![Bilde fra arbeidsgiver](https://images.finncdn.no/dynamic/1280w/2025/1/vertical-5/23/e/f37/de3/90-/d98/b-1/1ef/-a5/13-/71b/a5f/146/65e_9f4cdcb5-e363-4f15-944c-94c219830ef3.png)
Fagansvarlig operativ kompetanse og oppl æring
Statnett
- Frist 27.2.2025
- Ansettelsesform Fast
Fagansvarlig operativ kompetanse og opplæring
Er du en kreativ og teknologisk kyndig person som ønsker å bidra til å utvikle Statnetts kompetanseutvikling og opplæring i de operative miljøene? Da er dette muligheten for deg!
Fagansvarlig operativ kompetanse og opplæring
Gjennom vår strategi skal vi jobbe effektivt – uten å gå på akkord med bærekraft og sikkerhet. Alle skal komme trygt hjem fra jobb hos og for Statnett. Sammen skal vi skape en god sikkerhetskultur i selskapet. Seksjon for elsikkerhet, operativ HMS og kompetanse i Statnett har et konsernansvar innenfor de nevnte områdene. Gjennom rådgivning og støtte til linjeorganisasjonene, skal seksjonen også bidra til å skape etterlevelse og kontinuerlig forbedring i HMS-arbeidet på tvers av konsernet.
Seksjonen har mange store og interessante oppgaver foran seg og søker nå en fagansvarlig for operativ kompetanse og opplæring. Rollen som fagansvarlig er nyopprettet, og skal bidra i arbeidet med å realisere selskapets ambisiøse HMS-målsetninger, og hjelpe oss til å bli enda bedre på kompetanseutvikling. Vi søker deg som forstår hvordan systematisk kompetanseheving bidrar til utvikling og endring for en organisasjon i stor vekst. Du er nysgjerrig på å finne ut hvordan vi kan planlegge læring inn i arbeidshverdagen for operative medarbeidere, og vil bidra til at alle ansatte til enhver tid skal ha den nødvendige opplæringen for å gjøre jobben sin på en sikker måte.
Du vil få et faglig ansvar for operativ kompetanse og opplæring. I tillegg vil du delta i alle deler av det systematiske HMS-arbeidet i selskapet, med et særlig fokus på kompetanseutvikling og opplæring. Du vil samarbeide tett med linjeorganisasjonene i Statnett der HMS og kompetansestyring skal operasjonaliseres og mot opplæringssenteret i Klæbu.
Arbeidsoppgaver
- Kartlegge, utvikle og gjennomføre system og metode for kompetansestyring
- Videreutvikle og løfte den operative kompetansen (inkludert lovpålagt opplæring) gjennom opplæringstiltak som er tilpasset den operative arbeidshverdagen
- Dokumentere og styre opplæringsarbeidet i vår læringsplattform (Cornerstone Saba)
- Samarbeide på tvers innen eget forretningsområde og i selskapet sammen med relevante læringsmiljøer i Statnett
- Lede arbeidet med å samordne interne opplæringsressurser og eksterne samarbeidspartnere for operativ opplæring
- Bidra i arbeidet med utforming av mål og handlingsplaner
- Bidra i arbeidet med forenkling og forbedring av Statnetts styringssystem
- Følge opp og gi støtte til de operative miljøene
Kvalifikasjoner
- Høyere relevant utdanning, fortrinnsvis på masternivå. Særlig relevant erfaring og gode resultater kan kompensere for manglende utdanning
- Relevant erfaring fra tilsvarende rolle, og god kunnskap om kompetansearbeid på stratetgisk og operasjonelt nivå
- Erfaring fra endringsprosesser og prosessledelse
- Erfaring med å benytte kompetansestyring for å oppnå strategiske mål
- Pedagogisk og digital kompetanse fra å utarbeide opplæringstiltak/opplæringsprogram i samarbeid med ulike fagmiljøer
- Har forståelse for hvordan utvikling av en lærende organisasjon bidrar til trygg og positiv arbeidskultur
- Har svært god skriftlig og muntlig formidlingsevne
Personlige egenskaper
