![Sivil klareringsmyndighet logo](https://images.finncdn.no/dynamic/320w/logo/object/1285730/iad_519955824669961840sivil_klareringsmyndighet_vanlig_logo2018.png)
Arkivleder
Sivil klareringsmyndighet
- Frist 03.03.2025
- Ansettelsesform Fast
Arkivleder
Om stillingen
Direktoratet står overfor en spennende utvikling. Vi ser derfor etter en engasjert og dyktig arkivleder med interesse for digitalisering og modernisering, og som ønsker å videreutvikle vårt arkivfaglige arbeid.
SKM har en dyktig og velfungerende arkivtjeneste bestående av en arkivleder og tre arkivarer. Arkivet har en nøkkelrolle i virksomheten, og er en kritisk funksjon i understøttelsen av våre kjerneoppgaver. Arkivleder er delegert det arkivfaglige ansvaret for virksomhetens dokumentasjonsfangst og -forvaltning i ulike systemer og arkiv. God dokumentsikkerhet og informasjonssikkerhet er viktig for virksomheten, og arkivleder vil være en viktig pådriver og bidragsyter i dette arbeidet.
Arkivet har ansvar for postmottak, registrering og journalføring, brukerstøtte og opplæring, kvalitetssikring og offentlig journal, og systemadministrasjon i Public 360. I tillegg til Public 360 bruker vi flere andre informasjonssystemer hvor vi forholder oss til ulike systemeiere og fagsystemer. Stillingen som arkivleder er for tiden innplassert i organisasjonsavdelingen.
Arbeidsoppgaver
- Sikre gode og effektive arkivtjenester
- Pådriver for innføring av nye elektroniske løsninger for dokumenthåndtering
- Bidra i direktoratets utvikling av nye tjenester, digitalisering og effektivisering
- Sørges for at virksomheten overholder gjeldende regler og retningslinjer for dokumentasjonsforvaltning i det offentlige
- Ansvar for å forvalte, videreutvikle og kvalitetssikre et arkiv der all nødvendig og relevant dokumentasjon blir lagret og registrert på en måte som gjør at den er tilgjengelig, gjenfinnbar, gjenbrukbar, autentisk og bestandig over tid
- Utarbeide gode løsnings- og beslutningsgrunnlag
- Delta aktivt i den daglige arkivdriften
Du må ha
- Relevant høyere utdanning, gjerne bachelorgrad innen eksempelvis arkiv, bibliotek- eller informasjonsfag. Kravet til utdanning kan fravikes i spesielle tilfeller der det foreligger meget lang og relevant erfaring
- Relevant erfaring fra dokumentasjonsforvaltning
- God forståelse og interesse for teknologi og nye digitale løsninger
- God kjennskap til lover, forskrifter og retningslinjer knyttet til dokumentasjonsforvaltning og saksbehandling i offentlig sektor
- God kjennskap til NOARK5-standarden og elektronisk arkiv
- Gode IKT-ferdigheter
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Det er i tillegg ønskelig at du har
- Erfaring med arkivfaglig ledelse
- Erfaring med dagens NOARK-løsninger, gjerne Public 360
- Erfaring med å yte brukerstøtte og opplæring i elektroniske sak-/arkivløsninger
- Sikkerhetsfaglig forståelse, herunder innsikt i dokumentsikkerhet og informasjonssikkerhet
- Erfaring med forvaltning og behandling av sikkerhetsgradert informasjon
- Erfaring med digitalisering og forenkling av arbeidsprosesser
Personlige egenskaper
Vi ønsker at du viser initiativ, handlekraft og har gode samarbeidsevner og kommunikasjonsevner. Du er strukturert, målrettet og nøyaktig, har evne til å arbeide selvstendig og håndtere høyt arbeidstempo. Videre er du løsnings- og fremtidsorientert samtidig som du er flink til å planlegge. Det er nødvendig at du er fleksibel og endringsvillig, samt evner å prioritere arbeidsoppgavene i tråd med virksomhetens behov. Du må videre evne å se samspillet mellom virksomhet, teknologi og arkiv.
