Bildegalleri
(1/1)
Franco Rognoni (1913-1999) - Coppia rinascimentale
Til salgs5 841 kr
Beskrivelse
Viktig samleobjektmaleri
Franco Rognoni
(MILAN, 19131999)
Renessansepar
Kina p papir - 60-70-tallet
Autentisk arbeid - signert, sertifisert
Franco Rognoni ble fdt i Milano 20. september 1913 av Giuseppe og Giuseppina Carabelli i en lavere middelklassefamilie. I en veldig ung alder begynte han interessere seg for tegning og maling, og som tenring gikk han p tekniske veveskoler og deretter Higher School of Applied Arts ved Sforza-slottet.
Kritikeren Raffaello Giolli er hans frste stttespiller, en viktig kulturell referanse som lar Rognoni pne nye horisonter. Siden 1934 har han samarbeidet som designer for viktige magasiner og aviser, mens han i 1938 stilte ut for frste gang. Treningen hans ble pvirket av kunstnere som Sironi, de Pisis, Modigliani mens lidenskapen hans for bker brakte ham nrmere de grafiske og billedlige lsningene til tysk ekspresjonisme.
Luino, ved Lago Maggiore, nsket ham velkommen under krigen og her konsentrerte han seg om produksjonen hans (som ble beriket med graveringer og illustrasjoner), og opprettholdt dermed et viktig samarbeid med mange tidsskrifter og grunnleggende kontakter med forleggere og samlere.
Etter frste verdenskrig vendte han tilbake til Milano og i 1946 giftet han seg med Mariuccia No, som han delte betydelige kulturelle interesser med gjennom hele livet. I Lambrate-studioet fdes nye tegninger og malerier som utvikler kunstnerens grunnleggende temaer og uttrykker et svrt personlig anti-akademisk sprk. Guido Ballo presenterte ham i Milano i 1953, i en personlig utstilling som s ny interesse fra kritikere. Fire r senere tilbd RAI ham et prosjekt som scenograf og kostymedesigner, og den samme aktiviteten ble utfrt for Piccola Scala og Fenice i Venezia. Publikum og kritikere setter pris p originaliteten i tolkningen av teatralske rom, aspekter som flyter inn i maleriet gjennom bruk av en blanding av dekorasjon, illustrasjon, grafikk og scenografi. En forurensning som ogs gjenspeiles i blandingen av ironi og drama, med en smak det ikke er risikabelt definere som musikalsk. Og kunstnerens vennskap favner ogs fremfor alt det litterre og musikalske felt. Piero Chiara og Dante Isella. 1950-tallet var preget av det eksklusive forholdet til Galleria dellAnnunciata i Milano og til utstillingene som ble organisert over hele Europa. I det flgende tiret ble han involvert i en rekke utstillinger og i publiseringsvirksomhet, mens fire store lerreter dedikert til Ulysses ble laget for turboskipet Michelangelo.
Mellom 1970- og 1980-tallet flyttet oppmerksomheten hans til den menneskelige figuren, sett med kritiske og skeptiske konnotasjoner, og byen, i kende grad representert som en fremmedgjrende kontekst. Ved siden av denne konnotasjonen dukker det opp et drmmende aspekt, knyttet til hukommelsen. Innsjen, et annet privilegert sted for hans representasjon og hans eksistens som veksler mellom Milano og Luino, forsterker denne billeddimensjonen som fikser hovedpersoner suspendert mellom virkelighet og fantasi.
Det siste tiret, nittitallet, s kunstneren engasjert i representasjonen av vitalitet. Rikelig plass er derfor dedikert til farger, i en billedlig retning som blir stadig mer sentraleuropeisk, i symbolismens og ekspresjonismens navn.
Kunstneren dde i Milano 11. mars 1999.
Kommer fra en viktig privat samling og tidligere fra et kunstgalleri
Sjeldent arbeid ideelt for en prestisjefylt samling
Med sertifikat for ekthet og herkomst i samsvar med loven
Innrammet strrelse: 57 x 43 cm (48/34 cm)
* Rammen er festet som en snill gave, den er et tilleggselement til kunstverket som vi setter inn som en hflighet. Vi aksepterer derfor ikke klager p transportskader (om enn svrt sjeldne) som kan oppst kun p rammen. Vre arbeider reiser i total sikkerhet med beskyttende og profesjonell emballasje og forsikret frakt
Franco Rognoni
(MILAN, 19131999)
Renessansepar
Kina p papir - 60-70-tallet
Autentisk arbeid - signert, sertifisert
Franco Rognoni ble fdt i Milano 20. september 1913 av Giuseppe og Giuseppina Carabelli i en lavere middelklassefamilie. I en veldig ung alder begynte han interessere seg for tegning og maling, og som tenring gikk han p tekniske veveskoler og deretter Higher School of Applied Arts ved Sforza-slottet.
