Bildegalleri
(1/1)
Giuseppe Patania (1780 – 1852), Attributed to - Ritratto di bambina
Til salgs23 223 kr
Beskrivelse
Tilskrevet GIUSEPPE PATANIA
(Palermo, 1780 1852)
Portrett av en liten jente
Olje p lerret, cm. 62 x 49
Ikke signert
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid; Siciliansk samling. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, som skildrer et portrett av en liten jente, illustrert i halv lengde og frontal med et vell av detaljer og malt med en utmerket harmoni mellom lys og farger som minner om mtene male i flamsk. Av siciliansk opprinnelse har verket etter vr mening de typiske kjennetegnene til den sicilianske skolen og ble skapt av en gyldig maler mellom slutten av det attende rhundre og begynnelsen av det nittende rhundre, i stil med den kjente sicilianske kunstneren Giuseppe Patania (Palermo, 1780 1852). Han ble fdt i Palermo 18. januar 1780 til Giacinto Patania og Giuseppa DAnna. Faren hans Giacinto var en konditor og skredder som hevdet stamme fra en maler fra det syttende rhundre med samme navn fra Acireale, hans mor var en fetter av Vito DAnna, en raffinert maler fra Palermo som tolket rokokkostilen. Familien hans stttet imidlertid ikke hans kall til en karriere som maler, og hans frste leksjoner i maleri ble gitt av en ukjent lokal kunstner. Frst senere, takket vre inngripen fra arkitekten Salvatore Attinelli, en familievenn, kom han inn i verkstedet til Giuseppe Velasco som lrling. I 1795 dro han imidlertid p grunn av en tvist med Velasco; Fra da av deltok han regelmessig p leksjoner ved Accademia del Nudo i Palermo, regissert p den tiden av Vincenzo Riolo, men fortsatte trene seg selv ved studere som selvlrt kunstner. Informasjonen om hans liv og hans kunstneriske produksjon frem til 1803 er svrt fragmentarisk og usikker. I 1803 malte han Portrettet av Giovanni Meli, ansett som hans frste signerte maleri med en viss attribusjon. ret etter, i 1904, jobbet han sammen med Stefano Cotardi p interiret til Ca nOliver for Lloren Oliver i Ma, p ya Minorca. I 1805 vendte han tilbake til Italia, nrmere bestemt til Napoli, hvor han malte lerretet Portrait of the Prince of St. Unge Antimo i skikkelse av Apollo. Kort tid etter at han kom tilbake til Palermo, hvorfra han, p grunn av en uspesifisert sykdom, aldri dro fr sin dd. Deretter innledet han et samarbeid med arkitekten Giuseppe Venanzio Marvuglia, og malte et lerret med San Calogero i kapellet til Real Casina di Caccia di Ficuzza og utsmykningen av noen haller i Palazzo Belmonte-Riso; Det er imidlertid ingenting igjen av disse freskene da de ble delagt under bombingen av byen i 1943. Mellom 1807 og 1815 viet han seg til utsmykningen av Palazzina Cinese og Palazzo dei Normanni. Historisk informasjon tyder imidlertid p at Giuseppe Patanias bidrag til disse verkene bare var delvis. Ogs kjent fra denne perioden, og frem til 1824, er: selvportrettet, datert 1807 og for tiden bevart i Gallery of Modern Art i Palermo; Portrettet av Tommaso Gargallo datert 1812 og for tiden bevart i Alagonian Archiepiscopal Library of Syracuse; gutten med en kanin fra 1814 og bevart i Regional Gallery of Sicilia i Palazzo Abatellis; presentasjonen av Jomfru Maria ved tempelet, datert til kort tid fr 1817 og holdt i kirken S. Maria della Croce i Regalbuto (EN); Allegory of Redemption, datert og signert 1818, i kirken Badia Nuova i Palermo; maleriene av Transfigurasjonen og St. Basil oppbevart i kirken til St. Basil-kollegiet i Randazzo, i provinsen Catania; Portrettet av Marquis Pietro Ugo delle Favare for Hall of the Viceroys of the Norman Palace, datert 1824; martyrdommen til St. Placido for katedralen i Nicosia, ogs malt i 1824.
