Bildegalleri
(1/1)
Hannje Calè Angiolini (1894-1956) - Natura morta con dalie
Til salgs2 329 kr
Beskrivelse
Hannje (Hanni) Cal Angiolini (Firenze 1894 - 1956), Stilleben med dahliaer, olje p panel, 1920.
Verket er signert og datert for hnd nede til hyre.
P baksiden, p en etikett, er malerens fulle navn, dato og tittel oppgitt. Det er ogs en annen etikett med den tyske tittelen p maleriet ("Blumenstrau") og nummer 4, sannsynligvis katalognummeret til en utstilling. P rammen til rammen er det en annen etikett med nummer 206.
Maleriet selges med sin vakre tidstypiske ramme, som er anse som en gave fra selger.
Meget god bevaringstilstand. P baksiden kan du se tilstedevrelsen av en papirforsterkning, sannsynligvis pfrt for forsterke en liten krll i brettet som ogs kan sees p forsiden nr lyset skinner, men uten at det gr p bekostning av maleriets estetiske integritet p noen mte.
Sporet nasjonal og internasjonal frakt med ekspressbud.
Hannje (Hanni) Cal Angiolini ble fdt i Firenze i 1854, og etter ha gjennomfrt sine frste kunstneriske studier i hjembyen dro hun frst til Paris for perfeksjonere ferdighetene sine og deretter til Mnchen for g p den bermte kunstskolen til maleren Anton Abe.
Etter ha returnert til Firenze i 1914, bosatte Hanni seg der permanent, og i 1915 deltok hun for frste gang i et arrangement av nasjonal betydning, den toskanske vinterutstillingen, og mottok bemerkelsesverdig anerkjennelse fra publikum og kritikere.
Etter suksessen med den frste utstillingen, ble hun i rene etter invitert til stille ut p de viktigste italienske kunstneriske begivenhetene. I 1920 var han til stede p Venezia-biennalen med maleriet "La Modella" og i 1821 stilte han ut i Roma p den romerske biennalen. I 1922 ble tre malerier valgt, to stilleben og et portrett, til Primaverile Fiorentina-utstillingen.
Etter ha fortsatt stille ut iherdig i Italia og i utlandet, i hy alder, i 1950, ble Hanni Angiolini invitert til delta i den viktige retrospektive utstillingen "Mezzo secolo d'Arte Toscana" organisert p Palazzo Strozzi i Firenze for feire det beste fra den regionale kunstneriske produksjonen i de frste 50 rene av 1900-tallet.
Hanni var ogs en samarbeidspartner av magasinet "Illustrazione Italiana" som forfatter av artikler om kunstkritikk.
Kunstkritikeren Mario Tinti skrev om Hanni i katalogen til en utstilling:
" Cal-Angiolini m ikke forveksles med de mange "damene eller unge damer som maler": hun har kunstnerens serisitet, arbeidets utholdenhet og lidenskapen for forskning. Hun foretrekker portretter og stilleben, og plasserer selv i denne sjangeren, s misbrukt og rekrenket av amatrisme, en alvorlighetsgrad av smak knyttet til lsningen av interessante billedproblemer.
I sin kunst tar han srlig sikte p skape den koloristiske flelsen sammen med bindenes bevis og soliditet og dette gjennom en mer statisk og mer fyldig impresjonisme.
Hvis tidligere hennes altfor intellektuelle forskning og teoretiske forforstelser hadde frt henne til dele og bryte ned tonene som om i fasettene til et prisme - som var skadelig for helhetens klarhet og enhet - i hennes siste verk fremstr fargen - den spontane fargen i sin brennende lyrikk - mer homogen, mer sammensmeltet, bedre bevis p at plastikken fester seg til kroppen."
Verket er signert og datert for hnd nede til hyre.
P baksiden, p en etikett, er malerens fulle navn, dato og tittel oppgitt. Det er ogs en annen etikett med den tyske tittelen p maleriet ("Blumenstrau") og nummer 4, sannsynligvis katalognummeret til en utstilling. P rammen til rammen er det en annen etikett med nummer 206.
Maleriet selges med sin vakre tidstypiske ramme, som er anse som en gave fra selger.
Meget god bevaringstilstand. P baksiden kan du se tilstedevrelsen av en papirforsterkning, sannsynligvis pfrt for forsterke en liten krll i brettet som ogs kan sees p forsiden nr lyset skinner, men uten at det gr p bekostning av maleriets estetiske integritet p noen mte.
Sporet nasjonal og internasjonal frakt med ekspressbud.
Hannje (Hanni) Cal Angiolini ble fdt i Firenze i 1854, og etter ha gjennomfrt sine frste kunstneriske studier i hjembyen dro hun frst til Paris for perfeksjonere ferdighetene sine og deretter til Mnchen for g p den bermte kunstskolen til maleren Anton Abe.
Etter ha returnert til Firenze i 1914, bosatte Hanni seg der permanent, og i 1915 deltok hun for frste gang i et arrangement av nasjonal betydning, den toskanske vinterutstillingen, og mottok bemerkelsesverdig anerkjennelse fra publikum og kritikere.
Etter suksessen med den frste utstillingen, ble hun i rene etter invitert til stille ut p de viktigste italienske kunstneriske begivenhetene. I 1920 var han til stede p Venezia-biennalen med maleriet "La Modella" og i 1821 stilte han ut i Roma p den romerske biennalen. I 1922 ble tre malerier valgt, to stilleben og et portrett, til Primaverile Fiorentina-utstillingen.
Etter ha fortsatt stille ut iherdig i Italia og i utlandet, i hy alder, i 1950, ble Hanni Angiolini invitert til delta i den viktige retrospektive utstillingen "Mezzo secolo d'Arte Toscana" organisert p Palazzo Strozzi i Firenze for feire det beste fra den regionale kunstneriske produksjonen i de frste 50 rene av 1900-tallet.
Hanni var ogs en samarbeidspartner av magasinet "Illustrazione Italiana" som forfatter av artikler om kunstkritikk.
Kunstkritikeren Mario Tinti skrev om Hanni i katalogen til en utstilling:
" Cal-Angiolini m ikke forveksles med de mange "damene eller unge damer som maler": hun har kunstnerens serisitet, arbeidets utholdenhet og lidenskapen for forskning. Hun foretrekker portretter og stilleben, og plasserer selv i denne sjangeren, s misbrukt og rekrenket av amatrisme, en alvorlighetsgrad av smak knyttet til lsningen av interessante billedproblemer.
I sin kunst tar han srlig sikte p skape den koloristiske flelsen sammen med bindenes bevis og soliditet og dette gjennom en mer statisk og mer fyldig impresjonisme.
Hvis tidligere hennes altfor intellektuelle forskning og teoretiske forforstelser hadde frt henne til dele og bryte ned tonene som om i fasettene til et prisme - som var skadelig for helhetens klarhet og enhet - i hennes siste verk fremstr fargen - den spontane fargen i sin brennende lyrikk - mer homogen, mer sammensmeltet, bedre bevis p at plastikken fester seg til kroppen."
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392563726 |
---|---|
Sist endret | 7.2.2025 kl. 20:41 |