Bildegalleri
(1/1)
Baccio del Bianco (1604 - 1657), Follower of - La lotta per i pantaloni
Til salgs87 354 kr
Beskrivelse
WHITE'S KISS [Flger av]
(Firenze, 1604 - Madrid, 1657)
Kampen om buksene
Olje p lerret, cm. 64 x 79
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Vi presenterer i auksjonskatalogen et interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, som viser en scene animert av flere kvinner under kampen om buksene. Kjemp om buksene eller om buksene er en tittel som gr igjen med en viss hyppighet i nordisk presse, men den indikerer to forskjellige emner og distinkte i betydning. Den ene versjonen ser en mann og kone slss om et par bukser, den andre, emnet for denne artikkelen, er sjeldnere og mindre kjent og viser noen kvinner som kjemper hardt om besittelsen av samme klesplagg. Aby Warburg antar den bibelske opprinnelsen til denne ikonografien i profetien til Jesaja (4, 1) som ble uttalt for straffe Jerusalems kvinner for deres overskudd i antall sammenlignet med menn, en tolkning som finner en ny bekreftelse i et avsnitt fra et brev av prinsesse Elizabeth Charlotte av Bayern. Men betydningen av dette emnet endret seg gjennom rhundrene: fra en advarsel rettet til ugifte kvinner ble det en erotisk spk.
I den attributive analysen er verket tildelt en forfatter med tilhrighet til verkene til den florentinske mesteren Baccio del Bianco (Firenze, 1604 - Madrid, 1657), siden tilstedevrelsen av emner av denne typen i Italia er ganske sjelden, er det derfor ikke overraskende at Baccio del Bianco dedikerte et maleri til en privat ikonografi i dag. Del Bianco er faktisk en eklektisk personlighet og viser seg vre en ivrig fortolker av rent nordiske temaer; Dette er tilfellet for serien med tegninger som er bevart i Uffizi med tema haner.
Lerretet er faktisk animert av de nevnte figurene, illustrert med stor oppmerksomhet p detaljer og malt med en utmerket harmoni mellom lys og farge p den arkitektoniske bakgrunnen. Teaterverdenen blir s tilbakekalt av det arkitektoniske perspektivet, en lang vei med vegger som fungerer som et lite tempel i bakgrunnen, en slags scene for kvinnene animert av kampen om buksene. Det groteske tegnet som vi kjenner fra karikaturene hans er ogs brukt i det aktuelle lerretet.
Baccio var en kunstner med stort talent, kjent i begynnelsen av sin kritiske suksess for sine tegninger, som er bevart i stort antall, spesielt i samlingen til Gabinetto Disegni e Stampe of the Uffizi i Firenze. Baldinucci husker ham som "dyktig i finne opp lunefulle kostymer for komedier, balletter, karuseller og barrierer, samt i alle slags maskiner og perspektiver, hvilke oppfinnelser han tegnet med penn og akvareller med stor letthet og eksentrisitet", og ogs unntaksvis i olje p lerret.
I en veldig ung alder gikk han inn i verkstedet til Giovanni Bilivert og gikk deretter videre til det til Giulio Parigi. En rastls nd finner vi ham i 1620 i Praha sammen med Giovanni Pieroni, ingenir og arkitekt av keiseren. Igjen iflge Baldinucci og noen tegninger bekrefter dette var han veldig flink til finne p hyggelige historier som ville f andre til d av sinne. I 1650 dro han til Spania hvor han dde i Madrid. Katalogen over tegningene hans er drlig, ettersom kildene vitner om at de hovedsakelig handler om humoristiske emner. Produksjonen var ganske privat og derfor lettere spredt. Fra det vi har funnet, synes Bacci lene seg mot maleriet av Giovanni da San Giovanni med visse mykheter, ikke uvitende om Francesco Furini som han vil f muligheten til jobbe med (cit. Giuseppe Cantelli).
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet generelt i ganske god stand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har patina. Det er sm omrder med tap av maling og mikrofargedrper. Under Woods lys kan man se noen spredte restaureringer og noe avdekning og oksidering av den malte overflaten.
