Bildegalleri
(1/1)
Scuola italiana (XX), After Canaletto - Capriccio con edifici palladiani
Til salgs5 241 kr
Beskrivelse
ITALIENSK SKOLE (XX)
(Etter Giovanni Antonio Canal kjent som Canaletto)
Capriccio med palladianske bygninger
Olje p lerret, cm. 40 x 50
Ikke signert
Rammeml cm. 60 x 70 x 7 ca.
MERK: Arbeid ikke signert. Arbeid med forgylt og bearbeidet ramme (defekter):
Fantastisk maleri i gammel stil, olje p lerret, som viser en vakker utsikt med Capriccio med palladianske bygninger. P 1800- og 1900-tallet forskte noen anonyme malere kunsten "kopiere" fortidens store mestere. En av disse var Canaletto, selv om hans fotografiske maleri forblir uforlignelig. Maleren som utfrte dette verket nsket penbart ikke etterligne mesterens teknikk, men han klarte med talent male denne bermte utsikten over Venezia, noe som fikk oss til gjenoppdage den i en av de vakre daggryene over lagunen. Den fantastiske panoramautsikten over utsikten var et av de mest replikerte og elskede motivene av Antonio Canal, kjent som Canaletto (Venezia 1697 - 1768) under hans lange kunstneriske karriere, og ble senere tatt opp av andre verdige etterflgere, frem til i dag.
Dette bildet viser til den originale Capriccio med Palladiske bygninger (olje p lerret 58 x 82 cm), malt av Canaletto mellom 1756 og 1759 omtrent og bevart i Nasjonalgalleriet i Parma. Verket kom inn i samlingen til Nasjonalgalleriet i Parma i 1825 etter ha vrt i besittelse av hertuginnen Maria Luigia av sterrike og til og med fr den venetianske Aglietti-familien. Emnet har blitt knyttet av mange lrde til det bermte brevet sendt i 1749 av Francesco Algarotti, en venetiansk forfatter og samler, til Prospero Pesci, en venetiansk maler, og av mange betraktet som et slags "manifest av Capriccio". I brevet snakker Algarotti om malerier som representerer imaginre bygninger eller bygninger hentet fra andre sammenhenger, blant annet snakker han om et maleri som kan identifiseres med Canalettos Capriccio.
Utsikten tatt i betraktning utfolder faktisk for observatrens yne utsikten over Canal Grande, med et vassdrag som virker tro gjengitt fra Canalettos syn, krysset av en bro. Gondolene, burcien og macchietten forteller oss at vi er i Venezia, men bygningene, som faktisk finnes, ligger faktisk i andre byer. Det er faktisk en capriccio, en billedsjanger som var veldig populr p det attende rhundre. Til hyre er Basilica Palladiana, til venstre Palazzo Chiericati, begge kjente Vicenza-arkitekturer designet av Andrea Palladio. I sentrum finner vi prosjektet til Palladio-skilleveggen, aldri realisert, for Rialtobroen (prosjektet finnes i en plate av kapittel XIII, tredje av de fire arkitekturbkene av Andrea Palladio).
Lerretet er et yeblikksbilde av livet og hverdagen, og som i mange andre verk av Canaletto har vi flelsen av luftens temperatur, av dens grad av fuktighet, av den lette brisen som beveger denne luften. Alle sensasjoner som ingen moderne fotografi kan gi oss tilbake. Alle som observerer et fotografi vet at det er et fotografi, men alle som ser p et verk av Canaletto som dette og pauser oppmerksomt, vil ha flelsen av oppfatte virkeligheten konkret. Hemmeligheten ligger i male med en fri, forenklet linje som deretter vil bli omarbeidet av betrakterens sinn, og generere et inntrykk av sannhet. Den samme tilnrmingen som Claude Monet ville bruke over et rhundre senere da han delte med Canaletto flelsen av lys og enkelheten til tegnet som representerer det. Det er derfor hjernen som omkomponerer bildet, for som vi godt vet ser vi ikke med ynene, men med sinnet. Og alt dette gir oss et sannere bilde av fotografiet.
Maleriet som vurderes her er preget av en perspektivsetting som er identisk med museumsversjonen. Analogiene strekker seg imidlertid ikke helt til btene, figurene og den generelle kromatiske tilhrigheten, og de er forskjellige selv nr det gjelder strrelse. Utsikten, preget av et godt utfrelsesniv, kan tilskrives en gyldig kunstner som ser p Canaletto aktiv i andre halvdel av det tjuende rhundre som med stor dyktighet var i stand til gjengi egenskapene til stilen og atmosfren til utsikten bevart i museer.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet generelt i ganske god stand og billedoverflaten har en patina. Ingen konservative problemer er penbare, og det ser ikke ut til kreve inngrep. Lerretet mler cm. 40 x 50. Maleriet, av god billedkvalitet, er utsmykket med en forgylt og bearbeidet ramme (rammestrrelse, ca. 60 x 70 x 7 cm, tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Etter Giovanni Antonio Canal kjent som Canaletto)
Capriccio med palladianske bygninger
Olje p lerret, cm. 40 x 50
Ikke signert
Rammeml cm. 60 x 70 x 7 ca.
