Bildegalleri
(1/1)
Icilio Ioni (1866 – 1946), Da Fei Paolo Di Giovanni (1370-90), Attributed to - M
Til salgs37 156 kr
Beskrivelse
Av FEI PAOLO DI GIOVANNI (Siena, 1345 1411)
Kan tilskrives ICILIO FEDERICO IONI (Siena, 1866 1946)
Madonna og barn
Tempera p gullslipt panel, cm. 53 x 31,5
Antik rammestrrelse (?) ca 85 x 65 x 6.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gammel ramme (?) (defekter):
Panelet som tilbys er sterkt inspirert av det bermte Madonna and Child-panelet (tempera p gullslipt panel, 62,5 x 35 cm), bevart i Pinacoteca di Brera i Milano, laget i 1370-90 ca. av den store Sienesiske maleren Fei Paolo Di Giovanni (Siena, 1345 1411). I originalen gr referansen til tilstedevrelsen av maleriet i samlingen til restauratren og forfalskeren Icilio Ioni (Siena, 1866 1946) tilbake til et fotografi som er oppbevart p Berenson Photo Library of the Villa "I Tatti" i omgivelsene til Firenze. Verket ble faktisk publisert av Berenson i en privat samling som et vitnesbyrd om stilen til Paolo di Giovanni Fei, sammen med en San Lorenzo, tidligere i Gotha-museet (Berenson 1930-1931 utg. 1969) og deretter overfrt til antikvitetsmarkedet (London, Sotheby's, 1932). Denne attribusjonen ble ikke gjentatt av Berenson selv i indeksene, s den blir fullstendig ignorert selv i den eneste monografien om Fei (Mallory, 1976). For E. Neri Lusanna (1992) er verket, som avslrer en raffinert sans for farger, inspirert i valget av typologien til Madonna av bermte prototyper fra det tidlige fjortende rhundre av Ducesque-Martini-sirkelen, som forflger en arkaiserende effekt som er i trd med de proto-fjortenesiske malingene i midten av 1400-tallet po di Mino del Pellicciaio, drevet av kjennskapen til Martinianske malere som Naddo Ceccarelli, en forfatter der forskeren identifiserer analogier med verket som underskes. Denne forbindelsen gjr at maleriet kan refereres til Feis frste aktivitet, som begynte i Naddos verksted (pave Hennessy, 1987) [cit.: General Catalog of Cultural Heritage, fil 0300180323].
Vr imitator, absolutt ikke samtidig og som arbeidet i en senere periode enn mesteren, gjengir komposisjonen til panelet fra det fjortende rhundre p en mer enn trofast mte.
Det aktuelle maleriet kunne imidlertid med tilbrlig varsomhet vre en av de mange kopiene laget av den nevnte restauratren og forfalskeren Icilio Federico Ioni, en talentfull maler med gode tolknings- og stilistiske ferdigheter som var aktiv i tidligere rhundrer. Vi tror derfor at panelet som presenteres her ble bestilt for et privat sted, med andakt til den hellige jomfru Maria. Det er velkjent at fra 1600-tallet og fram til 1800-tallet var kopier av de hellige bildene fra 1300- og 1400-tallet med gullbakgrunn svrt ettertraktet for privat tilbedelse og andakt: til tross for dette betyr ikke dette at panelet som er utstilt her p grunn av sin kvalitet og utfrelse ikke kan foresls som et ekstremt sjeldent eksempel.
Icilio Federico Joni (Siena, 1866 1946) var en italiensk maler og forfalsker, spesialisert seg p forfalskning av gamle malerier (spesielt de fra den Sienesiske skole) og leder for "forfalskerne" i samme by. Han var ogs kjent under kallenavnet PAICAP.
Paicap var lenge et mystisk akronym til stede i mange malerier fra det fjortende rhundre (til stede i Metropolitan i New York som i Dublin), deretter reiste noen forskere som Kenneth Clark tvil om malerienes ekthet og betydningen av akronymet ble forsttt: Per Andare In Culo Al Prossimo. Det var signaturen til Icilio Federico Joni. Roberta Scorranese forteller denne historien i en artikkel datert 29. august for Corriere della Sera. Joni, fdt i Siena i 1866, forlatt ved fdselen p rattet p sykehuset i Santa Maria alla Scala, og dde i 1946, var en italiensk maler, spesialisert p forfalskning av gamle malerier (spesielt fra den Sienesiske skole) og leder for "forfalskningene" i samme by. Veldig kjent for sine madonnaer inspirert av den gamle Sienesiske skolen (han var godt kjent med teknikkene til Duccio di Boninsegna og Simone Martini), han visste hvordan han kunne elde panelene p en utmerket mte, spre dem ut p terrassen til huset sitt, for utsette dem for pvirkning av regn, sol og vind.
