Kultur, Fylkesarkivet/IKA Opplandene (KO) Seniorrådgiver informasjons- og dokumentasjonsforvaltning 100% fast
Innlandet fylkeskommune Fylkesarkivet
- Frist 11.03.2025
- Ansettelsesform Fast
Kultur, Fylkesarkivet/IKA Opplandene (KO) Seniorrådgiver informasjons- og dokumentasjonsforvaltning 100% fast
Har du en genuin interesse for informasjons- og dokumentasjonsforvaltning og vil bidra til at våre kommuner skaper gode arkiver? Liker du å dele din kunnskap og utvikle fagfeltet? Da kan denne stillingen være noe for deg!
Beskrivelse
Innlandet fylkesarkiv/IKA Opplandene har ledig fast stilling som Seniorrådgiver innen informasjons- og dokumentasjonsforvaltning med snarlig tiltredelse ledig.
Om enheten
Innlandet fylkesarkiv forvalter eldre og avsluttede arkiver, koordinerer privatarkiver og gir arkivfaglig veiledning til kommuner, bedrifter og organisasjoner. Vi jobber for at regionens samfunnsminne blir dokumentert, bevart og tilgjengelig for ettertiden.
Fylkesarkivet ble etablert i 1995 og utgjør nå landets største fylkesarkiv. Siden 2008 har vi vært vertskap for det kommunale oppgavefellesskapet IKA Opplandene som håndterer analoge og digitale arkiver fra 50 deltakerkommuner i Innlandet og Akershus. Fylkesarkivets i overkant av 30 medarbeidere utgjør et kompetansemiljø på arkiv i både tekniske, arkivfaglige og historiske deler av fagfeltet, og vi bidrar med arkivutvikling og strategiarbeid i sektoren. Ved siden av forvaltning av historisk informasjon bistår vi deltakerkommunene med kompetanseheving og å sikre god dokumentasjonsforvaltning eksempelvis gjennom arkivarkitektur, arkivplanlegging og bevaringsplaner. Fylkesarkivet har stor kontaktflate både innad og utenfor organisasjonen og deltar i mange regionale og nasjonale samarbeid ved siden av tilgjengeliggjøring og formidling direkte til innbyggerne.
I tillegg til ansvar for kommunale og fylkeskommunale arkiver, har vi en koordinerende rolle for privatarkivarbeidet i Innlandet.
Vi søker deg som
Vi ser etter deg som har en genuin interesse for å skape gode arkiver gjennom god informasjons- og dokumentasjonsforvaltning, og som ønsker å bistå kommunene med kompetanseheving i fagfeltet. Du har gjerne bakgrunn som arkivleder i en større offentlig organisasjon og har god kjennskap til kommunal administrasjon og offentlig regelverk. Du tar initiativ til egenutvikling, deltar i nasjonale fagfora, holder deg faglig oppdatert og liker å spre din kunnskap til andre.
Vi tilbyr
- Muligheter til å utvikle egen stilling og arbeidsfelt
- Spennende, utfordrende og utviklende oppgaver i landets største fylkesarkiv
- Et faglig godt arbeidsmiljø med dyktige kunnskapsmedarbeidere
- Faglig oppdatering og personlig utvikling gjennom deltagelse på kurs og konferanser
- Lønn- og arbeidsvilkår i henhold til avtaleverk
- God pensjonsordning, velferdsordninger og fleksibel arbeidstid
Om stillingen
- 100 % fast stilling ledig snarest
- seksjonen har arbeidssted Fakkelgården på Lillehammer, men vi kan tilby ulike former for fleksibilitet for deg med den rette kompetansen
- det forventes at den aktuelle kandidaten kan dra på veiledning/befaring til våre medlemskommuner, lede kurs og konferanser, samt å holde foredrag
- den som tilsettes i stillingen vil bli innplassert i stillingskode avhengig av utdanning og erfaring jf. lov og avtaleverk
Arbeidsoppgaver
- Operativt ansvar for IKA Opplandenes rådgivningstjeneste i informasjons- og dokumentasjonsforvaltning
- Veilede kommunene i god informasjons- og dokumentasjonsforvaltning, deriblant ved å besvare enklere og mer kompliserte spørsmål, arrangere webinarer, holde kurs og foredrag og gi opplæring på annet vis.