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Krav om sikkerhetsklarering
Den som tilsettes må kunne sikkerhetsklareres til og autoriseres for STRENGT HEMMELIG/COSMIC TOP SECRET, og kan ikke inneha annet statsborgerskap enn norsk. Det er en forutsetning at nødvendig klarering og autorisasjon kan opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet. Dette stiller krav til din lojalitet, dømmekraft og pålitelighet - nødvendige egenskaper for ansatte i en organisasjon med spesielle krav til sikkerhet.
SKM er en virksomhet med en samfunnskritisk funksjon. Dette stiller ekstra krav til virksomhetens evne til å levere på sitt samfunnsoppdrag også når uønskede eller uforutsette hendelser inntreffer. Det forventes at alle våre medarbeidere er fleksible og villige til å yte ekstra når situasjonen krever det.
Vi tilbyr deg
Du vil få spennende og utfordrende arbeidsoppgaver knyttet til et viktig samfunnsoppdrag for trygghet og sikkerhet i Norge.
- Et hyggelig arbeidsmiljø, sammen med profesjonelle, pålitelige og engasjerte kolleger.
- Fleksibel arbeidstid
- Felles kantine
- God pensjonsordning i Statens pensjonskasse
- God tilrettelegging av arbeidsplassen og arbeidssituasjon dersom det er behov for det
Lønn innenfor statens lønnsregulativ som arkivleder (1072) i lønnsspenn kr. 720 000 til 845 000. For spesielt godt kvalifiserte søkere kan høyere avlønning vurderes.
Av lønnen trekkes 2 % lovbestemt innskudd til Statens pensjonskasse.
Stillingen har 6 måneder prøvetid.
Hvis du finner ovennevnte av interesse, gleder vi oss til å se din søknad. For å komme i betraktning må søknad med cv fylles ut via vår jobbportal, Jobbnorge. Attester, vitnemål og referanser skal vedlegges innen søknadsfristen.
Søknadsfrist: 03.03.2025
Generelt
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke, og ønsker oss medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, perspektiver og livserfaring for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Du kan lese mer om positiv særbehandling her (https://arbeidsgiver.dfo.no/strategisk-hr/inkluderingsarbeid/bli-bedre-pa-rekruttering/hvordan-skrive-stillingsannonser-som-inkluderer/positiv-saerbehandling-nar-man-soker-jobb-i-staten). Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkerne kan bli offentliggjort, selv om en ber om ikke å bli ført opp på den offentlige søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette.
Etter søknadsfristen vil det også bli utarbeidet utvidet søkerliste, av cv-opplysninger som registreres i portalen av søkeren. Alle søkere har rett på å gjøre seg kjent med utvidet søkerliste. Ta kontakt med SKM før du evt. registrerer opplysninger av sensitiv eller sikkerhetsmessig karakter i jobbportalen.
Arbeidstakere må ikke inneha bistillinger, bierverv, styreverv eller andre lønnede oppdrag som kan hemme eller sinke deres ordinære arbeid med mindre det foreligger særskilt pålegg eller tillatelse.
Tiltredelsestidspunkt snarest og etter nærmere avtale.
Om arbeidsgiveren
Sivil klareringsmyndighet (SKM) er et direktorat under Justis- og beredskapsdepartementet. Vi holder til i nye og moderne lokaler i Moss.
Vårt samfunnsoppdrag er å beskytte nasjonale verdier ved å redusere risikoen for innsidere.
Vi har blant annet ansvar for å vurdere klarering av personell for tilgang til sikkerhetsgradert informasjon og klassifiserte objekter i tråd med lov om nasjonal sikkerhet (sikkerhetsloven).
Vårt arbeid skal gi merkbare effekter for samfunnssikkerheten og innbyggernes rettssikkerhet.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Vogtsgate 17, 1532 Moss
- Bransje: Juridiske tjenester, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Arkivar og bibliotekar, Dokumentasjon, Ledelse
Annonseinformasjon
- FINN-kode 392396096
- Sist endret