Markedet for verk av italienske malere fra 1300- og 1400-tallet, gjenoppdaget fra 1800-tallet, bidro til veksten i produksjonen av "gamle malerier" og Siena var dens "hovedstad". Forfalskningene, beregnet p et stort klientell av velstende utenlandske samlere, spesielt amerikanere, hadde noen ganger kvalitative resultater slik at forfalskningene ble ansett som autentiske mesterverk. Kunsthistoriker Bernard Berenson kjpte for eksempel verkene som Joni solgte til ham, fullt klar over at de var forfalskninger.
Men det var ikke bare Joni og skolen hans som drev opp forfalskningsmarkedet. Noah Charney, grunnlegger av Arca, en forening for forskning p forbrytelser mot kunst, forteller dette i sin bok The Art of Forgery (Phaidon): Det er svrt sannsynlig at selv i store museer er det forfalskninger (...). Imidlertid, etter lang erfaring i sektoren, fler jeg at jeg kan si at godt 10% av brikkene i de store samlingene er et resultat av en feilaktig attribusjon." Selv i dag er et av de kontroversielle panelene plassert p Met i New York og kan tilskrives hnden til den sienesiske forfalskeren.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er panelet i en rimelig bevaringstilstand. Den malte overflaten har en patina, og nr den analyseres under Woods lampe, er overmaling tydelig. En stor mengde malingstap er synlig, konsentrert i kappen til hyre og i Jomfruens arm (se bilde). Bordet mler cm. 53 x 31,5. Maleriet er pyntet med en vakker antikk (?) forgylt ramme (rammen mler ca. 85 x 65 x 6 cm, med noen defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
Herkomst: Coll. privat
Utgivelse:
Upublisert;
Myter og territorium p Sicilia, et land med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Kan tilskrives ICILIO FEDERICO IONI (Siena, 1866 1946)
Madonna og barn
Tempera p gullslipt panel, cm. 53 x 31,5
Antik rammestrrelse (?) ca 85 x 65 x 6.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gammel ramme (?) (defekter):
Panelet som tilbys er sterkt inspirert av det bermte Madonna and Child-panelet (tempera p gullslipt panel, 62,5 x 35 cm), bevart i Pinacoteca di Brera i Milano, laget i 1370-90 ca. av den store Sienesiske maleren Fei Paolo Di Giovanni (Siena, 1345 1411). I originalen gr referansen til tilstedevrelsen av maleriet i samlingen til restauratren og forfalskeren Icilio Ioni (Siena, 1866 1946) tilbake til et fotografi som er oppbevart p Berenson Photo Library of the Villa "I Tatti" i omgivelsene til Firenze. Verket ble faktisk publisert av Berenson i en privat samling som et vitnesbyrd om stilen til Paolo di Giovanni Fei, sammen med en San Lorenzo, tidligere i Gotha-museet (Berenson 1930-1931 utg. 1969) og deretter overfrt til antikvitetsmarkedet (London, Sotheby's, 1932). Denne attribusjonen ble ikke gjentatt av Berenson selv i indeksene, s den blir fullstendig ignorert selv i den eneste monografien om Fei (Mallory, 1976). For E. Neri Lusanna (1992) er verket, som avslrer en raffinert sans for farger, inspirert i valget av typologien til Madonna av bermte prototyper fra det tidlige fjortende rhundre av Ducesque-Martini-sirkelen, som forflger en arkaiserende effekt som er i trd med de proto-fjortenesiske malingene i midten av 1400-tallet po di Mino del Pellicciaio, drevet av kjennskapen til Martinianske malere som Naddo Ceccarelli, en forfatter der forskeren identifiserer analogier med verket som underskes. Denne forbindelsen gjr at maleriet kan refereres til Feis frste aktivitet, som begynte i Naddos verksted (pave Hennessy, 1987) [cit.: General Catalog of Cultural Heritage, fil 0300180323].