- Gi opplæring til kolleger i IKA Opplandene i veiledning i dokumentasjonsforvaltning
- Bistå kommunene i god faglig utvikling, eksempelvis gjennom:
- Rådgivning i og utvikling av arkivarkitektur og arkivplanlegging
- Sikre arkivfaglige krav ved bruk av nasjonale fellesløsninger
- Sette arkivfaglige krav inn i anskaffelser, implementasjon og oppfølging av fagsystemer
- Utvikling og krav til innebygget arkivering
- Saksbehandling
- Prosess- og prosjektledelse
- Bidra til en helhetlig informasjonsforvaltning med utvikling av nye muligheter for bruk av datasjøer og administrative oppslag i nyere, avsluttede arkiver.
- Utvikling av hvordan teknologi og nytenkning kan utnyttes og understøtte arbeidet med å digitalisere tjenestetilbudet, deriblant økt fokus på data, metadata og datakvalitet
- Deltakelse i seksjonens øvrige aktiviteter og forefallende arbeid
Ønskede kvalifikasjoner
- Erfaring som arkivleder eller lignende i en større organisasjon
- Kjennskap til relevant lovverk og veiledninger
- Kjennskap til nasjonale prosjekter om krav til metadata, datakvalitet og deling av data
- Erfaring med prosess- eller prosjektledelse
Kvalifikasjonskrav
- Utdanning på masternivå i arkivfag, forvaltningsinformatikk, informasjonsforvaltning eller tilsvarende med et av disse fagene i fagkretsen
- Solid teknisk forståelse med interesse for fremtidens teknologi og innsikt i mulighetene det bringer med seg for bruk av arkivene
- Bred erfaring i kommunal forvaltning og arkivarbeid
- Kjennskap til arkivdokumentasjon i fagsystemer
- Kjennskap til nasjonale fellesløsninger som skaper arkiv og utfordringene bruk av disse medfører
- Erfaring med offentlig saksbehandling
- Førerkort klasse B
Ønskede egenskaper
- Initiativtaker og pådriver med stor gjennomføringsevne
- Fleksibel, selvstendig og med evne til å være løsningsorientert
- Gode samarbeidsevner og serviceinnstilling
- Utadrettet med god forretningsforståelse
- Gode kommunikasjonsevner på norsk, både skriftlig og muntlig
Søknad
Innlandet fylkeskommune ønsker at arbeidsstyrken skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen og oppfordrer derfor alle som er kvalifisert i henhold til utlysningsteksten til å søke hos oss. Vi tilpasser arbeidsplassen om du har behov for det. Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi ber aldri om Bank-ID informasjon i søknadsprosessen.
Det kreves politiattest - ikke eldre enn tre måneder - for alle stillinger i tannhelsetjenesten, folkehøgskolene og videregående skoler.
Vi gjør oppmerksom på at alle søkere kommer på offentlig søkerliste, jf. offentleglova § 25. Fritak fra offentliggjøring gjøres bare unntaksvis og du må begrunne hvorfor du skal unntas offentlighet i tekstfeltet til søknaden.
Det tas forbehold om at overtallige i fylkeskommunen kan ha fortrinnsrett til stillingen.
Innlandet fylkeskommune benytter elektronisk søknadsskjema.
Vi ser fram til å motta søknaden din.
Om arbeidsgiveren
Fylkesarkivet ble etablert i 1995 og utgjør nå landets største fylkesarkiv. Siden 2008 har vi vært vertskap for det kommunale oppgavefellesskapet IKA Opplandene som håndterer analoge og digitale arkiver fra 49 deltakerkommuner i Innlandet og Akershus og bistår kommunene med råd og veiledning. Fylkesarkivets bortimot 30 medarbeidere utgjør et kompetansemiljø på arkiv i både tekniske, arkivfaglige og historiske deler av fagfeltet. Fylkesarkivet har stor kontaktflate både innad og utenfor organisasjonen og deltar i mange regionale og nasjonale samarbeid ved siden av tilgjengeliggjøring og formidling direkte til innbyggerne.
I tillegg til ansvar for kommunale og fylkeskommunale arkiver, har vi en koordinerende rolle for privatarkivarbeidet i Innlandet.
Vi holder til i Fakkelgården i Lillehammer.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Vormstuguvn. 40, 2624 Lillehammer
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Konsulent og rådgivning, Offentlig administrasjon, PR, informasjon og kommunikasjon
- Stillingsfunksjon: Annet
Annonseinformasjon
- FINN-kode 393154457
- Sist endret