MERK: Arbeid ikke signert. Arbeid med forgylt og bearbeidet ramme (defekter):
Fantastisk maleri i gammel stil, olje p lerret, som viser en vakker utsikt med Capriccio med palladianske bygninger. P 1800- og 1900-tallet forskte noen anonyme malere kunsten "kopiere" fortidens store mestere. En av disse var Canaletto, selv om hans fotografiske maleri forblir uforlignelig. Maleren som utfrte dette verket nsket penbart ikke etterligne mesterens teknikk, men han klarte med talent male denne bermte utsikten over Venezia, noe som fikk oss til gjenoppdage den i en av de vakre daggryene over lagunen. Den fantastiske panoramautsikten over utsikten var et av de mest replikerte og elskede motivene av Antonio Canal, kjent som Canaletto (Venezia 1697 - 1768) under hans lange kunstneriske karriere, og ble senere tatt opp av andre verdige etterflgere, frem til i dag.
Dette bildet viser til den originale Capriccio med Palladiske bygninger (olje p lerret 58 x 82 cm), malt av Canaletto mellom 1756 og 1759 omtrent og bevart i Nasjonalgalleriet i Parma. Verket kom inn i samlingen til Nasjonalgalleriet i Parma i 1825 etter ha vrt i besittelse av hertuginnen Maria Luigia av sterrike og til og med fr den venetianske Aglietti-familien. Emnet har blitt knyttet av mange lrde til det bermte brevet sendt i 1749 av Francesco Algarotti, en venetiansk forfatter og samler, til Prospero Pesci, en venetiansk maler, og av mange betraktet som et slags "manifest av Capriccio". I brevet snakker Algarotti om malerier som representerer imaginre bygninger eller bygninger hentet fra andre sammenhenger, blant annet snakker han om et maleri som kan identifiseres med Canalettos Capriccio.
Utsikten tatt i betraktning utfolder faktisk for observatrens yne utsikten over Canal Grande, med et vassdrag som virker tro gjengitt fra Canalettos syn, krysset av en bro. Gondolene, burcien og macchietten forteller oss at vi er i Venezia, men bygningene, som faktisk finnes, ligger faktisk i andre byer. Det er faktisk en capriccio, en billedsjanger som var veldig populr p det attende rhundre. Til hyre er Basilica Palladiana, til venstre Palazzo Chiericati, begge kjente Vicenza-arkitekturer designet av Andrea Palladio. I sentrum finner vi prosjektet til Palladio-skilleveggen, aldri realisert, for Rialtobroen (prosjektet finnes i en plate av kapittel XIII, tredje av de fire arkitekturbkene av Andrea Palladio).
Lerretet er et yeblikksbilde av livet og hverdagen, og som i mange andre verk av Canaletto har vi flelsen av luftens temperatur, av dens grad av fuktighet, av den lette brisen som beveger denne luften. Alle sensasjoner som ingen moderne fotografi kan gi oss tilbake. Alle som observerer et fotografi vet at det er et fotografi, men alle som ser p et verk av Canaletto som dette og pauser oppmerksomt, vil ha flelsen av oppfatte virkeligheten konkret. Hemmeligheten ligger i male med en fri, forenklet linje som deretter vil bli omarbeidet av betrakterens sinn, og generere et inntrykk av sannhet. Den samme tilnrmingen som Claude Monet ville bruke over et rhundre senere da han delte med Canaletto flelsen av lys og enkelheten til tegnet som representerer det. Det er derfor hjernen som omkomponerer bildet, for som vi godt vet ser vi ikke med ynene, men med sinnet. Og alt dette gir oss et sannere bilde av fotografiet.
Maleriet som vurderes her er preget av en perspektivsetting som er identisk med museumsversjonen. Analogiene strekker seg imidlertid ikke helt til btene, figurene og den generelle kromatiske tilhrigheten, og de er forskjellige selv nr det gjelder strrelse. Utsikten, preget av et godt utfrelsesniv, kan tilskrives en gyldig kunstner som ser p Canaletto aktiv i andre halvdel av det tjuende rhundre som med stor dyktighet var i stand til gjengi egenskapene til stilen og atmosfren til utsikten bevart i museer.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet generelt i ganske god stand og billedoverflaten har en patina. Ingen konservative problemer er penbare, og det ser ikke ut til kreve inngrep. Lerretet mler cm. 40 x 50. Maleriet, av god billedkvalitet, er utsmykket med en forgylt og bearbeidet ramme (rammestrrelse, ca. 60 x 70 x 7 cm, tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392563448 |
---|---|
Sist endret | 7.2.2025 kl. 20:39 |