Kritikeren Raffaello Giolli er hans frste stttespiller, en viktig kulturell referanse som lar Rognoni pne nye horisonter. Siden 1934 har han samarbeidet som designer for viktige magasiner og aviser, mens han i 1938 stilte ut for frste gang. Treningen hans ble pvirket av kunstnere som Sironi, de Pisis, Modigliani mens lidenskapen hans for bker brakte ham nrmere de grafiske og billedlige lsningene til tysk ekspresjonisme.
Luino, ved Lago Maggiore, nsket ham velkommen under krigen og her konsentrerte han seg om produksjonen hans (som ble beriket med graveringer og illustrasjoner), og opprettholdt dermed et viktig samarbeid med mange tidsskrifter og grunnleggende kontakter med forleggere og samlere.
Etter frste verdenskrig vendte han tilbake til Milano og i 1946 giftet han seg med Mariuccia No, som han delte betydelige kulturelle interesser med gjennom hele livet. I Lambrate-studioet fdes nye tegninger og malerier som utvikler kunstnerens grunnleggende temaer og uttrykker et svrt personlig anti-akademisk sprk. Guido Ballo presenterte ham i Milano i 1953, i en personlig utstilling som s ny interesse fra kritikere. Fire r senere tilbd RAI ham et prosjekt som scenograf og kostymedesigner, og den samme aktiviteten ble utfrt for Piccola Scala og Fenice i Venezia. Publikum og kritikere setter pris p originaliteten i tolkningen av teatralske rom, aspekter som flyter inn i maleriet gjennom bruk av en blanding av dekorasjon, illustrasjon, grafikk og scenografi. En forurensning som ogs gjenspeiles i blandingen av ironi og drama, med en smak det ikke er risikabelt definere som musikalsk. Og kunstnerens vennskap favner ogs fremfor alt det litterre og musikalske felt. Piero Chiara og Dante Isella. 1950-tallet var preget av det eksklusive forholdet til Galleria dellAnnunciata i Milano og til utstillingene som ble organisert over hele Europa. I det flgende tiret ble han involvert i en rekke utstillinger og i publiseringsvirksomhet, mens fire store lerreter dedikert til Ulysses ble laget for turboskipet Michelangelo.
Mellom 1970- og 1980-tallet flyttet oppmerksomheten hans til den menneskelige figuren, sett med kritiske og skeptiske konnotasjoner, og byen, i kende grad representert som en fremmedgjrende kontekst. Ved siden av denne konnotasjonen dukker det opp et drmmende aspekt, knyttet til hukommelsen. Innsjen, et annet privilegert sted for hans representasjon og hans eksistens som veksler mellom Milano og Luino, forsterker denne billeddimensjonen som fikser hovedpersoner suspendert mellom virkelighet og fantasi.
Det siste tiret, nittitallet, s kunstneren engasjert i representasjonen av vitalitet. Rikelig plass er derfor dedikert til farger, i en billedlig retning som blir stadig mer sentraleuropeisk, i symbolismens og ekspresjonismens navn.
Kunstneren dde i Milano 11. mars 1999.
Kommer fra en viktig privat samling og tidligere fra et kunstgalleri
Sjeldent arbeid ideelt for en prestisjefylt samling
Med sertifikat for ekthet og herkomst i samsvar med loven
Innrammet strrelse: 57 x 43 cm (48/34 cm)
* Rammen er festet som en snill gave, den er et tilleggselement til kunstverket som vi setter inn som en hflighet. Vi aksepterer derfor ikke klager p transportskader (om enn svrt sjeldne) som kan oppst kun p rammen. Vre arbeider reiser i total sikkerhet med beskyttende og profesjonell emballasje og forsikret frakt
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392359536 |
---|---|
Sist endret | 6.2.2025 kl. 12:10 |