- Du kan identifisere deg med våre verdier;
- Vi leverer
- Vi har mot
- Vi gjør det sammen - Du er tillitsskapende og evner å bygge gode relasjoner
- Du ser helheten innenfor kompetanseutvikling og opplæringskrav, og evner å sette deg inn i og forstå andres fagfelt
- Du har gode samarbeidsevner, og ser løsninger for å bygge en god sikkerhetskultur sammen med andre
- Du er lyttende, har gode kommunikasjonsevner og evner å få med deg andre
- Du er selvgående, strukturert og systematisk
- Du har gjennomføringsevne, er pragmatisk og serviceinnstilt
Vi tilbyr
- En faglig sterk seksjon med godt humør og gode kolleger
- En faglig sterk organisasjon som ønsker å bidra til at vi lykkes som en lærende organisasjon
- Konkurransedyktige lønnsbetingelser
- Fleksibel arbeidstidsordning
- God kantineordning
- Meget gode forsikringsordninger som dekker både jobb og privat
- Firmahytter og bedriftsidrettslag
- Mulighet til å bli kjent på tvers av Statnett
- Gode pensjons- og forsikringsordninger
- Bedriftshelsetjeneste
- Firmahytter, trimrom og bedriftsidrettslag
Ønsker du mer informasjon om stillingen, ta gjerne kontakt med rådgiver i Capus, Frida Vang på tlf 941 92 002, eller seksjonsleder Jan Roald Bjørkli på tlf 992 48 566.
Om arbeidsgiveren
Vårt oppdrag er å sikre strømforsyningen i Norge døgnet rundt hele året. Det gjør vi ved å utvikle og drifte strømnettet slik at det møter alle krav fra samfunnet rundt oss. Vi leverer et robust og effektivt strømnett som er avgjørende for at vi når Norges klimamål, og bærekraftig verdiskaping for våre kunder og samfunnet.
Visjonen vår:
Statnett er sentral i den grønne omstillingen i dag og for kommende generasjoner. Sikker og robust strømforsyning skaper grobunn for gode liv og bærekraftig verdiskaping.
Våre verdier skal være rettesnor for våre handlinger, hvordan vi samarbeider og våre valg
- Vi leverer effektivt på prioriterte oppgaver, med riktig tempo og kvalitet, og hele veien ut
- Vi har mot til å prioritere og forenkle, til å gi tillit og til å tenke nytt
- Vi gjør det sammen for effektiv samhandling, for å bygge relasjoner og deler
Hvorfor skal du velge å jobbe i Statnett?
- Vi setter helse, miljø og sikkerhet foran alt
- Vi forvalter landets viktigste infrastruktur
- Vi tilrettelegger for utvikling, vekst og gode prestasjoner
- Vi legger til rette for god balanse mellom jobb og fritid
Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke,
uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne.
Krav til søknaden din
Vi behandler kun søknader som registreres elektronisk med relevante vedlegg. Statnett forvalter kritisk infrastruktur og følger retningslinjer og lovpålagte sikkerhetskrav fra norske myndigheter i våre ansettelsesprosesser. Vi foretar bakgrunnssjekk og gjør egnethetsvurdering med hjemmel i energiloven ved ansettelse. Dersom stillingen krever sikkerhetsklarering etter sikkerhetsloven, må du være villig til å oppgi relevante opplysninger.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Nydalen allé 33, 0484 Oslo
- Flere arbeidssteder: Raipasveien 23, 9516 Alta, Larsamyrå 18, 4313 Sandnes, Sjølsengvegen 64, 6600 Sunndalsøra, Anne Martha Kvams veg 6, 7036 Trondheim
- Bransje: Elektronikk, Kraft og energi, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Forretningsutvikling og strategi, HMS, Kurs og opplæring
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
HMS, Operativ opplæring, Kompetansestyring, Opplæringstiltak, Fagansvarlig
Annonseinformasjon
- FINN-kode 392543662
- Sist endret