt konsentrert om det vakre bildet av hovedpersonen som beveger seg og handler med den milde og avmlte ynden til en stor klassisk skikkelse (Correggio-tradisjonen har blitt fremkalt ved flere anledninger) som fullstendig abstraherer henne fra fornedrelse og elendighet. . som omgir henne for plassere henne i et rolig sentimentalt univers.
Iflge muntlig vitnesbyrd var modellen for den unge kvinnen som ble portrettert fru Dissa Silvani fra Calestano.
Bibliografi
Ricci 1896, s. 180-181;
Quintavalle A.O. 1939, s. 244-245;
Copertini 1971, s. 105;
Patronage... 1974, s. XXXIII;
Rota Jemmi 1980, s. 9, 13, 15-16, 30-31 (med tidligere bibliografi);
Allegri Tassoni 1984, s. 548;
Priser 1986, s. 43;
Encyclopedia... 1998, s. 556;
Tanara Sacchelli 1998b, s. 5;
Lasagni 1999, vol. IV, s. 12.
Ml: 62 x 46 cm i ramme
Lerret: 50 x 35 cm
* Auksjon uten forbeholdspris
Den nvrende rammen vil bli festet som en hyllest til kunstverket, den er ikke inkludert i salget men vil bli inkludert som en snill gave. Derfor aksepteres ikke klager angende lagringsforhold eller transportskader
Med ekthetsbevis i henhold til loven
Forsikret frakt
Sikkerhetsemballasje
Kletofonprester (1842/1880)
"Spedbarnet"
Italiensk forfatter fra det tidlige tjuende rhundre, tilhenger av Preti Cletofonte, olje p lerret i rammen av det tidlige tjuende rhundre
Et verk av ekstraordinr skjnnhet, museumsverdig
Beskrivelse
Lattante er det frste sporbare verket av Cletofonte Preti, selv om det, takket vre forskningen til Copertini (1971), Allegri Tassoni (1984), Rota Jemmi (1980) og underskelsen av Proceedings of the Parma Academy, er mulig finne dokumentariske bevis bde for hederlige omtaler og skolepriser oppndd mellom 1858 og 1862 (Atti 1857-1863, bind VII, 28. februar 1860, 5. desember 1860, 10. oktober 1861, 31. juli 1862), og av realiseringen og utstillingen. til publikum av fire eller fem malerier fr utnyttelsen av det aktuelle lerretet.
Denne ble malt i 1865 og ble samme r tilbudt til en verdi av 600 lire p utstillingen til Society of Encouragement, hvor den ble tegnet ved Ministry of Public Education (Allegri Tassoni 1984); departementet donerte det til galleriet, og det ble stilt ut der, og fikk umiddelbart stor suksess, s mye at Preti laget minst fire kopier for utenlandske kjpere.
Med dette samme verket og med den litt senere Toilette (1866, inv. 724; se neste oppfring) fikk den unge kunstneren fra Parma slvmedaljen p den frste nasjonale kunstutstillingen som ble holdt i Parma i 1870; Bare Lattante ble imidlertid sendt til verdensutstillingen i Wien i 1873.
Selv om det er et ungdomsverk, som kunstneren utvilsomt hyller mesteren Francesco Scaramuzza med (inv. 82; se innslag nr. 972), en pliktoppfyllende hyllest gitt at Preti takket vre sistnevntes forbnn mottok et tilskudd p 270 lire (Atti... 1857-1863, bind VII, 27. november 1860), er det aktuelle lerretet preget av full uttrykksfull modenhet, av et bevisst og klart valg "for et maleri av interir, av feminin intimitet... for en sjangermaleri som fungerer som et motstykke til landskapsmaleriet, som all datidens prakt syntes vre forbeholdt (Rota Jemmi 1980). Til tross for emnet, til tross for den nesten linseformede oppmerksomheten som Preti vier det ydmyke miljet, til de elendige objektene som hovedpersonen beveger seg blant, forblir lerretet langt fra en virkelig realistisk representasjon (i tillegg vesentlig fremmed selv for de mest oppdaterte uttrykkene av samtidens nasjonale billedkultur) for i stedet nrme seg, som Tassi og Rota Jemmi (1980) observerte, en ideell, poetisk sublimert tolkning av virkeligheten som en svrt alvorlig observatr til og med kan kalle oleografisk (Quintavalle 1939). Denne idealiseringen er selvflgelig helt konsentrert om det vakre bildet av hovedpersonen som beveger seg og handler med den milde og avmlte ynden til en stor klassisk skikkelse (Correggio-tradisjonen har blitt fremkalt ved flere anledninger) som fullstendig abstraherer henne fra fornedrelse og elendighet. . som omgir henne for plassere henne i et rolig sentimentalt univers.
Iflge muntlig vitnesbyrd var modellen for den unge kvinnen som ble portrettert fru Dissa Silvani fra Calestano.
Bibliografi
Ricci 1896, s. 180-181;
Quintavalle A.O. 1939, s. 244-245;
Copertini 1971, s. 105;
Patronage... 1974, s. XXXIII;
Rota Jemmi 1980, s. 9, 13, 15-16, 30-31 (med tidligere bibliografi);
Allegri Tassoni 1984, s. 548;
Priser 1986, s. 43;
Encyclopedia... 1998, s. 556;
Tanara Sacchelli 1998b, s. 5;
Lasagni 1999, vol. IV, s. 12.
Ml: 62 x 46 cm i ramme
Lerret: 50 x 35 cm
* Auksjon uten forbeholdspris
Den nvrende rammen vil bli festet som en hyllest til kunstverket, den er ikke inkludert i salget men vil bli inkludert som en snill gave. Derfor aksepteres ikke klager angende lagringsforhold eller transportskader
Med ekthetsbevis i henhold til loven
Forsikret frakt
Sikkerhetsemballasje
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392359302 |
---|---|
Sist endret | 6.2.2025 kl. 12:03 |