Vr imitator, absolutt ikke samtidig og som arbeidet i en senere periode enn mesteren, gjengir komposisjonen til panelet fra det fjortende rhundre p en mer enn trofast mte.
Det aktuelle maleriet kunne imidlertid med tilbrlig varsomhet vre en av de mange kopiene laget av den nevnte restauratren og forfalskeren Icilio Federico Ioni, en talentfull maler med gode tolknings- og stilistiske ferdigheter som var aktiv i tidligere rhundrer. Vi tror derfor at panelet som presenteres her ble bestilt for et privat sted, med andakt til den hellige jomfru Maria. Det er velkjent at fra 1600-tallet og fram til 1800-tallet var kopier av de hellige bildene fra 1300- og 1400-tallet med gullbakgrunn svrt ettertraktet for privat tilbedelse og andakt: til tross for dette betyr ikke dette at panelet som er utstilt her p grunn av sin kvalitet og utfrelse ikke kan foresls som et ekstremt sjeldent eksempel.
Icilio Federico Joni (Siena, 1866 1946) var en italiensk maler og forfalsker, spesialisert seg p forfalskning av gamle malerier (spesielt de fra den Sienesiske skole) og leder for "forfalskerne" i samme by. Han var ogs kjent under kallenavnet PAICAP.
Paicap var lenge et mystisk akronym til stede i mange malerier fra det fjortende rhundre (til stede i Metropolitan i New York som i Dublin), deretter reiste noen forskere som Kenneth Clark tvil om malerienes ekthet og betydningen av akronymet ble forsttt: Per Andare In Culo Al Prossimo. Det var signaturen til Icilio Federico Joni. Roberta Scorranese forteller denne historien i en artikkel datert 29. august for Corriere della Sera. Joni, fdt i Siena i 1866, forlatt ved fdselen p rattet p sykehuset i Santa Maria alla Scala, og dde i 1946, var en italiensk maler, spesialisert p forfalskning av gamle malerier (spesielt fra den Sienesiske skole) og leder for "forfalskningene" i samme by. Veldig kjent for sine madonnaer inspirert av den gamle Sienesiske skolen (han var godt kjent med teknikkene til Duccio di Boninsegna og Simone Martini), han visste hvordan han kunne elde panelene p en utmerket mte, spre dem ut p terrassen til huset sitt, for utsette dem for pvirkning av regn, sol og vind.
Markedet for verk av italienske malere fra 1300- og 1400-tallet, gjenoppdaget fra 1800-tallet, bidro til veksten i produksjonen av "gamle malerier" og Siena var dens "hovedstad". Forfalskningene, beregnet p et stort klientell av velstende utenlandske samlere, spesielt amerikanere, hadde noen ganger kvalitative resultater slik at forfalskningene ble ansett som autentiske mesterverk. Kunsthistoriker Bernard Berenson kjpte for eksempel verkene som Joni solgte til ham, fullt klar over at de var forfalskninger.
Men det var ikke bare Joni og skolen hans som drev opp forfalskningsmarkedet. Noah Charney, grunnlegger av Arca, en forening for forskning p forbrytelser mot kunst, forteller dette i sin bok The Art of Forgery (Phaidon): Det er svrt sannsynlig at selv i store museer er det forfalskninger (...). Imidlertid, etter lang erfaring i sektoren, fler jeg at jeg kan si at godt 10% av brikkene i de store samlingene er et resultat av en feilaktig attribusjon." Selv i dag er et av de kontroversielle panelene plassert p Met i New York og kan tilskrives hnden til den sienesiske forfalskeren.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er panelet i en rimelig bevaringstilstand. Den malte overflaten har en patina, og nr den analyseres under Woods lampe, er overmaling tydelig. En stor mengde malingstap er synlig, konsentrert i kappen til hyre og i Jomfruens arm (se bilde). Bordet mler cm. 53 x 31,5. Maleriet er pyntet med en vakker antikk (?) forgylt ramme (rammen mler ca. 85 x 65 x 6 cm, med noen defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
Herkomst: Coll. privat
Utgivelse:
Upublisert;
Myter og territorium p Sicilia, et land med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392687173 |
---|---|
Sist endret | 8.2.2025 kl. 15:12 |