I 1828 ble han tildelt tittelen ridder av Frans I-ordenen, og i 1830 ble han utnevnt til medlem av Antiquities and Fine Arts of Sicilia. I flge noen, i 1830, eller fr 1828 iflge andre, viet han seg til fresken av hvelvet til den gule hallen i Norman Palace (Roger av Hauteville og Robert Guiscard mottok nklene til byen Palermo), et verk som hadde som ml glorifisere makten til Bourbon-dynastiet p ya Sici. I 1832 giftet han seg med en enke, Narda Bucalo, hvis snn, bosatt i Paris, interesserte seg for gi ham i oppdrag oversette noen episoder av et verk av Fnelon, Les aventures de Tlmaque, grafisk. Patania laget noen etsninger, men verket ble aldri publisert. Fra 1821 til 1844 malte han en serie portretter av bermte sicilianske figurer, for tiden oppbevart i det kommunale biblioteket i Palermo. I denne perioden var det mange verk, bde portretter og altertavler. I 1841 ble han valgt til resmedlem av National Academy of Design i New York. Han dde i Palermo 23. februar 1852; hans jordiske levninger er for tiden gravlagt i kirken San Domenico.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er verket generelt i ganske god stand tatt i betraktning maleriets alder; Den malte overflaten viser en patinalakk, og presenterer noen overfladiske riper og skrubbsr med fargetap. Bildepaletten som ble brukt til lage maleriet kan vre kompatibel etter vr mening med stilen til maleren Giuseppe Patania bde i oppsettet og i det kromatiske omrdet. Verket, usignert, mler cm. 62 x 49. Maleriet selges uinnrammet, selv om det er innrammet i en forgylt og slvfarget Mekka-stokkramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Palermo, 1780 1852)
Portrett av en liten jente
Olje p lerret, cm. 62 x 49
Ikke signert
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid; Siciliansk samling. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, som skildrer et portrett av en liten jente, illustrert i halv lengde og frontal med et vell av detaljer og malt med en utmerket harmoni mellom lys og farger som minner om mtene male i flamsk. Av siciliansk opprinnelse har verket etter vr mening de typiske kjennetegnene til den sicilianske skolen og ble skapt av en gyldig maler mellom slutten av det attende rhundre og begynnelsen av det nittende rhundre, i stil med den kjente sicilianske kunstneren Giuseppe Patania (Palermo, 1780 1852). Han ble fdt i Palermo 18. januar 1780 til Giacinto Patania og Giuseppa DAnna. Faren hans Giacinto var en konditor og skredder som hevdet stamme fra en maler fra det syttende rhundre med samme navn fra Acireale, hans mor var en fetter av Vito DAnna, en raffinert maler fra Palermo som tolket rokokkostilen. Familien hans stttet imidlertid ikke hans kall til en karriere som maler, og hans frste leksjoner i maleri ble gitt av en ukjent lokal kunstner. Frst senere, takket vre inngripen fra arkitekten Salvatore Attinelli, en familievenn, kom han inn i verkstedet til Giuseppe Velasco som lrling. I 1795 dro han imidlertid p grunn av en tvist med Velasco; Fra da av deltok han regelmessig p leksjoner ved Accademia del Nudo i Palermo, regissert p den tiden av Vincenzo Riolo, men fortsatte trene seg selv ved studere som selvlrt kunstner. Informasjonen om hans liv og hans kunstneriske produksjon frem til 1803 er svrt fragmentarisk og usikker. I 1803 malte han Portrettet av Giovanni Meli, ansett som hans frste signerte maleri med en viss attribusjon. ret etter, i 1904, jobbet