![Bilde fra arbeidsgiver](https://images.finncdn.no/dynamic/1280w/2025/2/vertical-5/05/7/cf6/056/b0-/e39/e-1/1ef/-a2/69-/1f4/516/90b/a57_19fb4f2c-2614-4d9e-82e3-f190639c7305.jpg)
Funksjonell gjenopprettingsleder
Skatteetaten
- Frist 24.2.2025
- Ansettelsesform Fast
Lede og drive arbeidet med gjenoppretting («restore og recovery») av komplekse og viktige IT-systemer?
I Skatteetaten har vi de siste årene arbeidet systematisk for å øke vår modenhet innen beredskap og krisehåndtering. Vi er stolte over jobben vi har gjort så langt, og er på jakt etter deg som brenner for å være med å bygge opp et ledende fagmiljø for gjenoppretting («restore og recovery») av våre samfunnsviktige IT-systemer.
Vi ser etter deg som kan være en drivkraft i utviklingen av gjenopprettingsprosesser for store fagsystemer sammen med produktteamene i Skatteetaten. Du har en genuin interesse for informasjonssikkerhet og utviser glede og dyktighet i å lede andre innenfor dette feltet. Du trives med å sette deg inn i komplekse problemstillinger og skape relasjoner i et tverrfaglig miljø. Vi søker deg som brenner for å lede og drive fagområdet gjenoppretting, har en bred IT-bakgrunn, og evner å engasjere og motivere andre.
Som funksjonell gjenopprettingsleder vil du være ansvarlig for å utarbeide og koordinere gjenopprettingsprosesser etter hendelser som påvirker organisasjonens funksjonsevne. Du vil utvikle og implementere gjenopprettingsplaner og prosesser. Du kommer til å samarbeide tett med ulike produktteam og tekniske fagmiljøer for å sikre en helhetlig tilnærming, samt forbedre og evaluere planer og prosesser for å sikre vår gjenopprettingsevne. I tillegg vil du trene og informere ansatte om gjenopprettingsplaner og -prosedyrer, slik at organisasjonen er i stand til å håndtere uforutsette og alvorlige hendelser. Din rolle er avgjørende for å sikre at organisasjonen raskt kan komme tilbake til normal drift.
Stillingen inngår i et nyopprettet operativt team/fagmiljø med dyktige kollegaer. IKT sikkerhetsseksjonen preges av et særdeles bra arbeidsmiljø med empatisk, tillitsbasert ledelse uten detaljstyring og med meget gode muligheter for faglig og personlig utvikling.
Hva går jobben ut på?
- drive frem og videreutvikle Skatteetatens evne til å gjenopprette fagsystemer ifm. kriser sammen med de ulike fagmiljøene og produktteamene i Skatteetaten
- opprette og vedlikeholde gjenopprettingsplaner
- videreutvikle metodikk og beste praksis for gjenoppretting, og veilede fagmiljøene og produktteamene i praktisk bruk av dette
- gjennomføre og evaluere periodiske gjenopprettingsøvelser for kritiske fagsystemer
- gjennomføre modenhetsmålinger for gjenoppretting av ulike fagsystemer
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
- høyere utdanning, gjerne bachelor eller master i for eksempel IT, teknologi, informasjonssikkerhet, samfunnssikkerhet, ledelse, eller endringsledelse. Lang og relevant erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning
- god og relevant teknisk kompetanse, samt erfaring eller interesse for gjenoppretting
- relevant erfaring fra prosjektledelse/linjeledelse/teamledelse med dokumenterte leveranser
- gode formidlingsegenskaper på norsk og engelsk, både skriftlig og muntlig
I tillegg er det ønskelig med erfaring fra én eller flere av følgende punkter:
- informasjonssikkerhet eller tilsvarende
- utvikling eller drift av komplekse fagsystemer eller verdikjeder innen IT
- innføring, brukeropplæring og øvelser
- prosessarbeid og strategiske leveranser
- arbeid med produktorienterte team med smidig metodikk
- strategisk planlegging, gjerne innenfor fagområdet informasjonssikkerhet
Hva ser vi etter hos deg?
Du:
- blir engasjert av å bygge og bane vei for nye fagområder
- er empatisk og god på relasjonsbygging
- er en pådriver, er flink til å få andre med deg og får ting til å skje, samt at du kan levere og følge opp
- setter klare mål og arbeider planmessig, strukturert og løsningsorientert
- kommuniserer godt med fagfolk og beslutningstakere, fremstiller idéer og anbefalinger visuelt, samt deler din kompetanse med andre
- liker tverrfaglig samarbeid der du gjør ditt beste for at kollegene dine lykkes
- setter deg raskt inn i nye behov og problemstillinger samt tenker helhetlig og brukervennlig
Hvorfor skal du velge oss?
Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.
Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.
Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.
Du blir ansatt som seniorrådgiver (kode 1364) / senioringeniør (kode 1181) kr. 850.000 - 1.050.000 avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte kan høyere lønn vurderes. Stilingen har seks måneders prøvetid, og da vi er lokalisert på ulike lokasjoner må noe reiseaktivitet i arbeidet påregnes.
Ta gjerne kontakt om du lurer på om dette er drømmejobben for deg!
Verdt å merke seg før du søker
Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.
Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss.
Om arbeidsgiveren
Velg en jobb der du får utfordret deg selv ved å løse utfordringer for andre. Vi sikrer finansiering av velferdssamfunnet ved å sørge for at alle bidrar med det de skal. Vi gjør det på vegne av fellesskapet, fordi velferden er noe som kommer alle til gode. Tilliten folk har til oss er høy, og den jobber vi hver dag for å fortjene. Vi består av et direktorat, fem divisjoner som har landsdekkende ansvar, og viktigst av alt: litt over 7000 engasjerte medarbeidere som er stolte av arbeidsplassen sin. Vil du bli enda bedre kjent med oss og alt vi holder på med? Les mer på skatteetaten.no
- Sektor: Offentlig
- Sted: Fredrik Selmers vei 4, 0663 Oslo
- Flere arbeidssteder: Jon Lilletuns vei 1, 4879 Grimstad
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: IT, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: IT-sikkerhet, Sikkerhet
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
IT, sikkerhet, gjenoppretting, recovery, restore
Annonseinformasjon
- FINN-kode 392624578
- Sist endret