Veileder
Sola kommune
- Frist 02.03.2025
- Ansettelsesform Engasjement
Bli med på NAV Samfunnsoppdrag!
NAV sin visjon er å gi mennesker muligheter, og vi ser etter vår nye veileder som har et hjerte for mennesker og våre fagområder. Vi skal bidra til sosial og økonomisk trygghet og fremme overgang til arbeid og aktivitet.
Ved NAV Sola har vi nå en ledig midlertidig stilling som veileder i avdeling for arbeid og inkludering. Hos oss jobber nærmere 60 engasjerte og kompetente medarbeidere i et godt og inkluderende arbeidsmiljø.
Våre kontorer er plassert sentralt i rådhuset i Sola kommune, med gode parkeringsmuligheter, bussforbindelser, og en flott kantine som gir en hyggelig ramme rundt arbeidsdagen.
Er du motivert av å hjelpe mennesker i krevende situasjoner til å finne gode løsninger og bidra til samfunnet? Da er det sannsynligvis deg vi ser etter!
Arbeidsoppgaver
- Veilede og motivere folk til arbeid og aktivitet.
- Kartlegge ressurser og muligheter.
- Gi tett oppfølging til de som står utenfor arbeidslivet.
- Lage arbeidsevnevurderinger og aktivitetsplaner.
- Saksbehandle etter lovverk, med fokus på kvalifiseringsprogram og sosiale tjenester.
- Bruke digitale verktøy for veiledning og lære folk å bruke NAVs digitale tjenester.
- Samarbeide med lokale bedrifter, kommunale virksomheter, helsevesenet og andre NAV-enheter.
- Samhandle for å gi en helhetlig tjeneste.
- Vær forberedt på endringer i arbeidsoppgaver da NAV er i utvikling.
Kvalifikasjoner
Du må ha:
- Fullført utdannelse tilsvarende bachelor. Fortrinnsvis sosialfaglig eller samfunnsfaglig retning. Annen utdanningsretning kan vurderes ved særlig relevant erfaring.
- Erfaring med oppfølging, kartlegging og veiledning av mennesker i sårbare og/eller utfordrende livssituasjoner.
- Erfaring fra saksbehandling og lovanvendelse
- God digital kompetanse, blant annet erfaring med Office 365
- Gode muntlige og skriftlige norskkunnskaper (minimum B2)
- God økonomisk forståelse
I tillegg ser vi det som en fordel at du har:
- Interesse for og kjennskap til lokalt arbeidsmarked
- Erfaring med tverrfaglig arbeid, der man samarbeider mot felles mål
- Førerkort klasse B
Dersom du har annet morsmål enn norsk, må du dokumentere at du har språknivå tilsvarende B2. Gjelder ikke søkere med et skandinavisk språk som morsmål.
Du må laste opp relevante vitnemål og attester. Vitnemål og/eller karakterutskrifter henter du fra Vitnemålsportalen.
Har du utdanning fra utlandet må du legge ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir).
Se også godkjenning av utdanning fra utlandet: https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet
Personlige egenskaper
For at du skal kunne trives og oppleve mestring i rollen, er det svært viktig at du er/har:
- God på relasjonsbygging: Hos oss samarbeider du på tvers med kolleger, samarbeidspartnere, helsepersonell og andre offentlige instanser. I tillegg er du daglig i kontakt med mennesker som du trenger å skape en god relasjon til for å oppnå mål.
- Evner til å jobbe målrettet, strukturert og effektivt: Hos oss styrer du i stor grad arbeidshverdagen din selv, og derfor er det viktig at du er selvgående, klarer å ha god oversikt og planlegger ukene og oppgavene dine på en effektiv måte, slik at du kommer i mål med oppgavene dine.
- Er positiv og entusiastisk, selv i vanskelige situasjoner: Å jobbe med mennesker i utfordrende situasjoner over tid, kan være krevende. Derfor er det viktig at du også klarer å se muligheter, er positiv og har pågangsmot i utfordrende situasjoner.
- Gode kommunikasjonsferdigheter: Du vil som veileder daglig kommunisere med andre mennesker, både fysisk og i digitale kanaler. I tillegg vil du skrive vedtak, avholde og lede møter med arbeidssøkere og samarbeidspartnere. Derfor er det essensielt at du har gode kommunikasjonsevner, både skriftlig og muntlig. Det er viktig at du også kan tilpasse kommunikasjonen din til den du er i dialog med.
- Du vil være med å gjøre «det lille ekstra» for våre innbyggere
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
- Velferdsordninger og gode pensjons- og forsikringsvilkår
- Lønn i henhold til KS garantilønnsstige og lokal lønnspolitikk
- stillinger med krav om 3-årig utdanning: kr 507 400 - 598 900
- stillinger med krav om 4-årig utdanning: kr 548 400 - 627 400
Ansettelse skjer på de vilkårene og pliktene som går fram av utlysningen, og de lovene, reglementene og tariffavtalene som til enhver tid gjelder.
Om arbeidsgiveren
Sola kommune er en mellomstor kommune med 29 000 innbyggere og rundt 2 000 ansatte. Vi er en innovativ kommune, kjent for flotte strender og en rik kulturhistorie. Samlingen av Norge til ett rike skjedde trolig rett ved Ytraberget. Vil du bli med på å gjøre Sola til en enda bedre kommune å bo i?
Vi jobber for heltidskultur og ansetter fortrinnsvis i hele stillinger.
Opplysninger om søkere blir gjort offentlig tilgjengelig etter offentligloven § 25. Du må gi en begrunnelse hvis du ønsker å reservere deg fra å stå på offentlig søkerliste. Du får melding hvis reservasjonen ikke tas til følge.
For stillinger som arbeider med barn og for ansatte som yter tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven må det foreligge tilfredsstillende politiattest.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Rådhusvegen 21, 4050 Sola
- Bransje: Helse og omsorg, Konsulent og rådgivning
- Stillingsfunksjon: Omsorg og sosialt arbeid, Sosionom
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Veileder, Sosionom
Annonseinformasjon
- FINN-kode 393006292
- Sist endret