han sammen med Stefano Cotardi p interiret til Ca nOliver for Lloren Oliver i Ma, p ya Minorca. I 1805 vendte han tilbake til Italia, nrmere bestemt til Napoli, hvor han malte lerretet Portrait of the Prince of St. Unge Antimo i skikkelse av Apollo. Kort tid etter at han kom tilbake til Palermo, hvorfra han, p grunn av en uspesifisert sykdom, aldri dro fr sin dd. Deretter innledet han et samarbeid med arkitekten Giuseppe Venanzio Marvuglia, og malte et lerret med San Calogero i kapellet til Real Casina di Caccia di Ficuzza og utsmykningen av noen haller i Palazzo Belmonte-Riso; Det er imidlertid ingenting igjen av disse freskene da de ble delagt under bombingen av byen i 1943. Mellom 1807 og 1815 viet han seg til utsmykningen av Palazzina Cinese og Palazzo dei Normanni. Historisk informasjon tyder imidlertid p at Giuseppe Patanias bidrag til disse verkene bare var delvis. Ogs kjent fra denne perioden, og frem til 1824, er: selvportrettet, datert 1807 og for tiden bevart i Gallery of Modern Art i Palermo; Portrettet av Tommaso Gargallo datert 1812 og for tiden bevart i Alagonian Archiepiscopal Library of Syracuse; gutten med en kanin fra 1814 og bevart i Regional Gallery of Sicilia i Palazzo Abatellis; presentasjonen av Jomfru Maria ved tempelet, datert til kort tid fr 1817 og holdt i kirken S. Maria della Croce i Regalbuto (EN); Allegory of Redemption, datert og signert 1818, i kirken Badia Nuova i Palermo; maleriene av Transfigurasjonen og St. Basil oppbevart i kirken til St. Basil-kollegiet i Randazzo, i provinsen Catania; Portrettet av Marquis Pietro Ugo delle Favare for Hall of the Viceroys of the Norman Palace, datert 1824; martyrdommen til St. Placido for katedralen i Nicosia, ogs malt i 1824.
I 1828 ble han tildelt tittelen ridder av Frans I-ordenen, og i 1830 ble han utnevnt til medlem av Antiquities and Fine Arts of Sicilia. I flge noen, i 1830, eller fr 1828 iflge andre, viet han seg til fresken av hvelvet til den gule hallen i Norman Palace (Roger av Hauteville og Robert Guiscard mottok nklene til byen Palermo), et verk som hadde som ml glorifisere makten til Bourbon-dynastiet p ya Sici. I 1832 giftet han seg med en enke, Narda Bucalo, hvis snn, bosatt i Paris, interesserte seg for gi ham i oppdrag oversette noen episoder av et verk av Fnelon, Les aventures de Tlmaque, grafisk. Patania laget noen etsninger, men verket ble aldri publisert. Fra 1821 til 1844 malte han en serie portretter av bermte sicilianske figurer, for tiden oppbevart i det kommunale biblioteket i Palermo. I denne perioden var det mange verk, bde portretter og altertavler. I 1841 ble han valgt til resmedlem av National Academy of Design i New York. Han dde i Palermo 23. februar 1852; hans jordiske levninger er for tiden gravlagt i kirken San Domenico.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er verket generelt i ganske god stand tatt i betraktning maleriets alder; Den malte overflaten viser en patinalakk, og presenterer noen overfladiske riper og skrubbsr med fargetap. Bildepaletten som ble brukt til lage maleriet kan vre kompatibel etter vr mening med stilen til maleren Giuseppe Patania bde i oppsettet og i det kromatiske omrdet. Verket, usignert, mler cm. 62 x 49. Maleriet selges uinnrammet, selv om det er innrammet i en forgylt og slvfarget Mekka-stokkramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392686030 |
---|---|
Sist endret | 8.2.2025 kl. 15:02 |