Bildegalleri
(1/1)
Mario Mirabella (1870 – 1931) - Tempio dei Dioscuri
Til salgs46 589 kr
Beskrivelse
MARIO MIRABELLA
(Palermo, 1870 1931)
Dioscuri-tempelet
Olje p panel, cm. 48 x 39
Signert 'M. MIRABELLA nederst til venstre
Rammeml cm. 71 x 61 x 6 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Arbeid signert nede til venstre. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med forgylt ramme (defekter):
Et svrt verdifullt museumsverk for sin kunstneriske og konomiske verdi, av den kjente kunstneren Mario Mirabella (Palermo, 1870 1931), regnet som en av de strste sicilianske mesterne i det italienske nittende rhundre. Verket i god lesbarhet skildrer en klassiker fra ikonografien til kunstnerens maleri laget i den perioden.
Lerretet viser den bermte utsikten over Dioscuri-tempelet, hvor det p mesterlig vis illustrerer et arkitektonisk ikon som er tilstede i Tempeldalen i Agrigento.
The Temple of the Dioscuri var et gresk tempel i den antikke byen Akragas (som ligger i Tempeldalen i Agrigento). Ligger noen f meter nord for det skalte "tempelet L" og delvis gjenoppbygd i frste halvdel av det nittende rhundre med stykker fra ulike perioder funnet i omrdet, ble det kalt "tempelet til Dioscuri" eller "av Castor og Pollux", snner av Zevs og dronningen av Sparta. Bare fire kolonner gjenstr, p grunn av jordskjelv og branner, som har blitt symbolet p Agrigento. Ruinen str p det nordvestlige hjrnet av en tempelbygning som mler 31 x 13,39 m ved stylobaten (skjringene i fjellet mler 38,69 x 16,62 m), som kan rekonstrueres som en dorisk peripteral med 6 x 13 syler, fra rundt midten av 500-tallet f.Kr. Templet m ha presentert det kanoniske ensemblet av en cella avsluttet med en pronaos og en opisthodomos i antis (noen f rester av fundamenthulen og kuttene i fjellet er synlige); restene av geisonen med rik skulpturert ornamentikk plassert i ruinen tilhrte opprinnelig ikke templet.
Vi blir mtt med en omhyggelig mte i gjengivelsen av naturalistiske detaljer, veldig tegnet og kromatisk forsterket av en rekke spesielt lyse og nesten emaljerte nyanser i deres billedbevis: et element, dette, som beviser en viss fortrolighet med maleriet til den sicilianske maleren Francesco Lojacono. Den samme cloisonn-effekten finnes i de skinnende overflatene til Lojaconos malerier, spesielt i arbeidet med samme emne (olje p lerret 103 x 67 cm) og holdt i Francesco Sinatra-samlingen, inv. 141. Det dyrebare materialet i fargen, faktisk spredt med sm homogene berringer, i henhold til godt studerte tonale overlagringer (p toskansk mte), eller sterkt chiaroscuro (p napolitansk mte), penbarer seg i alle de plastiske bevisene p et en plein air-skudd "tvunget" innenfor den todimensjonale abstraksjonen av lerretet. Det raske, presisjonistiske penselstrket, som gr gjennom essensielle fargeflekker, bekrefter imidlertid den bevisste hnden til maleren som n har solid erfaring, men er i humr for dristige eksperimenter, som derfor kan tilskrives et yeblikk med fortsatt fri forskning.
Den sicilianske kunstneren, med utmerkede kvaliteter, er i stand til fange skjnnheten og de uendelige landskapsmotsetningene til det stedet, med den blendende skjnnheten og det harde p Sicilia, og med arkitekturen og naturen som hovedpersoner gitt av visjonen om ruinen knyttet til panoramaet av dalen, her representert med den blendende bruken av sollys. Solen, som strler sitt lys p bakken, p dalen og p trrne, er den absolutte hovedpersonen i et romantisk intenst bilde av det gamle Sicilia, preget av en raffinert sken etter lys og en livlig fargesans. For hans mte skape en strlende forening mellom billedfortelling og realismen i landskapene hans.
Dette er absolutt et verk verdig lrdommen til den nevnte mesteren Francesco Lojacono, sannsynligvis utfrt rundt 1900. Kunstneren holder seg fullstendig til mesterens naturalisme, og gjenoppretter sine skjemaer og lyseffekter, og som andre sicilianske studenter, tar han opp temaer som allerede er tatt opp av dem (Bruno, Tre Generazioni di Palitti di Pittia, I. 2001, (s. 21-37).
