![Bilde fra arbeidsgiver](https://images.finncdn.no/dynamic/1280w/2025/2/vertical-5/05/7/cf6/056/b0-/e39/e-1/1ef/-a2/69-/1f4/516/90b/a57_19fb4f2c-2614-4d9e-82e3-f190639c7305.jpg)
Økonom/saksbehandler innen merverdiavgift
Skatteetaten
- Frist 09.03.2025
- Ansettelsesform Fast
Kunne du tenke deg å jobbe med internasjonale aktører og merverdiavgift?
I Skatteetaten jobber vi hver dag for å sikre finansieringen av velferdssamfunnet. Derfor trenger vi deg med på laget til å hjelpe oss med oppgaver knyttet til VOEC-ordningen, og behandling av søknader om refusjon av merverdiavgift (mva.) til utenlandske aktører.
Utenlandske nettbutikker og e-markedsplasser skal registrere seg hos Skatteetaten, og vil kreve opp norsk mva. når du som privatperson handler hos dem. Ordningen kalles VOEC (VAT On E-Commerce) og administreres av oss i Moss. Vi har også ansvar for å behandle søknader om refusjon av norsk mva. fra utenlandske næringsdrivende, ambassader og internasjonale organisasjoner.
Hvis du tidligere har jobbet med saksbehandleroppgaver, gjerne i en større offentlig virksomhet, bør du kanskje lese videre. Har du i tillegg interesse for mva., og motiveres av å bruke lovverk og engelskkunnskaper når du løser oppgaver, hører vi veldig gjerne fra deg.
Dette går jobben ut på
Hos oss får du bryne deg på interessante problemstillinger, og muligheten til faglig utvikling sammen med et støttende fagmiljø rundt deg. Du vil sparre med andre saksbehandlere når du løser oppgaver, og samarbeide med jurister som vil bistå deg med faglige avklaringer og klagebehandling.
Som saksbehandler vil dine arbeidsoppgaver være å
- behandle søknader om VOEC-registrering
- registrere og behandle søknader om refusjon av mva. for utenlandske næringsdrivende
- besvare skriftlige henvendelser knyttet til ordningen, både på norsk og engelsk
- følge opp VOEC-registeret
Kompetanse som er viktig i denne rollen
Vi ser etter deg som har relevant bachelorgrad, fortrinnsvis innen fagområder som økonomi, samfunnsvitenskap, regnskap, eller kommunikasjon. Internasjonale grader må være godkjent av NOKUT/HK-dir.
Du har erfaring fra saksbehandleroppgaver, og det er ønskelig med kjennskap til mva.- regelverket, samt at du kan benytte gjeldene lovverk når du løser oppgaver.
For å lykkes i rollen må du ha god muntlig og skriftlig fremstillingsevne. Siden vi jobber med utenlandske aktører, må du også ha god skriftlig fremstillingsevne på engelsk.
Dette ser vi etter hos deg
For å lykkes i denne rollen trenger vi deg som
- jobber strukturert og nøyaktig når du behandler saker
- bretter opp ermene, holder motet oppe og har pågangsmot til å håndtere lang saksbehandlingstid
- kommuniserer informasjon og budskap klart og tydelig, både muntlig og skriftlig
- tør å spørre når du er usikker, og lærer av erfaringer og tilbakemeldinger i utvikling av egen kompetanse
- er en lagspiller som deler kunnskap og hjelper til med å nå felles mål
Hvorfor skal du velge oss?
Vi er en gruppe på 16 ansatte inkludert leder, som alle skal gjøre vårt beste for at du vil trives. Hos oss har vi god spredning i alder, og du vil møte kompetente kollegaer som vil gi deg god opplæring. Vi synes vi har et godt arbeidsmiljø hvor felles lunsj og ettermiddagskaffe med quiz er noen av tiltakene som bidrar til dette. Vi har også julelunsj og påskelunsj for gruppa hvor alle bidrar med sitt. Vi er opptatt av at du spør når du er usikker, tar initiativ og ser at ditt bidrag i gruppen er viktig for at vi sammen skal oppnå målene våre.
Høres det også givende ut å jobbe et sted med et viktig samfunnsoppdrag? Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen.
Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i tilknytning til arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger, og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.
Du blir ansatt som rådgiver eller seniorrådgiver, med en årslønn mellom kr 530 000 – kr 650 000 avhengig av kvalifikasjonene dine. De første seks månedene regnes som prøvetid.
Verdt å merke seg før du søker
Vi bruker ikke søknadsbrev: Vi verdsetter dine erfaringer og kompetanse høyere enn din evne til å skrive en jobbsøknad. Det er derfor fint om du sender oss en god og beskrivende CV som fremhever dine kvalifikasjoner for stillingen. Du trenger ikke å skrive eller legge ved et søknadsbrev. Vitnemål/karakterutskrifter og ev. relevante attester legges ved søknaden (eller legges inn som vedlegg snarest mulig).
Omvendt referansesjekk: For å sikre at du føler deg trygg i valget om å jobbe hos oss, tilbyr vi en omvendt referansesjekk. Dersom du er aktuell for stillingen vil du få tilbud om å kontakte noen av våre medarbeidere, slik at du kan stille de spørsmålene du måtte ønske, for finne ut om vi er en god match.
Mangfold og likestilling: Vi er på jobb for alle, og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår, og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Offentlig søkerliste: Vær oppmerksom på at navnet ditt vil vises på en offentlig søkerliste når du søker jobb hos oss. Vi vil vurdere om du kan unntas fra denne listen om du legger ved en begrunnelse for dette.
Bakgrunnssjekk: Vi gjennomfører bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater, og verifiserer utdanning og arbeidserfaring.
Om arbeidsgiveren
Velg en jobb der du får utfordret deg selv ved å løse utfordringer for andre. Vi sikrer finansiering av velferdssamfunnet ved å sørge for at alle bidrar med det de skal. Vi gjør det på vegne av fellesskapet, fordi velferden er noe som kommer alle til gode. Tilliten folk har til oss er høy, og den jobber vi hver dag for å fortjene. Vi består av et direktorat, seks divisjoner som har landsdekkende ansvar, og viktigst av alt: litt over 7000 engasjerte ansatte som er stolte av arbeidsplassen sin. Vil du bli enda bedre kjent med oss og alt vi holder på med? Les mer på skatteetaten.no
- Sektor: Offentlig
- Sted: Bernt Ankers gate 17, 1534 Moss
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Konsulent og rådgivning, Offentlig administrasjon, Økonomi og regnskap
- Stillingsfunksjon: Økonomi og regnskap, Rådgivning, Saksbehandler
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Saksbehandler, Økonom, Samfunnsvitenskap, Saksbehandling, Moss
Annonseinformasjon
- FINN-kode 393472283
- Sist endret