Maleriet kan kreve inngrep, for ytterligere dybdegende attribusjonsstudier. Lerretet er tidligere restaurert. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p arbeidet er cm. 64 x 79. Maleriet selges uinnrammet, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTER OG TERRITORIUM p Sicilia med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Firenze, 1604 - Madrid, 1657)
Kampen om buksene
Olje p lerret, cm. 64 x 79
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Vi presenterer i auksjonskatalogen et interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, som viser en scene animert av flere kvinner under kampen om buksene. Kjemp om buksene eller om buksene er en tittel som gr igjen med en viss hyppighet i nordisk presse, men den indikerer to forskjellige emner og distinkte i betydning. Den ene versjonen ser en mann og kone slss om et par bukser, den andre, emnet for denne artikkelen, er sjeldnere og mindre kjent og viser noen kvinner som kjemper hardt om besittelsen av samme klesplagg. Aby Warburg antar den bibelske opprinnelsen til denne ikonografien i profetien til Jesaja (4, 1) som ble uttalt for straffe Jerusalems kvinner for deres overskudd i antall sammenlignet med menn, en tolkning som finner en ny bekreftelse i et avsnitt fra et brev av prinsesse Elizabeth Charlotte av Bayern. Men betydningen av dette emnet endret seg gjennom rhundrene: fra en advarsel rettet til ugifte kvinner ble det en erotisk spk.
I den attributive analysen er verket tildelt en forfatter med tilhrighet til verkene til den florentinske mesteren Baccio del Bianco (Firenze, 1604 - Madrid, 1657), siden tilstedevrelsen av emner av denne typen i Italia er ganske sjelden, er det derfor ikke overraskende at Baccio del Bianco dedikerte et maleri til en privat ikonografi i dag. Del Bianco er faktisk en eklektisk personlighet og viser seg vre en ivrig fortolker av rent nordiske temaer; Dette er tilfellet for serien med tegninger som er bevart i Uffizi med tema haner.
Lerretet er faktisk animert av de nevnte figurene, illustrert med stor oppmerksomhet p detaljer og malt med en utmerket harmoni mellom lys og farge p den arkitektoniske bakgrunnen. Teaterverdenen blir s tilbakekalt av det arkitektoniske perspektivet, en lang vei med vegger som fungerer som et lite tempel i bakgrunnen, en slags scene for kvinnene animert av kampen om buksene. Det groteske tegnet som vi kjenner fra karikaturene hans er ogs brukt i det aktuelle lerretet.
Baccio var en kunstner med stort talent, kjent i begynnelsen av sin kritiske suksess for sine tegninger, som er bevart i stort antall, spesielt i samlingen til Gabinetto Disegni e Stampe of the Uffizi i Firenze. Baldinucci husker ham som "dyktig i finne opp lunefulle kostymer for komedier, balletter, karuseller og barrierer, samt i alle slags maskiner og perspektiver, hvilke oppfinnelser han tegnet med penn og akvareller med stor letthet og eksentrisitet", og ogs unntaksvis i olje p lerret.
I en veldig ung alder gikk han inn i verkstedet til Giovanni Bilivert og gikk deretter videre til det til Giulio Parigi. En rastls nd finner vi ham i 1620 i Praha sammen med Giovanni Pieroni, ingenir og arkitekt av keiseren. Igjen iflge Baldinucci og noen tegninger bekrefter dette var han veldig flink til finne p hyggelige historier som ville f andre til d av sinne. I 1650 dro han til Spania hvor han dde i Madrid. Katalogen over tegningene hans er drlig, ettersom kildene vitner om at de hovedsakelig handler om humoristiske emner. Produksjonen var ganske privat og derfor lettere spredt. Fra det vi har funnet, synes Bacci lene seg mot maleriet av Giovanni da San Giovanni med visse mykheter, ikke uvitende om Francesco Furini som han vil f muligheten til jobbe med (cit. Giuseppe Cantelli).
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet generelt i ganske god stand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har patina. Det er sm omrder med tap av maling og mikrofargedrper. Under Woods lys kan man se noen spredte restaureringer og noe avdekning og oksidering av den malte overflaten.
Maleriet kan kreve inngrep, for ytterligere dybdegende attribusjonsstudier. Lerretet er tidligere restaurert. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p arbeidet er cm. 64 x 79. Maleriet selges uinnrammet, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTER OG TERRITORIUM p Sicilia med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392564631 |
---|---|
Sist endret | 7.2.2025 kl. 20:51 |