Arbeid av god billedkvalitet og oppmerksomhet p detaljer. God bevaringstilstand, den malte overflaten viser en patinalakk, dessuten kan egenskapene til spredningsfargen og trenden til penselstrkene sees i lite sollys. Verket av utmerket kunstnerisk og kromatisk kvalitet brer kunstnerens signatur nederst til venstre. Mlene p bordet er cm. 48 x 39. Maleriet, av god billedkvalitet, er utsmykket av en tidsriktig (?) forgylt ramme (rammestrrelse ca. 71 x 61 x 6 cm, noen defekter til stede). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet
(Palermo, 1870 1931)
Dioscuri-tempelet
Olje p panel, cm. 48 x 39
Signert 'M. MIRABELLA nederst til venstre
Rammeml cm. 71 x 61 x 6 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Arbeid signert nede til venstre. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med forgylt ramme (defekter):
Et svrt verdifullt museumsverk for sin kunstneriske og konomiske verdi, av den kjente kunstneren Mario Mirabella (Palermo, 1870 1931), regnet som en av de strste sicilianske mesterne i det italienske nittende rhundre. Verket i god lesbarhet skildrer en klassiker fra ikonografien til kunstnerens maleri laget i den perioden.
Lerretet viser den bermte utsikten over Dioscuri-tempelet, hvor det p mesterlig vis illustrerer et arkitektonisk ikon som er tilstede i Tempeldalen i Agrigento.
The Temple of the Dioscuri var et gresk tempel i den antikke byen Akragas (som ligger i Tempeldalen i Agrigento). Ligger noen f meter nord for det skalte "tempelet L" og delvis gjenoppbygd i frste halvdel av det nittende rhundre med stykker fra ulike perioder funnet i omrdet, ble det kalt "tempelet til Dioscuri" eller "av Castor og Pollux", snner av Zevs og dronningen av Sparta. Bare fire kolonner gjenstr, p grunn av jordskjelv og branner, som har blitt symbolet p Agrigento. Ruinen str p det nordvestlige hjrnet av en tempelbygning som mler 31 x 13,39 m ved stylobaten (skjringene i fjellet mler 38,69 x 16,62 m), som kan rekonstrueres som en dorisk peripteral med 6 x 13 syler, fra rundt midten av 500-tallet f.Kr. Templet m ha presentert det kanoniske ensemblet av en cella avsluttet med en pronaos og en opisthodomos i antis (noen f rester av fundamenthulen og kuttene i fjellet er synlige); restene av geisonen med rik skulpturert ornamentikk plassert i ruinen tilhrte opprinnelig ikke templet.
Vi blir mtt med en omhyggelig mte i gjengivelsen av naturalistiske detaljer, veldig tegnet og kromatisk forsterket av en rekke spesielt lyse og nesten emaljerte nyanser i deres billedbevis: et element, dette, som beviser en viss fortrolighet med maleriet til den sicilianske maleren Francesco Lojacono. Den samme cloisonn-effekten finnes i de skinnende overflatene til Lojaconos malerier, spesielt i arbeidet med samme emne (olje p lerret 103 x 67 cm) og holdt i Francesco Sinatra-samlingen, inv. 141. Det dyrebare materialet i fargen, faktisk spredt med sm homogene berringer, i henhold til godt studerte tonale overlagringer (p toskansk mte), eller sterkt chiaroscuro (p napolitansk mte), penbarer seg i alle de plastiske bevisene p et en plein air-skudd "tvunget" innenfor den todimensjonale abstraksjonen av lerretet. Det raske, presisjonistiske penselstrket, som gr gjennom essensielle fargeflekker, bekrefter imidlertid den bevisste hnden til maleren som n har solid erfaring, men er i humr for dristige eksperimenter, som derfor kan tilskrives et yeblikk med fortsatt fri forskning.
Den sicilianske kunstneren, med utmerkede kvaliteter, er i stand til fange skjnnheten og de uendelige landskapsmotsetningene til det stedet, med den blendende skjnnheten og det harde p Sicilia, og med arkitekturen og naturen som hovedpersoner gitt av visjonen om ruinen knyttet til panoramaet av dalen, her representert med den blendende bruken av sollys. Solen, som strler sitt lys p bakken, p dalen og p trrne, er den absolutte hovedpersonen i et romantisk intenst bilde av det gamle Sicilia, preget av en raffinert sken etter lys og en livlig fargesans. For hans mte skape en strlende forening mellom billedfortelling og realismen i landskapene hans.
Dette er absolutt et verk verdig lrdommen til den nevnte mesteren Francesco Lojacono, sannsynligvis utfrt rundt 1900. Kunstneren holder seg fullstendig til mesterens naturalisme, og gjenoppretter sine skjemaer og lyseffekter, og som andre sicilianske studenter, tar han opp temaer som allerede er tatt opp av dem (Bruno, Tre Generazioni di Palitti di Pittia, I. 2001, (s. 21-37).
Arbeid av god billedkvalitet og oppmerksomhet p detaljer. God bevaringstilstand, den malte overflaten viser en patinalakk, dessuten kan egenskapene til spredningsfargen og trenden til penselstrkene sees i lite sollys. Verket av utmerket kunstnerisk og kromatisk kvalitet brer kunstnerens signatur nederst til venstre. Mlene p bordet er cm. 48 x 39. Maleriet, av god billedkvalitet, er utsmykket av en tidsriktig (?) forgylt ramme (rammestrrelse ca. 71 x 61 x 6 cm, noen defekter til stede). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392564379 |
---|---|
Sist endret | 7.2.2025 kl. 20:49 |